Chile nytt WRC-land, PG laddar för SSR, 220 anmälda till MSR, Ledin ber om hjälp och liten mix från Hässleholms GP!

BloggChileWRC-arrangörerna i Australien, Polen och kanske också delvis i Värmland kämpar alla med att få plus och minus att gå ihop i budgeten vilket det rapporteras om titt som tätt. Men där finns ävennya länder med ”friska” pengar som väntar på att få chansen att bli VM-land för rallyåkarna. Senast i raden är Chile som satsar på att stå med i WRC-kalendern 2018. Om man tänker sig att konkurrera ut Argentina framgår inte. Eller kanske tycker chilenarna helt enkelt att i det rallytokiga Sydamerika bör finnas två VM-tävlingar…

*
Lite närmare än Chile är Blekinge och Karlskrona som återigen står som värd för South Swedish Rally, gruspremiär i Rally-SM kommande helg. Den 41:a upplagan av det från början helskånska arrangemanget startar klockan 16.00 på fredag med fyra specialsträckor. En garanterad publikfavorit är SS1/3 på Rosenholm strax utanför Karlskrona. Totalt innehåller tävlingen tolv specialsträckor, fyra som då körs på fredagen. Övriga åtta körs på lördagen med målgång strax före 17.00 i Karlskrona. Sträckorna mäter tillsammans drygt 15 mil.

*
BloggPgStorfavorit är så klart PG Andersson med idel fullpoängare efter vinterdelen av SM-serien. I helgen dammar PG av sin gamle kartis Anders Fredriksson som normalt annars sköter noterna hos snabbe norrmannen Eyvind Brynildsen.
Det ska bli kul att få åka ihop med Anders igen, säger P-G och tillägger.
Han kommer hoppa in under de tävlingar framöver som Emil Axelsson har förhinder.
Även om han har full poängpott efter vintern lämnar inte PG något åt slumpen, i veckan har han gjort en finjustering av stötdämparna med hjälp av ”gurun” på området i Kil, Micke Gustavsson. Något som påverkade WRC-Skodan positivt.
Känslan i bilen var efter lite justeringar kanon. Det känns jättebra och jag ser fram emot att säsongen drar igång igen.
I PG:s klass Trimmat 4WD finns 13 anmäla och där då regerande mästaren Jerker Axelsson i WRC-Subarun är förste utmanare. Är säker på att MC-handlaren från Trollhättan inte på något vis gett upp kampen om ett tredje SM-guld även om vintern varit tung. Från sin fjärde plats har Jerker 34 tunga poäng upp till PG och dessa ska plockas in på resterande fyra tävlingar.. Med andra ord, strulet får vara slut om det ska bli ett nytt guld!
Mellan PG och Jerker finns Gävles Martin Berglund plus meste SSR-vinnaren, Mats Jonsson. Båda på samma poäng och sju fler än Jerker.
Återkommer framöver med närmare titt på de övriga SM- klasserna.

*
Flytten av Midnattssolsrallyt från Västerås till Vimmerby kan inte beskrivas med bättre ord än succé, i all fall om man ser till antalet åksugna. När repet drogs den 1 maj var 220 ekipage anmälda och av dess var det bara 44 som väljer att åka i någon av de två Regularity-klasserna.
Det betyder nästan 180 bilar i ”fortåkar-klasserna” som är, ni läser rätt 26 olika bilklasser. Är det konstigt att vanligt folk har svårt att hänga med i rallysportens ”klassfester”? För att ytterligare belysa detta så är det bara fyra klasser som svarar för den absolut majoriteten av de anmälda förarna, 123 stycken. Sju klasser har noll anmälda och två klasser har en anmäld bil i varje. Känns för mig som att man kraftigt kan reducera antalet klasser till nästa år…
Tyvärr saknas många av de gamla rallyprofilerna och kanske inte så konstigt  då många kanske känner sig för gammal för att flänga runt på grusvägar, vad vet jag? Kul är det då att hitta första SSR-vinnaren från 1976, värmlänningen Jan-Erik Lundgren i startlistan. Precis som för 40 år sedan så kör Lundgren Opel Kadett GT/E men har den här gången valt ”inhemsk” kartläsare, smålänningen Robert Anrep Lundin. Robert sitter annars till höger i Skillingaryds Urban Stackes Mitsubishi.
Kul var också att bland de sist anmälda hitta ”Sveriges snabbaste polis” och numera en i Teknikens Världs testlag, Ruben Börjesson. I min värld kör Ruben BMW som han gjorde på 70-talet även om det sedan blev byte till VAZ. En tradition som Ruben inte bryr sig om utan istället väljer att han att köra en häftig Triumph TR7 med V8-motor.BloggSaab
Nu återstår ett tungt jobb för arrangören att koka ner de 220 anmälda till 160 i startlistan som tillåts starta helgen efter midsommar om man ska följa inbjudan. Ett förslag från mig, sålla hårt bland de moderna 240:erna och låt istället alla ”riktiga” klassiker, alltså de från 60-talet få förtur. Trots allt är det ju deras rally eller hur?

*
Mattias Ledin, snabb R2-åkare med Peugeot ledde klassen i Rally Gotland när motorn rasade. Nu vädjar han om hjälp ute i landet för att få ihop pengar till ny motor och fortsatt jakt på SM-guld. Mattias skriver: ”Efter motorraset i vintras i Östersund Winter Rally och problemen på Rally Gotland där Mattias & Erik tvingades bryta i ledning båda gångerna så har teamet kämpat för att hinna få ihop motorn till nästa deltävling i Rally SM – SSR. Men för att få ihop alla delar i tid och komma till start så behöver Mattias & Erik nu din hjälp, du kan hjälpa till både som privatperson eller som företag. Var en del utav ett riktigt vinnarteam i deras mål om ett nytt SM-Guld i Rally. Genom ditt bidrag så ger du Mattias & Erik en chans att kunna få försvara SM-Guldet ifrån i fjol.
Bidrag skickas via
Swish: 0706528226
eller till kontonummer:
Clearig: 8191-9
Konto: 14 003 877-9
Swebank
Företag som är intresserade att vara en del av teamet kan höra av sig till Mattias direkt på 070-6528226 eller mail: mattiasledin@hotmail.com eller skicka PM
Alla bidrag över 1000kr kommer att få sitt namn eller företagslogga på tävlingsbilen efter SSR. (Då kommer design på bilen) Teamet kommer även att lotta ut högerstolen i en tävling ihop med Mattias i Peugeoten. (Mer information om datum och plats kommer senare).
Alla bidrag är välkomna stora som små!”.

*
BloggServinKänner att Hässleholms GP avfärdades lite för snabbt och kort i gårdagens blogg (skyller på tidspress och extremt låg blodsockernivå…) så därför kommer lite mer från Garnisonen. Inte nog med att Rallyutskottets f.d ordförande Lars Servin glatt lånade ut sin 240:a till Opel Adam-föraren Tom Kristensson, han vek nästan inte en tum från Toms sida under hela dagen. Skälet var så klart att sola sig i Opel-glansen dessutom troligen också en önskan att Tom bjuder tillbaka så han får låna hans Adam vid tillfälle. Enligt uppgift lär Servin även ha tjatat sig till en plats i Mats Andersons serviceteam när man ska till tyska Rally Sulingen i helgen. Allt för att komma in i Opel-gänget…


BloggLjungStenhårt var det i C-klassen för VOC:arna som till slut vanns av Jonas Hansson, son till min kartis Stefan och som dagen till ära fick åka med i den blå Volvon. Men det var stenhårt och i mål skilde bara 0,6 sekunder till mer eller mindre luftburna (bilden) Oscar Ljung, Simrishamn. BloggJonasEfter första åket hade Jonas problem med att gasen inte fungerade som den skulle (bilden), trots detta satte Jonas bästa tid i klassen. Det blev lite nervöst innan många hjälpande händer fick ordning på gasen. Sedan satte Ljung en idiottid i sista heatet, slog Jonas med sju sekunder men det skulle varit 0,7 till…

*
BloggPorscheMånga häftiga bilar nötte asfalten/gatstenen/betongen inne på ”gamla P2” men häftigast var ändå Jörgen Hansens Porsche 997 GT3. Det tyska fullblodet räckte till en andra plats i klassen bakom Brian Madsen och fyra totalt.

*
För danska kartläsaresset Jeannete Kvick blev det bara en enda högerstol under söndagen. Från början var det även tänkt att hon skulle sitta hos Olofströms Peter Nilsson men hans krånglande rygg har ännu inte ”renoverats” så det blev ”Ej start” för den gröna Mitsubishin. Nu blev det bara hos Kennet Kolbe Jensen i ”den blå löwe” (på svenska det blå lejonet) eller mer korrekt Peugeot 205 som ”Kvicken” fick ut sina lustar. BloggkvickMen när höger framhjul inte ville vara med i sista heatet efter närkontakt med något hårt blev det ”DNF” för Kolbe och Kvick. Vet inte om hon hade detta på känn redan i pausen mellan första och andra heatet av minen på bilden att döma?

*
Medan brorsan Fredrik Åhlin njöt av segerns sötma efter triumfen i Pirelli Carlisle Rally gick det tyngre för syrran Mikaela med Audin i Tyskland. Resultatraden 23 och 24 i de bägge heaten gör nu att Mikaela ligger näst sist i resultatlistan med sina åtta inkörda poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *