Hemmaseger i Tour de Corse, Silver-Grisen trivdes i blötan, Ford-Uffe på sidan och vilka SM-klasser ska vi åka?
Då blev det fransmannen Bryan Bouffier som var allra snabbast runt de ” 10 000 kurvorna” i Tour de Corse eller Koriska-Rallyt som vi säger här hemma. ERC-ledaren Jan Kopecky är säkerligen inte allt för missbelåten med sin andra plats som innebär att han stärker sin ledning, 37 poäng före irländaren Craig Breen som slutade fyra på Korsika. Det är också de här två som jag tror kommer att göra upp om EM-titeln. Bara nu Skoda-teamet kan få ihop budget till resterande tävlingar så att Kopecky inte behöver lämna wo i någon av dessa…
Trea i totalistan är Bouffier, men han har mindre än hälften av Kopeckys poängskörd, 69 poäng mot tjeckens 146. Nästa ERC-tävling är GEKO Ypres Rallye i Belgien sista helgen i juni.
*
I går strålande solsken över Skåne och under förmiddagen i dag hällregn över RS-åkarna i Köpingebro där Lunds AC arrangerade ”Ystads-Sprinten” inne på det nerlagda sockerbruket i Köpingebro. Fick rapport att det spöregnade under första åket, blött i andra och fuktigt i det tredje ( f-n Stefan där skulle vi ju åkt med våra/dina regndäck…). Oavsett hur provet såg ut så var Mats Andersson helt överlägsen och vann med nästan en hel minuts marginal till tvåan och klubbkompisen Anders Karlsson. En hel minut i en sport där man brukar snacka tiondels sekund, är Mats kung eller inte?
Min egen teamkompis Ola Wingren med ”Silver-Grisen” jäktade hem från Ljungby i gårkväll, slängde på slicksen (han vill gärna att jag skriver att det handlar om DMACK, men det gör jag inte, hoppsan där missade jag…) in med dotter Linn i högerstolen och så iväg. En lyckad kombination visade det sig då Ola och Linn var snabbaste VOC:are och åtta totalt. Detta trots att Olas asfaltrutin är tämligen begränsad.
– En ren kartläsarseger, menade jag.
– Absolut, höll Ola med.
*
Ett par som också jäktade var Viktoria och Tord Lindh men här handlade det inte om färd från Ljungby. Nej makarna Lindh sprang Göteborgs Varvet i 30-graders värme på lördagen med tiderna 1.55 för Tord medan Viktoria behövde lite längre 2.16. Nu blev det inte lika lyckat i Köpingebro då servoremmen hoppade av i andra åket så man gick ta ”fel utfört prov”. Viktoria fick tips var remmen låg i leran varefter hon lånade en cykel och hittade remmen som var hel. Lite mekande och sedan gick tredje åket bra.
– Vann klassen trots allt men det var inte så svårt, vi var ensamma, meddelande Viktoria via SMS.
Viktoria bifogade även en skräckinjagande bild från serviceplatsen där ”Jolly Roger-flaggan” hänger över Golfen. När hon sedan berättar att hon avstår nästa deltävling i RS-DM till förmån för Sweden Rock i Norje börjar jag fatta det här med dödskallefixeringen. Bakom den söta fasaden döljer sig en fullfjädrad hårdrockare i Viktoria. Hoppas du inte har någon dödskalletatuering gömd under föraroverallen…
*
Måste även nämna SMK Hörbys Terese Lennartsson med pappa Jan som kartis i Kadett Gsi:n. Klar klasseger i B-2WD före Jan Andersson i Kit-car Golfen och med en tid som räckte till fjärde plats totalt. Klart imponerande sedan får alla andra skylla på vad de vill, regn, Eurovison i Malmö eller på Miljöpartiets ökning i väljarbarometern. Terese var snabbare så enkelt var det!
Noterbart var dock att hela tretton av de knappt femtio startande bröt. Vet inte, men misstänker att några helt enkelt gav upp i blötan och åkte hem.
En som dock hade fullgott skäl att kasta in handuken var ”The Blue Ovals” störste fan i nordvästskåne, Ulf Olofsson. I första åket gick den i utställningsskick blå Escorten överstyr och hamnade på sidan i lervällingen. Styrningen fick sig en kyss så det var bara att ge upp. Tack till flitige rallyfotografen/filmaren Henrik Åkesson som bidrog med bilden. Och du Uffe, jag tycker faktiskt synd om dig även du kanske inte tror det. Vet dock inte om riktigt samma empati finns i det röd/vita Volvogänget från Hörby…
*
I fredags kom Bilsport Rally & Racing där jag med stort intresse läste ”ledaren” av Thomas Lindberg. Den handlade om Rally-SM och en eventuell nerbantning av klasserna. Chefredaktör Mikael Johansson är inne på min linje med en enda SM-klass och då Otrimmat 2WD/R2. Lindberg håller inte med oss, han vill hellre ha en mästare i 2Wd och en i 4 WD plus en Juniormästare. Lite förstår jag hans resonemang, att R2-bilarna kanske inte upplevs som så kul av publiken är nog riktigt. Går ju inte riktigt att jämföra när Fredrik Åhlin kommer med R2-Fiestan och så Ingemar Svensson i WRC-varianten. Men kan vi få ner det till två SM-klasser från dagens fyra är nog ändå mycket vunnet. När man som nu i SSR ser att det är tre ”Otrimmade” som är först i totalen kan det ju inte vara något större problem att då också köra om samma SM-tecken? I 2Wd skilde visserligen en styv halvminut mellan Holmberg och Åhlin men ändå, ingen astronomisk skillnad…
Har redan erbjudit Uffe ett väghållningskit från Volvo till Fåååårrrrden………. otacksam är han, påstod att det inte fanns fjädring på en traktor………………men han kallar min bil för ”loket” vilket är helt rätt, den går som på räls, såg ut som hans lätt misskötta Fåååårrrrd spårade ur igår…… 🙂
Det röd/vita Volvoteamet från Hörby.
Hej.
Exakt som jag misstänkte, empati är ett okänt ord hos de röd/vita…
Däremot hos gul/svarta Opel-åkare finns detta i överflöd!
MVH
Tommy