Hyundais seger vitaminijektion i WRC, SSR närmar sig och Mulle fajtas med Mustang!
– Vi visade att bilen förbättrats och nu är tiderna riktigt nära Volkswagens och att vi är kapabla att fajtas”for the win”!
Efter Monte Carlo har man jobbat hårt i Alzenau med att utveckla både fjädring och diffarna på i20:an. Nu väntar nya detaljer på bilen att förbättras avslöjar Nandan.
– Tror att vi jobbar i rätt riktning och att vi kan få ut ännu mer av bilen. Motorn kommer också att utvecklas och just nu testas denna i bänk.
Kan bli kul framöver och får så även M-Sport lite mer pulver i Mads Östbergs Fiesta väntar kanske tätare fajter än vad som varit fallet tidigare.
*
I dag har det varit presskonferens i Karlskrona inför South Swedish Rally. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att närvara utan får ta del av denna på distans så att säga. För förarna väntar till helgen en helt annan upplevelse än i vinterdelen av SM, borta är de bitvis vrålsnabba skogsbilvägarna och istället väntar nu tuff blekingsk och småländsk oförlåtande natur. 2015 plockades inte de mest utmanande bitarna fram som sparades till årets jubileumsupplaga, det är i år 40 år sedan första tävlingen kördes. Tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson varnar också de tävlande.
– Håll ordning på var du har bilen. Det kan jag rekommendera utan vidare!
Notskrivare Gunnar Barth är inne på samma linje och påpekar.
– I Småland och Blekinge finns inte bara sten, utan också stenmurar. Förutom träd.
Rallyt inleds med klassiska Rosenholm, SS1 och 3 på fredagen med samma sträckning som 2015 men kortad 700 meter. Även andra och fjärde fredagssträckan, Kråkerum är samma som i fjor.
Mycket intresse knyts så klart till SS10 som är power stage där det delas ut bonuspoäng. Lite märkligt att man till skillnad från WRC kör denna ”mitt i” tävlingen istället för som sista sträckan. Finns säkert något intelligent skäl till detta, men jag menar att lite av andemeningen med ”kraft sträckan” går förlorad. Tanken från början var ju att bjuda på fajt ända in till slutet även om tidsskillnaderna var stora. Bonuspoängen skulle då sporra extra, men att dela ut bonus mitt i tävlingen, nja jag är lite skeptisk…
SSR avslutas så med SS11 Förlångsö och SS12 Viö båda en dryg mil långa.
– Karaktären på vägarna i år är mycket krokigare än i fjol. Det gäller att inte gena för mycket, för det kommer garanterat att straffa sig, konstaterar tävlingsledaren Kjell-Åke Jönsson.
En som fick erfara detta med att straffa sig var Hässleholms hårdsatsande Stefan Werén någon gång i början av 80-talet. Med pappa som kartläsare prutades det inte en tum och med fullt påslag missbedömde antingen Stefan eller pappa (kanske mest troligt att båda två missbedömde) en tvär kurva. Med bra fart lämnade deras tidigare så fina röda Opel Kadett 2,0E vägen nerför en brant slänt, via träd och stenar blev det till slut på karusellen. Minns än när besättningen, båda med samma häftiga humör diskuterade skuldfrågan…
SM-fältet startar på fredag klockan 16.00 och med målgång på Stortorget i Karlskrona runt halv sex. När Ljungby Mk fick ställa in sin deltävling i SSRC öppnade det upp för en ny upplaga av ”Sydrallyt” som ingår i SSR som en deltävling i SSRC. Här kör knappt åttio bilar och dessutom bara fyra av lördagens sträckor. Sträckorna 5-6-7 och 12 ingår i Sydrallyt med målgång lördag klockan 14.25.
Även Regularity körs i SSR och även här rör det sig om en kortad bana med åtta sträckor.
*
Som jag berättat tidigare så är Emil Bergkvist efteranmäld i South Swedish Rally med en från Ola Axelsson lånad Mitsubishi. Anmälan kom så sent att Emil inte kom med i tävlingsprogrammet men startar sist i klassen Trimmat 4WD med #74 på bilen. Har då framför sig britten Nick West, även han i en Mitsubishi. Är dock osäker på om Emil kör i just den klassen eller hör hemma i den otrimmade varianten för 4WD-bilar?
*
Avhandlade igår PG Andersson klass och i dag tar vi en titt på Otrimmat 4WD som tråkigt nog är väldigt tunn med bara sju anmälda. Leder SM-tabellen gör Kristoffer Karlsson från Trollhättan, tre poäng före Mitsubishi-kollegan Anders Karlsson. Störst publiktryck lär ”hemmaföraren” ändå Joachim Carlström, Gullabo RC få erfara. I fjor var han med i toppstriden i SM ända fram till slutet, medan det i år gått lite tyngre. Ligger femma men har ändå bara sju poäng upp till ledaren.
*
Ännu färre är där i klassen för Otrimmade 2WD-bilar, endast sex anmälda. Dessutom frågetecken för Mattias Ledin som har problem med motorn i sin Peugeot medan Johan Holmberg, rullade rejält i hemmatävlingen Rally Gotland för en dryg vecka sedan.
*
Glädjande är då att se att samma klass, men vikt för juniorerna har lockat exakt dubbelt så många, 12 bilar. En av dessa är klassens enda ”fabriksförare” unge dalmasen Daniel Röjsel som kör för svenska Fords generalagent, Ford Ecoboost-team. Efter grustester i lokala tävlingar har nu Daniel mer än väl kommit över rullningen i sista SM-tävlingen och lovar att ladda för fullt i helgen. Målet är att förbättra den femte plats som han och Nicklas Edvardsson innehar för tillfället. Men det är inte bara att trycka gasen i botten.
– Bilen är fortfarande ny för oss och det gäller att köra smart i Karlskrona men utgångsläget känns mycket bra, menar Daniel.
Leder klassen gör smålänningen och det stora hemmahoppet Erik Telehagen, Peugeot R2 och detta tre poäng före Jacob Jansson som genrepade så fint i helgens Rally Sörland.
*
En som helt struntar i South Swedish Rally och Rally-SM är stockholmaren Daniel ”Mulle” Ernstedt. Istället lastades Grupp H-Seaten och kartläsare Henrik Hanberg för färd till Istrien i Kroatien och Rallye Opatija. En populär tävling som lockat 120 startande och där då Mulle och Henrik går ut som bil nummer åtta. Att ranka deras chanser är för mig tämligen svårt, erkänner att jag har dålig koll på rallyförare från Kroatien och närliggande Italien. En sak sticker dock ut i startlistan, italienaren Ruggero Ravaglioli som kör en Ford Mustang GT och detta i samma klass som Mulle. Frågor på detta?