Hyundai har varit splittrat, Mabellini fortsatt med chans på EM-guld trots ”fuskanklagelse”, Carlberg vill försöka köra hem ”The Double” i Kroatien, Mille siktar uppåt i ERC och Tierp Arena blir nytt nav i MSR.

I år har Toyota mer eller mindre krossat Hyundai i WRC:s Märkes-VM och om man får tro röster i teamet lär de även framöver få finna sig rollen som ”under dog”. Nu hävdar källor, att teamet varit för splittrat med satsningar på såväl TCR och ELMS (långdisansracing) och där rallyt kommit lite i kläm. Tekniske chefen Francois-Xavier Demaison håller inte helt med i beskrivningen.

Foto: Hyundai Motorsport

Vi vann i ELMS, vi vann i TCR, så vi har andra projekt där vi lägger energi. Vi vill konkurrera med Toyota och vi måste hitta lösningar så att vi kan göra alla dessa tre stora projekt tillsammans och vara konkurrenskraftiga på alla tre.

Ett tag fruktades att Hyundai skulle dra sig ur WRC men detta dementeras återigen från Alzenau.

Vi har en utvecklingsplan för nästa år och även en del rekrytering av folk för att försöka ombilda teamet som det borde vara. Man kan inte kämpa mot Toyota när engagemanget inte är detsamma som det har varit tidigare…

*

I senaste ERC-tävlingen i Wales blev det lite skandal när Andrea Mabellini fick två minuters tidstillägg för det som FIA upplevde som ”fusk”. Två enligt teamet ”The Racing Factory” tidigare medlemmar, ertappades på en specialsträcka före tävlingen. Detta innebar att Mabellini blev sexa istället för fyra som körtiden indikerade och nu försvarar sig återigen teamet mot fuskanklagelsen. 

Foto: Red Bull Content Pool

 – Vi vill göra det helt klart att det aldrig fanns någon avsikt att bryta mot reglerna för FIA European Rally Championship. Händelsen var resultatet av en olycklig slump, där personer med kopplingar till teamet råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt. Ingen konkurrensfördel vanns, och kunde inte ha vunnits, av denna situation.

Teamet har ändå om än motvilligt, accepterat straffet. –Denna händelse även om den är beklaglig, återspeglar varken våra värderingar eller hur vi tävlar.

Trots missen har den italienska Skoda-åkaren fortfarande chans på EM-titeln, 15 poäng skiljer till ledande polacken Miko Marczyk medan vinnaren i Wales, Jon Armstrong är trea på 113poäng. Kvar att tävla om är 30 poäng vilket gör att fjolårsvinnaren av helgens ”Rally Croatia” Mads Østberg tråkigt nog inte klarar av att komma på årets EM-pall.

*

Calle Carlberg/Jørgen Eriksen säkrade EM-guld i Junior ERC i Wales och nu är siktet inställt på ”The Double” alltså även guld i ”ERC4”. Calle med Opel Corsa är 20 poäng före britten Ioan Lloyd. Trea trots bara fyra starter, är ändå SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard och om inte irländaren Craig Rahill (fyra) lyckas plocka in minst sju poäng så finns chans till EM-brons för Victor och Ditte.

Foto: Frida Andersson

Rally Croatia är känt för sitt ombytliga väder och den tesen fortsätter med sol på lördag och tungt regn på söndagen. Vätan i kombination med att det genas friskt vilket kastar upp lera och grus på asfalten, gör rallyt svårkört.

Junior ERC-titeln är säkrad, men vi har ytterligare en viktig tävling framför oss för att avsluta säsongen på en hög nivå, menar Carlberg som inte vet hur 2026 kommer att se ut.

Det har varit ett nöje att köra för Opel de senaste två åren, och om det här är mitt sista evenemang med teamet, vill jag att vi alla ska ha fina minnen från detta!

Rally Croatia startar på lördag med målgång söndag etermiddag. Tio sträckor ska köras på totalt 17, mil.

*

Sjua i ERC:s Rally2/R5-klass är Mille Johansson/Johan Grönwall som i Kroatien gör sin sjätte start i ”Rally-EM”. Uppladdningen förra helgen i Italien hoppas Mille ska hjälpa dom på de tekniska kroatiska vägarna. I helgen ställs svenskarna mot ett starkt startfält med 32 Rally2-bilar, där hela EM-eliten finns på plats tillsammans med WRC2-föraren Lauri Joona från Finland, som också tävlar ihop MS Munaretto. Mille och Johan kör som tidigare en Škoda Fabia RS Rally2 Pirelli-däck.

Foto: MS Munaretto

Vi åkte direkt från Italien till Kroatien för några dagars vila innan vi sätter igång med testerna här. Förhoppningsvis så lyckas vi få till en bra setup för denna typ av asfalt som är mycket halare än de flesta andra länder, menar Mille.

Säsongens huvudmål är ändå kommande finalen för Junior WRC i ”CER” där totalseger är inom räckhåll.

Vi vill kunna sätta några konkurrenskraftiga tider samtidigt som vi bygger självförtroende inför CER, avslutar Mille medan Grönwall lägger till.

I helgen ska vi försöka få till en bra avslutning på EM-säsongen och förhoppningsvis få mer erfarenhet som vi kan plocka med oss inför sista tävlingen i Juinior-VM om drygt tre veckor.

*

Idag kom information om Midnattssolsrallyt 2026 som omlokaliserar från Ericsbergs Slott till Uppland och Tierp Arena, 2-4 juli. Rallyt öppnar på Tierp Arena under torsdagskvällen 2 juli som sedan följs upp med sex sträckor på fredagen och sju på lördagen, totalt 41 mil varav 14 är SS. Både notade och ohotade klasser ingår och så även Regularity som får ny och enligt arrangören, ”Spektakulär start i centrala Stockholm”.

Foto. Kristian Lindberg

Onekligen får MK Tierp något att leva upp till när man övertar stafettpinnen från succémakare Crister Nystrand och Katrineholms MK. Som anledning till flytten anger rallyägaren KAK ombyggnader av Ericsbergs Slott.

– Vi vill rikta ett stort tack till Katrineholms MK, alla funktionärer och Ericsbergs slott för ett mycket lyckat rally 2025 och ser med tillförsikt fram mot att få jobba ihop med MK Tierp i kommande års arrangemang, säger Jacob Laurin, Generalsekreterare för KAK.

Foto. Kristian Lindberg

I sökandet av ny arrangör har Katrineholmarna varit behjälpliga och då fastnat för MK Tierp berättar Nystrand.

– Vi njöt av att genomföra MSR tillsammans med KAK men vi måste dock avstå 2026, på grund av ombyggnationerna. En ny duktig arrangör kommer att genomföra 2026 års Midnattssolsrally på ett proffsigt sätt!

MK Tierp rösten tillika projektledaren Jörgen Joons är glad och stolt över att stå som arrangör med hjälp av Tierp Arena.

– Rallyt inleds torsdagen den 2 juli  med första specialsträckan inne på arenan kl. 18.00. Under fredagen väntar tre sträckor på förmiddagen, ett serviceuppehåll på arenan och därefter tre nya sträckor under eftermiddagen. På lördagen körs ytterligare sju sträckor, varav den sista har målgång inne på Tierp Arena, berättar Joons.

Foto. Kristian Lindberg

Lika glad är VD:n på Tierp Arena, Nicklas Karlsson.
– Vi ser fram emot att välkomna såväl tävlande som publik till en oförglömlig helg fylld av action och upplevelser för hela familjen. Rallyt förväntas locka ett oerhört stort antal deltagare från hela Sverige och övriga Europa, vilket borgar för ett starkt och varierat startfält.

Regularity lösgör sig från övriga fältet med sin start i Stockholm på torsdagsmorgonen. Kvällen före arrangerar KAK en gemensam middag för deltagarna i Regularity. Tanken med att starta i Stockholm är att hylla ”Svenska Rallyt till Midnattssolen”, som hade sin officiella start i Stockholm.Efter besöket i kungliga huvudstaden samlas även Regularity-gänget på Tierp Arena för gemensam start på kvällen den 2 juli.

-Regularityklassen har alltid varit ett uppskattat och viktigt inslag i Midnattssolsrallyt. Att vi nu tar ett steg till och knyter an till vårt arv och vår historia med en högtidlig start i Stockholm känns både symboliskt och mycket inspirerande, menar KAK:s Jacob Laurin.

Inbjudan släpps den 1 februari medan anmälan öppnar en månad senare, 1 mars. För MSR-kalaset vill MK Tierp/KAK ha 12 500 kronor i ersättning. 

Ett svar på “Hyundai har varit splittrat, Mabellini fortsatt med chans på EM-guld trots ”fuskanklagelse”, Carlberg vill försöka köra hem ”The Double” i Kroatien, Mille siktar uppåt i ERC och Tierp Arena blir nytt nav i MSR.

Lämna ett svar till Göran Lönnmark Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *