I kväll startar WRC/Monte, franska bönder kan ställa till problem, inför Sandviken så kan godkända däck inte längre vara så, VEC vill se fler klassiska Volvo, ”Arena Rally” på gång och Novas lunchtur mötte hinder…

Ott Tänak visade igår på ”shake down” inför Rallye Monte Carlo att han menar allvar när han sagt sig ha ett enda mål för 2024, att återigen bli världsmästare. Satte dagens bästa tid om än bara tiondelen före kanske förste utmanaren enligt ”experter”, Elfyn Evans. Tänaks Hyundai-kollega (min vinnare i helgen) Thierry Neuville körde in på en tredje tid blott en blinkning före Sebastien Ogier.

Andreas Mikkelsen slutade sexa på sträckan i sin Rally1-comeback med M-Sports påläggskalv Grégoire Munster bakom sig. Lite anmärkningsvärt att i Puman mer hemtame Adrien Fourmaux var 0,7 sekunder långsammare.

Foto: Jens Johansson

I WRC2 gänget visade sig nya Citroën-åkaren med numera bulgariskt pass, Nikolay Gryazin vara precis så het som misstänkt. Halvsekunden efter var teamkompisen Yohan Rossel medan Oliver Solberg körde in som trea men bästa Skoda. Oliver är som bekant utanför möjligheten för poäng i premiären så trea av de med den möjligheten var Skoda-kollegan Pepe Lopez från Spanien.

Foto. Skoda Motorsport

Snabbaste Toyota Yaris GR Rally2 hittas med femte tid och då med Sami Pajari bakom ratten, ”två tior” före Hyundais Nicola Ciamin. Dagens besvikelse var annars lite upphaussade britten Chris Ingram med 22:a tid. När han dessutom bara körde en repa kanske man kan misstänka något strul med Skodan, vad vet jag…

*

Klockan 20.36 ger sig Elfyn Evans sig iväg ut på ”SS1 Thoard/Saint-Geniez” som är 21 kilometer lång. Denna följs av ”SS2 Bayons/Bréziers” som är fyra kilometer längre. Efter detta väntar 48 minuter Flexi Service i Gap innan nattvila.

Som vanligt är säkerheten rigorös för att inte säga bitvis hysterisk och enda platser som arrangören tillåter publik på, är de med gröna plastband uppmärkta. Dessutom måste all publik vara på plats 30 minuter före första bil. Under tiden fram till att sista bil startat, får man inte heller byta position utan är hänvisad till samma plats. 

Foto: Jens Johansson

Ett annat problem kan också vara de franska bönderna som i veckan blockerat vägar runt om i landet. Protesterna har nu även nått de södra delarna och motorvägen från Gap ner till Monaco var i morse spärrad av ilskna bönder och deras traktorer. Nu befaras kaos när rallyt startar även om de flesta teamen tagit det säkra före det osäkra och redan fraktat ner bilarna till huvudstarten i Monaco.

*

Facebook och säkerligen på fler ställen, är det mycket diskussion om vinterdäcken för Rally SM. I Hudiksvall visade det sig att ett däckmärke hade marginellt för långt utstick, men fick ändå grönt ljus av teknikerna. Dock skulle detta gröna ljus inte gälla vid kommande tävling i Sandviken nästa helg. Nu har ett nytt dilemma dykt upp som bland annat drabbar en som tänkt sig göra debut i Sandviken. Däck finns sedan ifjol och då inköpta med sju millimeter dubbutstick enligt SM-reglerna. Då kom chocken berättar min källa som önskar vara anonym

När jag kollade så var det inte alls säkert att däcken skulle bli godkända i Sandviken då dom var begagnade och därmed har så klart även dubben krupit ut någon tiondels millimeter.

Nerkokat så innebär detta att godkända däck inte alls behöver vara godkända, om de är så lite begagnade att dubben inte rört sig i klacken. Enda chansen är att man tydligt kan se att däcken redan är körda och då godkänner man att dubben ”längt sig”.

Mina däck med sju millimeter dubb körde jag ifjol och var då godkända men när jag mäter med skjutmått ,så har dubben rört sig så att de nu sticker ut sju-nio millimeter och  är därmed inte godkända.

Nu står min källa inför frågan om han ska chansa och åka till Sandviken med sina ”godkända” däck eller stanna hemma? Alternativet att köpa sex nya däck för en enda tävling känns inte så lockande menar han.

Som bekant är rally varken, enkelt, billigt eller rättvist men nu börjar det snart bli lite för mycket…

*

Den 25 februari är det premiär för nytända Volvo Euro Cup med ”Hasselasvängen” i regi av SMK Hälsinge. Än så länge har knappt 20 ”VEC:are” anmält sig hit vilket gläder cupens arbetsmyra Ted Malm.

Det är med glädje jag lägger ner i snitt tre-fyra timmar per dag på cupen eftersom jag får betalt i form av en oerhörd respons från alla håll och kanter.

I år firar cupen fem år vilket Ted menar måste fira med ”extra allt”

Den viktiga biten för mig är att folk kommer ut och testar att köra utanför Sveriges gränser och har skoj. Därför är det också en drivkraft för mig att så många som möjligt kommer iväg och tävlar.

Redan vid höstens prisutdelning anmälde sig runt 20 team som intresserade av att tävla 2024.

–  Jag lyssnade in vad folk ville ha helt enkelt och så skapade vi klassen utifrån det, förklarar Ted.

Nytt för får är att man även öppnat upp för Appendix K och idag kan Ted summera till 40 VEC-team för årets tävlingar. Fördelningen just nu är: 14 team i VEC1 för A & B förare i VOC, GrF samt GrE godkända Volvo bilar, 7 team i VEC2 för C förare i VOC, GrF samt GrE godkända Volvo bilar, 2 team i VECC1 AppK Volvo upp till 2 L, 9 team i VECC2 AppK Volvo över 2 L

Vi saknar lite Volvo Amazon, 142:or, PV samt P1800 i dags läget, konstaterar en ändå mycket nöjd Malm.

*

Ingen i sporten har väl undgått att det finns krafter som menar att rally inte ska/borde vara en ensak för Svenska Bilsportförbundet. Krafter som länge sagt sig ha så mycket kött på benen för att bli ett alternativ (läs billigare och enklare) till SBF. Ändå har inte så mycket hänt, men nu har Hasse Söderström/Enkel Bilsport fått ihop paketet och den 24 februari körs ”Arena Rally”Tierp Arena. En ”Öppen onotad tävling” med specialsträcka på 5,5 kilometer väntar. 

Öppen betyder att alla kan och får vara med om det så är Ola Strömberg med över 50 års rally erfarenhet eller 14 åriga flickan som gör sin absolut första körning så är det öppet, förklarar Söderström.

Tre körningar på sträckan där alla tider läggs ihop där bilarna släpps ut i samma takt som föregående kommer i mål, berättar Söderström.

Minimum hjälm, overall gärna krage/Hans-skydd.

SBF Licens är godkänt saknar du licens så tecknar du detta i samband med anmälan samma med co-driver.

 Han vill även trycka på enkelheten.

Då detta är en öppen tävling som öppnar möjligheter för både nya och erfarna förare, vill vi poängtera att alla har någon gång kört sin första tävling. Respekt och en kamratlig bilsportanda råder i både depå och på banan.

Maximalt 50 bilar och det går bra att dela bil under tävlingen. För mig verkar det som att alla bilar är välkomna från Crosskart, Folkrace, Rallycross, Krutcupen, Rally A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K 1,2,3,4,5 osv även historiska bilar välkomnas, enligt arrangören. Vilka säkerhetsarrangemang som krävs i bilarna framgår inte.

*

Fortfarande håller snösmältningen och därmed översvämningarna Hörby och stora delar av Mellanskåne i ett järngrepp. Idag sjönk dock vattenståndet lite och för blotta ögat kunde jag konstatera att mitt ”rallygarage” såg ut att klara sig utan att bli blött på insidan.

Foto: Tommy Svensson

Däremot fick Nova ta en omväg när vi skulle ta dagens lunchpromenad då bron med E22 ovanpå, var så vattenfylld att passage utan båt var omöjlig…

3 svar på “I kväll startar WRC/Monte, franska bönder kan ställa till problem, inför Sandviken så kan godkända däck inte längre vara så, VEC vill se fler klassiska Volvo, ”Arena Rally” på gång och Novas lunchtur mötte hinder…

  1. Enklast är ju att göra på ”Sukkavis”.
    Varför förbjuda eller utesluta? Bättre då att har man för långt utstick (Hur man sätter de gränserna lägger jag mig inte i). Men tror man att man kommer överskrida en given gräns så får man förhålla sig till det. Har man gått över gränsen så får man tidspåslag. Tillräcklig bara så det inte lönar sig att köra med för långt utstick. Självklart ska man förlora klart på det.
    Inte konstigare än att göra en tjuvstart.
    Förbud låter bara så illa. Diskning/uteslutning låter ännu värre. Låt oss slippa sånt.
    Kan man ändra (ge dispens) på tävlingsdagen så går detta att införa lika snabbt o enkelt.
    Lycka till!

  2. Ang lite för långt dubbutstick så hade jag tagit fram vinkelslipen. Var ute i verkstan och prova på ett standardäck och det gick bra. Tar så klart lite tid men jämfört att köpa nya så hade jag valt slipmaskinen.

  3. Vi är ett bra gäng som kämpar på att göra rally mer folkligt och framför allt enkelt och mindre kostnadskrävande. Bland annat ”Dela bil” på Tierp går det bra att vara upp till 4 förare på samma bil. Vi kikar även på att ta in duktiga föreläsare som kan berätta om hur en satsning kan se ut för att börja med ”rally” Skriver citat då vi redan fått höra att detta inte är riktig rally? Kritik får man alltid i början men kan detta bli bra så hoppas vi att det blir fler enkla arena rallyn under året. vill man få mer info om Tierp så lägg gärna ett E-mail enkelbilsport@enkelbilsport.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *