I morgon är det ”Dagen T”, vem får första inteckningen i nya vandringspriset, lite info om TV-Svängen, i Grekland utmanar både väder, vägar och publik, ”gammelmedia” är överlägset för att nå ut till ”vanligt” folk…

Imorgon lördag är det ”Dagen T”, T som i TV-Svängen som körs för 58:e gången med SMK Hörby som arrangör. Tror varken förste segraren 1965, saligen avlidne Åke ”Bryggaren” Andersson eller tävlingsledningen med Mauritz ”Macke” Elofsson kunde föreställa sig att tävlingen skulle bli så långvarig.

För att inte säga en institution i Mellanskåne och då i synnerhet i Hörby där ingen med hjärncellerna i någorlunda kondition, inte känner till den klassiska rallytävlingen. Att säga att Hörby kokar av rallyfeber är kanske lite att ta i men att det märks och påverkar är uppenbart, från skyltarna vid av/på-farterna till affischer om programförsäljning. För att inte tala om aktiviteter i rallygaragen där till exempel legenden Stig Kristiansson lagt de sista händerna  på sonen Joacims Toyota, en av favoriterna i 2WD. Ett motorbyte var nödvändigt menar han.

Foto. Tommy Svensson

Den gamla började dra olja så vi tyckte det var lika bra att byta, förklarar snart 83-årige ”Chrishan” med ett stort leende. 

Foto.Stefans Däckservice

Ute vid ”ICA-rondellen” var där aktivitet hos Stefans Däckservice där ”Pelle Lack” eller mer korrekt, Pelle Larssons snygga Subaru fick till korrekt hjulinställning för de sex sträckorna i morgon. 

*

Uppe i klubbhuset plockade tävlingsledare Linn Wingren samtidigt av skyddsplasten på ”Tommy Svensson/Motorbloggens pris”.

Foto. Tommy Svensson

Det gamla tog ju Robin Adolfsson för alltid i fjol så nu får vi se om han även blir den förste med inteckning i det nya?

Nu är det inte enbart detta som ska delas ut i morgon eftermiddag. I ett av hörnen dignar det av både traditionella priser men även massor av sträckpriser och så klart den i sammanhanget obligatoriska TV-apparaten.

Foto. Tommy Svensson

När jag började i organisationen var det skrivmaskin, stencileringsapparat och gott humör som gällde när det var dags för tävling.

Nu styrs allt digitalt men frågan är om inte där går åt ännu mer papper i dag? När jag ser hur Majsan Hasslöf, Mia Nilsson och så klart Linn nästan drunknar i alla A4-utskrifter så är det inte utan att man undrar, behövs verkligen all den här ”moderna” byråkratin för att drygt 80 bilar ska köra en rallyrunda?

Foto. Tommy Svensson

Dock är jag full av beundran över hur tjejerna lyckas hitta rätt i pappersbergen för att inte tala om alla papper som tävlingsadministratör Bertil Gunnarson hanterat de senaste månaderna. Skulle gissa på att en halvstor skog gått åt enbart för detta…

*

Ute på sträckorna är man i fullt gång med pilning, ATA-band och täckning av hus, trädgårdar och gräsmattor sträckorna . Lite speciellt är också att behöva täcka en lång bit där specialsträcka 1/3 har sällskap av E22. Dels för att undvika stenskott på den vanliga trafiken men även för att inte den ska distraheras av att ha en Volvo 940 på fulla spjäll några meter från högerdörren. Helt omöjligt att skriva om allt som krävs för att en rallytävling ska kunna köras, men att det är mycket förstår nog de flesta. Lite avundsjuk blir man på fotbolls utövare som låser upp dörren till omklädningsrummet och sedan trippar ut på den av kommunens vaktmästare nyklippta och kritade planen…

*

Tänker inte traggla så mycket om själva tävlingen och startfältet men att det är start från Hörby Sportcenter/Lågehallarna klockan 10.00 kan vara bra att veta. Målgång för första bil runt 14.30-15.00, fyra sträckor där de två första körs två gånger. Lika många gånger kommer rallybilarna tillbaka till serviceplatsen. Finns tre utmärkta publikparkeringar och på SS1/3, Bilmånsson Arena med hoppborg och andra aktiviteter. Även på SS5 och SS6 finns publikparkeringar, dock är dessa med gräs som underlag som då med viss automatik också innebär brandfara. Het katalysator, varmt väder och gräs är ingen lyckad kombination! 

*

I skrivande stund meddelade Växjös Hans Bååth att det inte blir någon start med den fräna BMW:n i morgon och därmed ser det ut att bli exakt 80 bilar till start.

Precis när vi var färdiga och körde ett sista test sköt vi packboxar i styrväxeln och vi har ingen i reserv. Men jag lovar att det blir nytt försök nästa år, hälsar Bååth.

*

TV-Svängen ingår som bekant i Sydsvenska Rallycupen och DM för Södra BF. När denna är färdigkörd återstår två tävlingar och SSRC-ansvarige Mats Bergman skriver. 

Ber också att få slå på trumman för nästa deltävling som går söndagen den 24 september. Det är Vetlanda RRC som bjuder till Vetlanda Mästerskapen. Med start på Ädelfors Folkhögskola strax öster om Vetlanda.

45 kilometer SS med en totallängd av 87 km är lite unikt  med en andel SS på över 50 procent.

Så uppmaningen är tydlig, missa inte denna fantastiska tävling. Anmälan på reallyrally.se

senast den 12 september, uppmanar Bergman.

En uppmaning som absolut verkar nödvändig då det idag bara finns sju anmälda till Vetlanda Mästerskapen… 

*

Vädret och de yttre förhållandena fortsätter att spöka i ”WRC EKO Acropolis Rally Greece”. Senast var det SS4 som bara kördes för Rally1-klassen då både vägen var dålig och åskådarna enligt bilden, visade totalt dödsförakt. 

Med två sträckor kvar av dagen är det Thierry Neuville som leder med 2,4 sekunder före Sebastien Ogier och 5,8 före Kalle Rovanperä. Delad fyra Esapekka Lappi, 15,6 upp till Hyundai-kompisen och exakt samma tid har Elfyn Evans. Redan väck före start på SS2 är Pierre-Louis Loubet med tekniskt på Puman.

Foto. Hyundia motorsport

Ungefär samma öde som drabbade Oliver Solberg i WRC2 som bröt efter SS3 med trasig bränslepump. Här är det efter tre sträckor Ford i topp genom Adrien Fourmaux, 8,6 före guldjagande Yohann Rossel. Trea min favorit ”Kajto”, 12,8 efter med Gus Greensmith och Jonas Andersson två sekunder efter och som femma Sami Pajari.  Nattsvart för Andreas Mikkelsen som efter två punkteringar är på 14:e plats, knappt minuten bak Fiestan i topp. Ännu svartare för Georg Linnamäe som rullade sin Hyundai redan på andra sträckan.

Varnade i går för att Hamza Anwars nya kraft i högerstolen, SMK Hörbys Julia Thulin kan var ett lyft för kenyanen. Aldrig tidigare i J-WRC har Anwar varit så högt upp som fyra i klassen och till pallen skiljer bara fyra sekunder. Kämpa på Julia! 

*

Ingen har väl missat min skepsis till att enbart förlita sig på Facebook när man vill ha ut information om till exempel en rallytävling. Istället menar jag, att man bör (måste!!) komplettera med lokal ”gammelmedia” för att nå maximal genomslagskraft.

Inte utan viss stolthet jag därför visar de två stora artiklar som Kristianstadsbladet/NorraSkåne och Skånska Dagbladet haft i veckan om TV-Svängen. Dessa når de ”vanliga” rallybesökarna som är så viktiga för progamförsäljnig med mera medan Facebook enbart når ”redan frälsta”. Ingen blogg i morgon av förklarliga skäl men förhoppningsvis ses vi på söndag.

Trevlig helg  

2 svar på “I morgon är det ”Dagen T”, vem får första inteckningen i nya vandringspriset, lite info om TV-Svängen, i Grekland utmanar både väder, vägar och publik, ”gammelmedia” är överlägset för att nå ut till ”vanligt” folk…

  1. Härliga minnen från TV-svängen 1997, då jag rattade hem VW-cupen och hade bara tre turbobilar före mig!
    Kurt Appelqvist Jämtlands Motorklubb.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *