54 ekipage i Rally Sweden, PG siktar på Monte-pallen och den heliga graalen på plats!
Nu verkar det ändå klart att Henning Solberg kör Rally Sweden. Därmed hamnade totalantalet i anmälningslistan på 54 ekipage, sju fler än 2011 vilket bör glädja rallyboss Klarin.
Nästa helg är det dags för WRC-premiären Monte-Carlo Rallyt och där tror PG Andersson på en pallplats med Protonen i SWRC. Då vill det förstås till att han inte inleder som i fjol när rallyt kördes i IRC, avåkning med tack och adjö nästan direkt. Nu är jag säker på att PG inte tänker upprepa bravaden, utan väljer säkerligen ”safety first” åtminstone på de inledande lömska asfaltsträckorna…
En nyhet i årets Rally-SM är att man även tävlar om Teammästerskap. Nytt och nytt, förr var det alltid lagtävling i alla T och rallytävlingar, vet faktiskt inte varför det försvann? Lite tråkigt kan jag tycka, dels var det kul med lite priser/pokaler att sätta i klubblokalen och dels inbillar jag mig att det var positivt för klubbkänslan. Själv är jag fortfarande omåttligt stolt över att ha mitt namn på ” 1:sta Lagpris i Osbysvängen 1973”!
Nu verkar inte intresset vara så där jättestort inför det nya Teammästerskapet, bara två team är anmälda, Rally for Fun och Yokohama Motorsport Sweden. Flitiga SM-åkaren Johan Rudengren ligger bakom teamet som kör ”rally på kul” medan Yokohamagänget ännu inte presenterat några förare.
Ingen har väl undgått att det ”nollats” hos Motorbloggaren och om jag händelsevis skulle göra det har jag massor av ”kamrater” som påminner. Lyssnade i idag på P4 där Hipphipparna Wester och Jansson snackade med Lill-Babs om just ålder. Lill-Babs recept för att inte bli gammal mer än i siffror var enkelt ” fortsätt lev som du alltid gjort”. Tror faktiskt att hon har en poäng i detta och än mer styrkt blir jag när jag ser att nyblivne pensionären Per Eklund tänker starta en ny rallycross-karriär borta i USA. Tillsammans med tvåan i det brittiska mästerskapet Andy Scott ska de två i varsin nybyggd Saab 9 3 satsa på 2012 Global Rallycross Championship. Visst är det härligt att Per skippar dragspelet och söndagsgudstjänsten, fortsätter istället att åka rallycross ”som han alltid gjort”…
På tal om ålder så skrev jag om programmet från Smålandsrallyt 1969. Självklart fick det dissekeras direkt och bara startlistan skulle kunna ge minst tjugo-trettio uppslag till bloggen. Men när vi är inne på ålder, så läser man namnet Håkan Svensson bland de startande. Samma Håkan som fortfarande är i högsta grad aktiv med sin röda Mitsubishi. Även han verkar följa Lill-Babs recept!
Inne på gamla program, det blev en högtidsstund på klubben när ” den heliga graalen” alltså det länge saknade programmet från TV-Svängen SM-året 1971 äntligen kom i klubbens händer. Högtidligt satte vi oss och läste alla namnen i startlistan från startnummer ett bröderna Kent och Kay Munther från Lycksele till B-juniorerna. Här fanns bland annat den store skånske rallyprofilen, tävlingsledaren och domaren Lasse Mattsson med sin mörkgröna Saab V4.
För bröderna Munther blev det ingen lyckad Skåneresa, redan på sträcka ett av de totalt arton sträckorna ,”Torastorp” rullade man den fina grupp två-V4:an och bröt. Minns rubriken i Mellersta Skåne på måndagen ”Föga Muntert för Lyckselebröderna” och det var väl bara att hålla med…
Antar att ni läst eller hört om skyddsombudet hos ambulansförarna som ville stoppa ambulanser som körts 40 000 mil. Nu fick han bakslag av Arbetsmiljöverket som inte ställde upp på tokerierna. Nu menar jag inte att skyddsombudet är helt fel på det, men på vilka kriterier dömer han ut ambulanserna vid just 40 000 mil? För mig kan en ambulans som gått tio eller tjugotusen mil vara minst lika ”farlig” att köra som en som gått dubbelt så mycket. Det finns faktiskt helt nya bilar som är behäftade med fel från fabriken, ser man det så vågar man inte åka bil överhuvudtaget.
För inte handlar de enbart om mil när man ska bedöma skicket på varken en vanlig bil eller ambulans. Det handlar väl mer om hur den blivit skött och servad, fått slitna delar utbytta och så vidare. Undra förresten hur många taxibilar som skulle utskrotas om samma ”milregel” gällde där, eller bussar och lastbilar…
Kan inte vara en tillfällighet att dieselpriset sprängde femtonkronors-vallen( kostar idag 15,04 kr) fredagen den 13:e!
Min gamle V70 har slagit över 83000 mil och den tuffar ännu på fint, slitagedelar är utbytt och den har sina skavanker i plåten men inga som helst bekymmer med viktiga detaljer som leder & bromsar.
Nä, min bil är en sann miljöbil om man ska tänka på alla utsläpp som blir vid produktionen av en ny bil!
Hej! 83000 mil !!! Det är ganska fantastiskt faktiskt tycker jag, och jag som börjar tycka att det är dags och byta min som nyligen slog över till 7000 mil…hm, får väl ta en funderare.
Hej.
Det var väl ungefär så jag tänkte, men det är inte alltid som ”fack-tomtar” tänker riktigt logiskt…
MVH
Tommy