Henning Solberg åker/åker inte Rally Sweden och den ”hemliga-BMW:n” avslöjad!

Är Henning Solberg anmäld till Rally Sweden eller är han inte? Enligt Nya Wermlandstidningen kom hans och Matthew Wilsons anmälan i sista stund på grund av elektroniskt strul. Kollegan Värmlands Folkblad däremot menar att inget är klart, men att Ford försöker övertyga FIA om att de båda ska få åka Rally Sweden trots att man anmält sig för sent. Vem ska man tro på, tro på som Di Leva sjunger? Så här långt litar jag på Rally Swedens anmälningslista och där finns både Solberg och Wilson med…
Ett kul namn dök upp på sluttampen, gamle Subaru-åkaren Chris Atkinson gör comeback i tävlingen. Atkinson försvann ut i kylan när Subaru la WRC-tävlandet i malpåse. Nu har han dock tävlat en hel del borta i hemlandet Australien och i Asiatiska Mästerskapet, senast med Proton. Nu är det däremot en Subaru i R4-klassen som blir Atkinsons färdmedel i Värmland och då ska han ta upp kampen med bland annat Flodin och Pontus Tidemand i SWRC-klassen.
Samme Tidemand gör årsdebut i Dubbeldalingen kring Östersund redan i helgen. Sedan fortsätter värmningen i Rally Uppsala om vintern kommer vill säga, innan det är dags för Rally Sweden. Men först bär det av till Krokom i helgen
– Vi skall testa på fredag sen åker vi uppöver och kör tävling under helgen några mil norr om Östersund. Vi kommer att köra med den Subaru Impreza i Grupp-N specifikation som min mentor Jerker Axelsson äger, berättar Pontus”
Stort grattis till Mikaela Åhlin-Kottulinsky som är klar för start i tyska VW Scirocco R-Cup. Mikaela blev ”bara” tvåa i den stora uttagningen och missade friplatsen i serien. Nu har hon dock fixat samma sak på egen hand och att Mikaela är nöjd är helt klart.
– Jag är superlycklig att VW och mina partners såg potentialen i mig och i min körning under uttagningarna. Att jag får chansen att köra på den här höga nivån och att jag får möjligheten att utveckla mig som förare betyder massor för mig!
Skrev igår om ett brev från en ”hemlig BMW-förare” där han undrade om jag kunde lista ut, vem, var och när jag tagit bilden på honom som bifogades. Okej, en vit BMW 323 alltså måste det vara Ingvar Carlsson. Men han gick bort 2009 så han kan det rimligen inte vara, kanske kartläsaren tänkte jag? Men icke visade det sig.
Tävlingen var en enkel match, South Swedish Rally och likaså året som var 1983. Bilden var tagen på specialsträcka sex eller sju, strax bakom Minnesbergs Tegelbruk vid Anderslöv. Minns det som i går, då min klubbkompis Janne Edquist samma år gjorde debut som förste privatförare i en Audi 80 Quattro.
Så var det det där med Ingvar Carlsson, är det verkligen han på bilden? Drog mig till minnes att han detta året hade fyra Lucas-extraljus på BMW:n och den på bilden hade inga extraljus alls. Likaså åkte Carlsson av i ”fotoböjen” och tappade den ledning han hade fram till den luriga högerböjen. Kollade med lupp på bilden igen och la märke till dekaler på framstötfångaren med ”Huddinge” på. Började dra i lite trådar och till slut längst in i hårddisken dök det upp, namnet alltså. Kartläsaren var då även han klar, Benny Melander. Måste erkänna att jag missat BMW-tiden, den gul/svarta Opel Kadett GTE:n och de gul/vita minns jag mycket väl. Likaså Ascona B:n för att inte tala om Golfarna på slutet av karriären, men att Björn Blomqvist kört BMW hade jag lyckats förtränga.
För det var ju så det var, Björn Blomqvist Huddinge-Expressen var den som gömde sig bakom det hemlighetsfulla brevet och tävlingen den bröt han. Minns inte riktig när Björn la hjälmen på hyllan (för den här gången åtminstone) men jag minns kristallklart avslutningen på South Swedish Rally 1989. På sträcka 23 vid Fågeltofta utanför Tomelilla (observera sträcknumret, 23) åkte Mazdaåkaren Torbjörn Edling av rejält bakom en bondgård. Några bilar senare laddade Björn fullt på samma ställe och hamnade rakt i resterna av Edling-Mazdan. På frågan om han inte såg Edlings triangel svarade Björn på typiskt vis.
– A va fan, trianglar sätter ju varenda bonnläpp upp för att rädda sina mjölkbord, inte kan man bromsa för sådant!
Fler Björn Blomqvist i rallyskogen är min önskan för framtiden!
Till sist så läste jag i gårdagens Kvällsposten/Expressen om den tragiska olyckan vid Vara som kostade en hel familj livet. Tidningens ”motorexpert” Jan-Erik Berggren konstaterade att ” olycksbilen hade odubbade vinterdäck, men även om den haft dubbdäck hade det inte spelat någon roll för olycksutgången”. Det som jag imponeras över är att Berggren som sitter i Stockholm, ändå tvärsäkert kan analysera olycksorsaken tiotalsmil från sitt skrivbord. Han har säkerligen rätt, men en något mer avvaktande hållning tills polisens utredning är klar, tycker jag vore mer passande…

8 svar på “Henning Solberg åker/åker inte Rally Sweden och den ”hemliga-BMW:n” avslöjad!

  1. Mest passande vore om han inte kommenterade alls. Däremot tycker jag på fullt allvar att varje körkortsaspirant skall tvingas köra folkrace eller rally i minst ett par tävlingar. Först då kommer ryggmärgsbeteendet att hantera sladdar in i varje förare. Något som säkert hade räddat liv utanför Vara.

  2. Hej, som tillägg om den tragiska olyckan här i trakten, så kan meddelas att olycksbilen var en Fiat Punto . FÖ så delar jag inte Mästerbloggarens önskan om fler i rallysporten som inte respekterar utsatta varningstrianglar, det har vi redan alldeles för många av. Säkerheten? mvh  Conny Hansson Kullings MS 

    1. Hej Conny.
      Håller med dig, det blev lite tokigt med min hyllning av Björn direkt efter ”triangelgrejen”. Det var inte just detta som jag syftade på när jag menade att det behövs fler färgstarka ”björnar” i rallyskogen.
       I dag är det enligt min mening tråkigt nog lite välkammat och slätstruket i sporten. Det som skulle lyft ”oss” ännu mer är till exempel några ”Flashar” med åsikter som man står för (även om jag inte alltid håller med). Detta plus VM-framgångar hade gjort underverk…
      MVH
      Tommy

    1. Hej.
      Du är ju så petig…
      Det jag kopplade till var måltidsuppehållet i Anderslöv direkt efter sträckan, om jag inte minns helt fel.
      Sedan, för alla norr om Hässleholm så funkar angivelsen.
      ha det bra
      Tommy

  3. Kul att du kunde lista ut vem det var. Världen är liten och din blogg är stor. Vilket vi upptäckte i morse när min brorsdotter ringde och berättade att hon kommit in till sin chef och berättat att hon kört på en gul balk på en bensinstation och uttryckt sig” men herregud sådana där gula saker står ju lite överallt på mackarna” då säger hennes chef det märks att du är släkt med Björn Blomqvist. Han hade precis läst din blogg.
    Naturligtvis skall man respektera varningstrianglar. Men i stridens hetta kan allt hända. Tror att jag kämpade om några placeringar med Per Swan.
    Ha det bra hälsningar Björne Blomqvist

    1. Hej Björn.
      Tog lite tid för mig att lista ut det måste jag erkänna. Men med hjälp av 14-årige rallykunskaparen Henrik Åkessons programsamling fick jag ihop det. Som sagt året och tävlingen var ingen tvekan, men din BMW-period satt långt inne.
      Ha det bra och hälsa brorsdottern och chefen.
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *