Gröna Bilister blundar för etanolens dåliga inverkan på miljön.
Miljösvinen finns i Vellinge och Danderyd om man får tro den kartläggning som organisationen Bil Sweden genomfört och som baseras på antalet sålda miljöbilar. I de här två kommunerna såldes allra minst så kallade miljöbilar. Nu får det vara hur det vill med detta, det som gör mig lite betänksam är att så fort det handlar om trafik och miljö så måste organisationen Gröna Bilisters åsikter plockas in. I det här fallet är det Gröna Bilisters vd Cecilia Carlquist som uttalar sig. Hon är glad för att biogasen vinner mark, en uppfattning som även jag kan ha, men sedan är det som vanligt dieselbilarna som hamnar i skottgluggen.
– Diesel är ett fossilt bränsle som släpper ut fem till tio gånger så mycket kväveoxid än bensin, etanol och fordonsgas hävdar hon.
Att forskaren Sören Wibble samtidigt överlämnar en rapport till finansdepartementet om etanolens dåliga inverkan på just koldioxiden, denna skrev jag om för några dagar sedan, bryr sig inte Gröna Bilister ett dugg om. Nej huvudet i sanden och så kör man vidare med mantrat, ”Etanol, etanol, etanol…”. För att göra pannkakssmeten ännu tjockare utser man sedan även Ford Focus Flexifuel till ”bäst bil för miljön”?
Det Gröna Bilister hänger upp sig på när det gäller miljövänliga dieselbilar, är de så kallade NOX partiklarna, som uppkommer i en dieselmotor. Problemet med NOX är enlig biltillverkarna löst sedan länge, men det verkar ännu inte trängt in i kansliet i Uppsala, utan här gäller etanol punkt slut.
Nu är det så att alla får ha olika åsikter i en demokrati, jag har full respekt för Gröna Bilisters även om jag inte alls delar de flesta, men frågan är varför just dom måste kommentera de flesta miljö/trafik artiklar som skrivs. Deras enligt hemsidan 1230 medlemmar kan ju inte anses vara en speciellt stor trafikantgrupp. Till exempel har motorklubbarna i Kristianstad, Hässleholm och Hörby tillsammans ungefär lika många medlemmar och det är ytterst sällan som deras röster hörs i debatten.
Problemet är att dom andra inte gör sina röster hörda. Man kan ha hur många medlemmar som helst i en organisation. Om alla sitter tysta finns det ingen åsikt att ta ställning till från dom.
Gröna Bilister har tydligen tagit sina röster på allvar och ventilerar sina åsikter så snart dom får en chans till det, vilket har lett till att dom numera kontaktas av media för uttalanden i dylika frågor.
Sedan är det nog tyvärr så att en klubb vars medlemmars gemensamma intresse är racing aldrig kommer att anses vara seriösa i en debatt om bil- och miljöfrågor.
Vi som har motorintresse hade lyssnat, men den genomsnittlige icke motorintresserade svensken anser nog att ett namn som ’Gröna Bilister’ är mer trovärdiga än t.ex. ’Hyllinge MS’, trots att dom sistnämnda varit aktiva sedan 1948.
Hej.
Självklart har du rätt i din analys. Naturligtvis är Gröna Bilister skickliga som lyckats få media att tro att de har många och kompetenta röster bakom sig. Nu vet vi ju att så inte är fallet, bara drygt tolvhundra betalar medlemsavgift. Hyllinge MS som du nämner, har ensamt 736 medlemmar enligt senaste uppgiften..
Visst, har man racing, rally eller någon annan motorsport som intresse så anses man ju färgad och mindre seriös. Men Gröna Bilister är ju färgade åt andra hållet, men anses ändå seriösa. Där är någonting på vägen som jag inte får ihop?