Småland valde bort ”södern” i DM, minnet av ”Walle” hedras för sjunde gången i Rö, Polen släppte lite på förlåten, FIA har tre WRC-spår för framtiden och ingen censur i Motorbloggen…

Kanske jag övertolkar att Smålands BF inte sökte sig söderut för att hitta ersättningar för sina två inställda DM-tävlingar, Ljungby och Södra Sunnerbo, men för mig känns det dock som en brytning med ”södern”. Istället gick man norrut och idag presenteras de nya DM-tävlingarna, ”Kullingstrofén” den 5 augusti och så ännu längre bort, ”JR Motorsportspokalen”Gotland den 14 oktober. Båda utmärkta tävlingar så ur den saken finns inget att fundera på, men? Ändå ite märkligt då Sydsvenska Rallycupen i ”alla tider” krokat arm med DM i Småland och Södra men som nu väljs bort. Tänker att såväl ”Smedsvängen” 12 augusti , ”TV-Svängen” (9 september) och ”Temahallen Grussprint” 30 september skulle ha passat in.

Foto: Tommy Svensson

Möjligtvis har SGA i Småland bedömt att en vecka mellan deltävlingarna är för lite. Nu blir det istället väldigt intensivt för de smålänningar som till exempel fjolårsvinnaren av SSRC Victor Karlsson, som önskar åka både DM och SSRC. Sju tävlingar på tio veckor plus två SM-tävlingar för de med ännu större ambitioner …

*

I år skulle Björn Waldegård fyllt 80 år den 12 november och om det är något år som tävlingen ”Björn Waldegårds Minne” verkligen känns motiverad så är det i år. Inte så utan att ”Walle” varje år ska bli ihågkommen för alla sina fantastisk framgångar.

Foto: Tommy Svensson

Bland annat blev han Sveriges första Världsmästare med Ford Escort 1979 där ett år yngre, Hans Thorszelius satt i högerstolen. Få förare har tävlat med så många olika bilar som Waldegård, VW, Porsche, Cooper S, Ford, Fiat, Lancia, BMW, Mercedes, Citroën, Toyota, Audi mest udda i rallysvängen, Ferrari 308 GTB i Italien i mitten av 80-talet. Fast det som ändå sticker ut är att inte ens Upplands-stolhet slapp undan ”Volvo-träsket” utan måsta ha tvingats in i en Volvo Amazon i ”Hunsruck Historic” 1994.

Foto: Tommy Svensson

Under många år var Waldegård ständig föråkare i Rally Sweden och sitt allra sista deltagande i rally var 2014 med Merceds 450 SLC i ”Eifel Rallye Festival” med Stéphane Prévot som bisittare. En start som skedde mindre än en månad före att Rö-föraren dog i sviterna av hudcancer.

På lördag kommer han så klart att minnas när MK Rimo för sjunde året arrangerar deltävling i Supercupen och DM för Uppland/Stockholm med runt 100 startande.  I Roslagen som alltid för oss lite äldre är starkt förknippat med rally, kommer det att bjudas på fem sträckor (två dubblas). Favorit blir Stig Andervang som den här gången har Andreas Olsson som notläsare i Skodan. En av SM-favoriterna Jari Liiten och Mikael Johansson, väljer att ladda upp inför South Swedish Rally i Roslagen men inte med Skoda utan med sin Mitsubishi. Totalt 14 4WD-åkare är anmälda. Exakt dubbelt så många kör i A-B 2WD där Oskar Sundell/Joakim Söderqvist garanterat kommer att vara med i toppstriden med BMW Compact. Största klassen är Appendix K vilket passar väldigt bra i den här minnestävlingen som lockat 31 ekipage. Tyvärr är ingen av dessa någon VW1500S/1600TL som hade satt pricken över i när det körs tävling till Björn Waldegårds minne. Klockan 11.00 ger sig de tävlande iväg från Nyströms Cement i Rö.

*

Lite konstigt att jag skriver om Björn Waldegård och hans sista co-driver Stéphane Prévot. När jag får upp de först anmälda till ERC Rally Poland 19-21 maj så dyker Prévot upp igen och den här gången som kartläsare åt britten Osian Pryce i en Skoda Rally2 Evo. Lite konstigt ändå hur liten rallyfamiljen är…

Övriga som klickat på ”Enter” är Tom Kristensson/Andreas Johansson, Citroën, Pontus TIdemand/Julia Thulin, Ford, Mads Østberg/Patrik Barth, Citroën, Hayden Paddon/John Kennard, Hyundai, Mikko Heikkilä/Samu Valeri och så spanjoren Efrén Llarena/Sara Fernandez, Skoda. I ERC Juniors får Mille Johansson och Victor Hansen tampas med Max McRae som kör Opel Corsa Rally4. En minskning av Rally2/R5-bilar i Polen mot senast på Kanarieöarna, inget dramatiskt men från 50 till 44 bilar. I morgon släpps fullständig ”Lista wpisów” så får vi se vilka andra intressant namn som dyker upp.

*

Amerikanska ”DirtFish” har spunnit vidare på hur Rally1-bilar ska köras i framtiden. FIA:s tekniske chef Mestelan Pinon med ett förflutet hos Citroën ser tre spår framför sig. Ett är ”Biobränsle” där han tror att problemet med att få fram tillräckligt med ”syntetiskt bränsle” fäller avgörandet. Däremot är han mer optimistisk för detta 2027.  ”El” tror han inte mycket på även om det görs försök med rallybilar (Hayden Paddon jobbar på detta). Huvudfrågan är hur bilarna ska kunna laddas längs med banan. 

Foto: Hyundai Motorsport

I Sprintlopp, Formel E och rallycross är detta inget problem, men rally?

Även i Formel 1 skulle det bli svårlöst, minst tio gånger skulle man tvingas i depå för batteribyte, menar Pinon.

Han är också lite skeptisk som jag tolkar det, till de biltillverkare som lägger alla äggen i samma ”elkorg” och säger till DirtFish.

Vi vet att inte hela världen är Europa och Nordamerika, bilar med bensin/disel kommer att finnas kvar ett tag till…

Sista spåret menar han är ”väte” som är så nytt att ingen riktigt vet hur det skulle kunna fungera i rally. Dock menar Pinon, WRC står för att främja teknik men precis som för el, tror han att det blir svårt med distributionen av gasen. Slutsatsen är att det inte är en lätt ekvation att lösa med framtiden för WRC, många olika intressen att ta hänsyn till. Inte minst rallyfansen är viktiga och att gå en väg som inte faller dom i smaken vore helt fel…

*

Foto: Rally Portugal

I morgon kommer så tipset inför ”WRC Vodafone Rally Portugal”. Svårt men ändå inte omöjligt, säger jag idag kanske värre i morgon …

*

Igår kom synpunkter på Facebook över att jag släppt fram en ”arrangör” med personliga åsikter om Trafikverkets styrning i ”skyltfrågan”. Vill bara förtydliga att jag inte tillämpar någon censur så länge det inte rör sig om rasistiska eller personliga påhopp. Alla (i mån av plats) är välkomna att få göra sin röst hörd, så länge det sker anständigt. Dessutom vill jag förtydliga, jag  står inte bakom alla kommentarer/synpunkter/inlägg som kommer från andra källor än mig själv! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *