Hyundai bygger ”Polo-beater”, Opel-Emil tvåa i J-ERC, Magda satsar och Silver-VOC:en ”av-Shellad”!
Inte fel på självförtroendet hos Hyundai då man har som mål att plocka väck Volkswagen från WRC-tronen. Som min far brukade säga.
– Med stor tro och ännu större skor kan man gå på vatten!
Nu lär utmaningen få vänta ytterligare lite då man eventuellt väntar med premiären för nya WRC i20:an till Rally Germany i augusti. Så klart en väl vald tävling för nya Hyundaien där man för första gången 2014 vann en WRC-tävling med Thierry Neuville som förare. Saken blev sedan inte sämre av att Dani Sordo körde in som tvåa. Vet inte om det är detta som gjort att firma Nandan & Co fått lite hybris?
Teamchefen Alain Penasse bekräftar ryktet och säger helt klart att målet är att slå VW direkt med nya bilen. Fortsätter med att avslöja att man inte kommer att börja tävla med ”EVO2” av modellen förrän den är snabbare än WRC Polon. Tilläggas kan att självförtroende saknas inte hos koreanerna vilket understryks i intervjun med Autosport..
– När vi kommer med ny bil så vill vi slå våra konkurrenter direkt eller rättare sagt konkurrent, eftersom vi redan är före både Citroén och Ford med nuvarande bil.
Lite ödmjukt fortsätter Penasse.
– Vi var lite förvånade över ”the speed in Mexico” över hur konkurrenskraftig gamla bilen var mot teamen som kom med nyutvecklade bilar. Istället för att hamna längre bak var vi ännu närmare…
Penasse vägrar dock att avslöja när nya i20:n gör tävlingspremiär, allt som kommer hans läppar är.
– Skulle inte var speciellt klokt att komma med nya bilen förrän den är en garanterad ”Polo-beater”!
Nu ska jag kanske inte lägga mig i detta men med den inställningen lär det dröja innan nya WRC-Hyundaien kommer ut. Polo-beater, ni är ju för goa!
*
Med andra ord så ska Neuville och Sordo framöver åka åttor runt dagens födelsedagsbarn Jari-Matti Latvala som idag fyller 30 år. Motorbloggen hurrar minst fyra gånger!!!
*
Efter fem av dagens åtta sträckor leder hemmahoppet Craig Breen ERC-Rallyt Circuit of Ireland med R5-Peugeot tio sekunder före Robert Barrable i en R5-Fiesta. På tredje plats ERC-ledaren Kajetan Kajentanowics, även han i en Fiesta och nästan exakt halvminuten bak Breen.
Kul för grabbarna i toppen men för oss på hemmaplan är det mycket intressantare vad som händer i ERC3 och Junior-ERC. Britten Jon Armstrong leder efter fyra sträckor, kör R2-Peugeot och detta 22, sekunder före Emil Bergkvist i Opel Adam R2. Någon kommentar efter fyran kom inte men efter sträcka tre menade Emil.
– Känslan är bra och bilen känns fantastisk. Vi hade en bra recce så vi har självförtroende, förklarade Emil vid målet på ”Lough Henny 1”.
På tredje plats även där en Opel Adam-förare, polacken Zawada som bara är nio sekunder efter Bergkvist. Bästa och enda norrman, Steve Røkland är sexa med R2-Peggan och även ha nvar nöjd efter ”Henny-sträckan”.
– Inte illa även om det är riktigt svårt. Vi försökte göra vårt bästa men det är verkligen svårt, menade Røkland och syftade då på underlaget som är ”wet, wet,wet”…
På nionde plats av de 19 startande ligger Mattias Adielsson, även han Peugeot-förare. Göteborgaren har en bra bit upp till ledande Armstrong, nästan två minuter.
*
Inte så sällan som jag tjatar om bristen på funktionärer i våra rally tävlingar och för att visa hur det kan se ut så skickade Per-Erik Svensson en bild från ett vägbyte på Irland.
”Ang funkisbrist. Så många här i Irland i ett vanligt vägbyte, är väldigt många överallt vad vi sett hittills.”.
Inte utan att man blir avundsjuk sju västar i ett enda vägbyte, här hemma har vi problem att få ihop en väst…
*
Nu har anmälan till Midnattssolsrallyt öppnat och det tog inte lång stund innan de första namnen började ticka in och när jag kollade var där 26 namn i listan. Bland de allra första att trycka på ”Enter-knappen” var Stig Blomquist och Robert Jacobsson som kommer med den väldiga Ford falcon V8:an. Senast jag träffade co-driver Robert så där nära var i South Swedish Rally 2009 då han botaniserade i den småländska naturen med sin fina Mitsubishi (bilden). Upplevelse han säkerligen inte vill upprepa med Forden…
I Simrishamnsmixen hade Björn ”Nalle” Johansson och Kjell Fransson en tuff fajt där det till slut blev Opel-seger ( som vanligt skulle man kunna säga…). Nu tror jag inte det blir lika lätt för Nalle att klå ”Baggen” med 18 sträckor att köra.
Midnattssolsrallyt avgörs veckan efter midsommar med start och mål i Västerås.
*
Den stora grejen för motorfolket i påsk är inte någon hypad konstrunda på ett knökfyllt Österlen utan det är istället Bilsport Performance och Custom Motor Show i Jönköping. Bland alla utställare fanns även min klubbkompis Magda Andersson som gör ett försök att vinna ”TouringCar in The FIA European Rallycross Championship”. Magda kommer att köra en Ford Fiesta MK7 och självklart önskar Motorbloggen lycka till.
*
På plats i Jönköping fanns så klart ”livsnjutarna” Carsten Magnusson och Lars Servin med uppdraget att hitta utställningens finaste bil. Uppdraget utfördes med sedvanlig briljans och i eftermiddags hade Carsten/Lars gjort sitt val i konkurrens med massor av godbitar och det blev en Opel Ascona från 1980. ”Good choice” som engelsmannen säger och dom brukar veta vad dom snackar om.
*
Se och häpna, hos den lokala Opel-dealern i Hörby står en riktig pärla till försäljning. En Opel Rekord, grönmetalic och jag gissar på av 1975 års modell. Ser ut att vara helt rostfri och ha-begäret infann sig direkt. Sambon var dock helt kallsinnig och drog sig till minnes en några år äldre variant som Roland B. köpt till ”fyndpris” och som hon tvingats köra. Övertalningen slutade vid.
– Okej, köp du den då men då ska den där hemska Volvon väck!
Hon syftade på den bit svenska industrihistoria i form av vit Volvo 740 GL från 1986 som jag tagit under mina vingars beskydd. Inte helt schyst att ställa sådana ultimatum…
*
På tal om ”Till Salu” så hittade jag lite av ”all time high” när auktionshuset Bonhams försöker sig på att kränga en go-kart från 1981 för utgångssumman 546 000 kronor. Då ska man dessutom ta i beaktning att DAP-karten inte har originalmotor. Kanske lite ovidkommande, men karten har en gång körts av Ayrton Senna. Ändå, en halv mille för en gammal kart?
*
Idag var en bemärkelsedag i fel riktning när jag efter mer än fyrtio år som Shell-kund fick ”av-Shella” Silver-Voc:en sedan stationen i Hörby mer eller mindre tvingats att gå över till att bli en Gulf-station. Känns onekligen konstigt att inte längre tanka Shell som jag gjort ända sedan man lockade med tillsatsen i bensinen ”med ACI”. Riktigt vad ACI betydde eller gjorde för nytta har väl aldrig riktigt framkommit men i Saab-tanken hamnade det ändå.
Nu är detta historia och framöver blir det Gulf även om jag inte vet om drickat fortfarande innehåller ”No-nox” som på sjuttiotalet då det påstods vara rena mirakelkuren för motorn…
Vill bara lägga till att det är inte jag som lämnat Shell utan Shell som lämnat mig!