Hyundai letar ”ung” ersättare för Breen, Evans och Solberg snabbast på shake down, Rovanperä/Mikkelsen mina vinnare, ”Mästare-Olsson” gör SM-debut i Kungälv, Polen-test i Småland, Klara jagar seger i Skottland och ”Øresund Rally” lockar många deltagare…
Det blir inte Dani Sordo som ersätter Craig Breen i Hyundai-teamet, för närvarande är det helgensPortugal och kommande Sardinien som är klara medan resten är höljt i dimmor. Hos Autosport har basen för teamet Cyril Abiteboul avslöjat.
– Jag kan bekräfta är att Dani inte kommer att delta i alla rallyn och vår laguppställning kommer att tillkännages i sinom tid och håller på att byggas.
Han säger vidare att man tittar på en långsiktig lösning som sträcker över flera säsonger och menar att det kan betyda en yngre förare, men också att Kris Meeke kan vara aktuell. Ingången här ska då ske via Team Hyundai Portugal där Meeke som bekant ersatt Breen. Något som gör Abiteboul fundersam är att få yngre förare verkar klara övergången från Rally2 till Rally1-bil. Måste erkänna att jag inte helt hänger med i Hyundais resonemang, man hade Oliver Solberg vars CV till stora delar överensstämmer med dagens önskemål men som ändå fick sparken med motiveringen att teamet behövde en mer rutinerad och stabil förare. Nu är det exakt en sådan som Oliver man försöker få in i en ljusblå bil…
Förutom Meeke finns inte så många förare att välja på med kapacitet att direkt fylla en plats med pallen som mål. Andreas Mikkelsen så klart och sedan finns även M-Sports Adrien Fourmaux och Gus Greensmith. Ännu närmare är Teemu Sunninen i dag i WRC2 med Hyundai i20 Rally2 men som även har hyggligt med WRC-starter i ryggen. Blir spännande att se vem Abiteboul fastnar för…
*
Fortsatt präglas Hyundai av Breens död även om man i Portugal återgått til den vanliga kostymen på sina tre i20 Rally1. ”#ForCraig” finns dock kvar på bilar och i serviceparken.
*
Ska man döma av tempot på dagens ”shake down” inför Vodafone Rally de Portugal så är fortsatt Elfyn Evans superhet. I andra körningen på 4,6 kilometer långa ”Baltar” satte Toyota-föraren bästa tid för dagen dock futtiga en tiondel före Hyundais Esapekka Lappi, detta i fjärde försöket.
Tredje tid hade Ott Tänak, Ford före Dani Sordo som näst bästa Hyundai. Mellan honom och Evans skilde 0,6 sekunder. Thierry Neuville drabbades av punktering i tredje rundan och brydde sig sedan inte om att köra mer. Sjunde tid, 0,2 efter Kalle Rovanperä som sexa, samtidigt sist i WRC-gänget.
Lika het var Oliver Solberg i WRC2 som verkligen hade tempo på sträckan. 1,7 sekunder snabbare än Skoda-kollegan Gus Greensmith. Dagens stora knall var regerande Junior-världsmästaren Robert Virves som tog sin Fiesta till tredje tid, två sekunder bak Oliver men samtidigt tiondel-lika med Adrien Fourmaux. Kanske största favoriten i WRC2 i Portugal är Andreas Mikkelsen som dock började lite trevande och var 2,2 efter Oliver. Nattsvart för Kris Meeke som fick ”Maxtid” på sträckan.
– Vet inte vad som hänt men han kom väldigt långsamt vid första försöket på shake down. Efter detta har jag inte sett honom, förklarar Jens Johansson mina ögon/öron på plats i Matosinhos.
Jens med massor av WRC-tävlingar world wide på sitt samvete är väldigt imponerad över hur välorganiserat rallyt är och berättar om ett exempel på detta.
– Elfyn Evans kom med poliseskort före Toyotan mellan sina körningar på shake down för att inte hamna i köer!
*
Dags för tipset.
WRC
1. Kalle Rovanperä Toyota
2. Esapekka Lappi Hyundai
3. Dani Sordo Hyundai
4. Elfyn Evans Toyota
5. Ott Tänak Ford
Att Evans får svårt på morgondagens åtta sträckor är helt klart. Sol och snustorra sträckor gör att det ändå kanske kan vara lite plus att köra tidigt och slippa damm, men ändå försvinner nog mer tid med att städa sträckorna. Istället kliver nog Rovanperä fram och får årets första fullträff.
*
WRC2.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Teemu Sunninen Hyundai
3. Oliver Solberg Skoda
4. Gus Greensmith Skoda
5. Yohan Rossel Citroën
Mikkelsen och Torstein Eriksen blir nog svårslagna med all rutin, inte minst från just Portugals tuffa sträckor. Oliver och Elliot Edmondson kunde lika gärna ha tippats som tvåa och jag tror det blir stenhårt i toppen.
*
Lite klent med tv från Portugal men har hittat att Sportkanalen sänder klockan 16.00 och 20.00 på lördag. Söndagen är det TV12 som kliver in i matchen och visar klockan 09.30 och så sista sträckan med tv-start klockan 13.00. Rallyt startar i morgon med SS1 klockan 10..01 svensk tid för att sedan avslutas 20.05 med korta SS8. Lördagen drar igång 08.35 för att sedan få aceton på sista sträckan (SS 15) strax efter åtta på kvällen. Fyra sträckor på söndag där välkända Fafe körs som SS17 och SS19 Power stage.
*
Helgens huvudnummer åtminstone på pappret, är deltävling två i Asfalt SM, ”Rollsbo City Race”. Men intresset säger något annat och med totalt 35 anmälda varav 29 i SM/RM är det ändå den tävling med vad jag tror minst startfält.
SM-topparna kommer dock till Älvbygdens MK och Kungälv även om det verkar som att Hässleholms Rolf Grybb (2.a i Hörby-premiären) avanmält sig. Inte så konstigt då något hände med drivningen i HGP för två veckor sedan. Nu lär det bli en fajt mellan årets SM-ledare Stefan Kristensson/Rickard Nilsson från skånska Team Skåab i Ford Fiesta WRC och regerande mästaren i 4WD, Stenungsunds Mattias Olsson/Joakim Johansson som gör sin första SM-start för året med Skodan. I 2WD bir det nya duell mellan Eslövs Simon Andersson/Frida Andersson, Renault och Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft, Opel. Kanske kan hemmafavoriten Bjarne Rutgersson/Ulf Storm och erkänt snabba Gävle-paret Mikael och Chatrine Lundberg irritera.
Precis som dom med Golf så kan även Grännas Tobias Pettersson/Åke Kjellgren mycket väl stå på pallen på lördag. Första start är klockan 10.00.
*
när detta skrrivs har ingen komplett anmälningslista släppts för ERC Orlen Rally Poland nästa helg. Några som redan är igång med test inför sträckorna kring Mikolajki är GN Motorsport från skånska Åhuskärr. Det var dock inte här utan i de djupa skogarna i Småland som idag Pontus Tidemand/Julia Thulin och nye GNM-medlemmen Dennis Rådström Johan Johansson plågade teamets båda Ford Fiesta Rally2.
Foto: Peo Möller
Att målen i Polen speciellt för Tidemand, är högt satta är ingen hemlighet. I Portugal-premiären fick han och Julia inte alls till det som man hoppades. 13:e plats med den MRF-försedda Fiestan var en bra bit från målsättningen och nu vill man självklart studsa tillbaka…
*
I helgen är det även dags för deltävling två i Extreme E och den här gången har man valt Skottland som arena för sina tuffa utmaningar. Är man skåning så håller man också tummarna för ”landsmän” i det här fallet dock en ”landskvinna”, SMK Hörbys RX-ess Klara Andersson. I teamet ABT Cupra XE delar hon bil med qataren Nasser Al-Attiyah.
Lite kul att av de tio teamen så ingår där svensk flagga i hälften. Mattias Ekström, Timmy Hansen, Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky och Kevin Hansen har alla ”Du gamal du fria” som sammanhållande länk. Ny i Extreme-gänget är Andreas Bakkerud som med Hedda Hosås bildar helnorskt team ”JBXE”.
Hydro X Prix är deltävling två i den världsompännande FIA-godkända off road-serien. I delad topp med 46 poäng finns Kevin Hansen/Molly Taylor och Mattias Ekström/Laia Sanz. Klara och Nasser fick ihop 15 poäng senast i Saudi Arabien.
*
Långt, väldigt långt från detta är lördagens ”Øresund Rally” som körs på Själland och som deltävling i danska mästerskapet i ”pålidelighedsrally”. Start och mål i Roskilde och då har de tävlande att köra 20 mil med ”snittfart”.
–Har man en bil fra før 1991, og går man med en drøm om at blive rallykører for en dag, kan man tilmelde sig turistklassen, hvor man kan opleve et ægte rally uden at risikere skrammer på stoltheden eller bilen, hälsar Dansk Rally Clubs Erik Andersen.
I det stora startfältet jagar Henning och Else Friborg, med Volvo 142 S från 1970 sin första seger i rallyt som körs för 12:e gången. Annars har paret vunnit det mesta, men här har man aldrig lyckats.
Intressant det här med att spåra i en WRC-tävling
Det körs ju en hel del innan tävlingen med funkisar och sist men inte minst de tävlande två ggr rek, att det skulle vara jättemycket rullgrus kvar , tror inte det.
Det går inte att jämföra spårval
mellan träning och andras åkning med tävlingsspår så det lär vara grus kvar.
Tur att Sportkanalen finns tre bra sändningar från Portugal på lördagen.