Greensmith ersätter Evans, ”ving-problem” i WRC, J-WRC Badiu efter kraschen, mer om falsk rallybil, mycket danskt i helgen, Finspångsrundan gör come back och Weréen avslutar sin 60-års present på hemmaplan!
Då blev det ingen ny WRC-chans åtminstone inte i Tyskland, för Hayden Paddon hos M-Sport Ford. Istället väljer teamchef Richard Millener att än en gång ge landsmannen Gus Greensmith en ny möjlighet. Precis som till Finland är det Elfyn Evans tunga landning i Rally Estonia med efterföljande ryggbesvär som stökar till det. Nu har läkarna återigen rekommenderat walesaren att stå över en tävling för att inte riskera framtida men.
– Elfyn är så klart frustrerad, speciellt i en så här avgörande del av säsongen men hälsan går före, menar Millener.
Nu hoppas både han och Evans att vara tillbaka till Rally Turkey för ett starkt säsongsavslut. Millener tycker även att Greensmith visade positiva takter på Finlands grus och vill nu även ge honom chansen att köra WRC-Fiestan på asfalt.
– Han imponerade i Rally Monte Carlo i början av året och nu hoppas jag få se att utveckligen för honom stiger uppåt!
I fjol råkade Greensmith illa ut redan före start i Tyskland, då i WRC2. På första testen ute på berömda Baumholder kraschade han illa där kartläsaren Craig Barry skadades så svårt att han med detta tvingats att sluta åka rally.
*
Ingen som någongång sett en av de nya WRC-bilarna kan ha undgått att ställa sig frågan hur man lyckats få de nästan monsterliknande vingar/spoilers godkända, nästan så racingbilar ser tama ut i jämförelse. Nu verkar även FIA ha vaknat och tillsammans med teamen har man beslutat att ”städa upp” vad gäller aerodynamiska hjälpmedel. Alla fyra WRC-teamen är lika goda ”kålsupare” i sammanhanget och verkligen tänjt på reglerna, i något fall dessutom långt förbi det som är tillåtet. Toyota pekas ut som den största syndaren och nu har dom och övriga på sig fram till Turkiet, att läsa regelboken och plocka fram tumstocken…
*
Enligt spanska källor är nu de fem första tävlingarna i WRC 2020 klara. Rally Monte Carlo inleder och följs så av Rally Sweden, inget nytt alls. Sedan ska det vara Mexikos tur därefter tre veckor efter körs Chile och så med bara tvåveckors mellanrum Rally Argentina. Nytt blir också att Rally Spain upphör att vara VM-seriens enda tävling med ”mixed surface”, ut går gruset och in 100 procent asfalt.
Rumänen Raul Badiu med co-driver Gabriel Lazár gjorde en riktig resa i Rally Finland när man låg på en stark fjärde plats i Junior-WRC. Med 19 sekunder upp till Tom Kristensson och med ett par andra tider på förmiddagssträckorna såg det bra ut för Ford Fiesta #78. Men på sträcka sex gick det överstyr ”in a high speed crasch”. Hur många varv Fiestan rullade ut på kalhygget är nästan omöjligt att räkna, men märkligt nog klarade sig besättningen utan allvarliga skador. Lazár kunde lämna sjukhuset tämligen omgående medan Badiu som flögs med helikopter från platsen, låg kvar med bland annat knäckta revben, hjärnskakning och allmänt blåslagen. FIA Junior WRC-basen Maciej Woda kommenterar nu kraschen och önskade Badiu snabbt tillfrisknande.
– Trodde att Raul skulle lyckas ta sin första sträckseger i helgen men så blev det inte. Nu hopas vi alla i J-WRC istället att snart få se honom och Gabriel ”in action” så fort som möjligt.
Kanske kan också den video som spelats in där hela juniorgänget önskar honom snabb bättring och att dom hoppas få träffa de båda igen i Rally Wales GB snabba på läkningen…
*
Idag kom också ett positivt livstecken från Dennis Rådström och Johan Johansson som ägnat sig åt lite matematiska uträkning inför avgörandet i Wales.
– Nu puschar vi vidare, poängen i mästerskapen ser ut som så, att om vi vinner i Wales och Tom eller Jan blir 2:a behöver vi ha sex respektive åtta fler sträcksegrar än dem i Wales. Ingenting är omöjligt, nu kämpar vi!
Rätta takter, bara att kämpa in i kaklet.
*
Har nu fått lite mer info om de ”falska rallyförarna” som togs av polis under Rally Finland. Det var två polska medborgare i 30-års åldern som kamouflerat en vanlig Mitsubishi till rallybil för att sedan ha varit inne och filmat på specialsträckorna inom avlysningstid. Detta under förespegling att man ville skildra ett VM-rally och dess stämning med hjälp av en film för att öka rallyintresset hemlandet. De båda stoppades så småningom av polis på en vanlig väg när man körde mot rallyts HQ i Jyväskylä. Då hade redan arrangören fått nys om saken och efterlyste också de två som sedan greps. Polisen har inlett en förundersökning då gällande allvarliga hot mot trafiksäkerheten, kränkning av rallyts upphovsrätt, men även misstankar om rattonykterhet och narkotikabrott finns med i utredningsmaterialet. Ett vittnar berättade för mig.
–Vi körde förbi bilen, en Mitsubishi av äldre EVO-modell när den stod parkerad och vi fick inte alls ihop bilen som en bil för rallyt trots att tävlingsnummer och dekaler satt som de skulle…
Misstankarna visade sig vara riktiga och visst är detta en fantastisk historia?
*
På fredag är det dags för ”Tvilum Rallyshow” i danska Fårvang och som vanligt med stort antal anmälda, 71 bilar. Favorit blir med automatik tidigare Hässleholms GP-vinnaren Brian Madsen som plockar fram sin Peugeot 206 WRC. Senast detta hände var på Garnisonen i våras men där Brian inte alls gillade att köra i regn och därför bara körde ett enda heat med värstingen. Främste utmanare lär danske mästaren Ib Kragh Skoda R5 och Suzuki Danmarks Anders Lysen i den spanskbyggda Swift R+. Möjligtvis kanske även Hässleholms Rolf Grybb, Citroën R5 och lundaföraren Håkan Oddshammar, Fiesta R5 utmana. I 2WD-gänget blir det troligen en strid mellan Kenneth Madsen, Suzuki och Kim Boisen, BMW. Norrmannen Lars M Bertnsen i sin Opel Kitcar är ett oskrivet kort i Fårvang så kanske även han kan kasta sig toppstriden.
Dagen efter, alltså på lördag den 10 augusti körs så avdelning tre i ”Yokohamamesterskabet Vest” i Randers. Här kan man visa upp en startlista som till stora delar överensstämmer med den i Fårvang. Därmed fortsätter Ib Kragh automatiskt att bli favorit, till och med större då Brian Madsen inte är anmäld. Här får Grybb och Oddshammar sällskap av fler svenskar som Stenungsunds snabbe Escort-förare Bjarne Rutgersson och Lunds Skawomir Bronk, BMW Compact.
*
I dag är det tråkigt nog alltför vanligt att rallytävlingar försvinner ur kalendern därför är det extra roligt när man träffar på en klassiker som gör comeback. I det här fallet är det ”Finspångsrundan” som kördes första gången 1952 och senaste upplagan var 1996. Ståtligt cw kan man visa upp med att ha ingått i ”SM i Tillförlitlighet” åtta gånger i rad med kända segrare som Harry ”Sputnik” Källström, Carl-Magnus Skogh och Bengt Söderström. Senaste storfräsaren som vunnit här var Björn ”Nalle” Johansson såvida man inte känner att östgöten Mikael Lindquist även han kan räknas till kategorin, han vann här 1996 med en Nissan Sunny. En tävling med så lång historia har också många minnen och ett berättar här rallyprofilen Staffan Johansson. ”Tävlingen kördes 2 varv och tidigt på söndagsmorgonen skulle bilarna kunna komma på vägen samtidigt som morgontåget från Pålsboda skulle passera. En ung funktionär beordrades att gå till järnvägsövergången med röd flagga för att se till att ingen olycka skulle ske och följande utspelar sig. När killen kommer en bit på väg ropade TK-chefen” se nu till att bilen kommer över säkert” när kontrollanten vid spåret ser att en tävlingsbil närmade sig samtidigt som tåget kom, tog han sin röda flagga, gick ut på spåret och stoppade tåget. Lokföraren uppskattade inte tilltaget och anmälde händelsen till SJ som såg mycket allvarligt på händelsen. Efter långa förhandlingar avskrevs händelsen, den aktuella föraren var mycket glad över passeringen utan tidsförlust.” Så kunde det gå till ”in the good old days”.
Året upplaga körs den 17 augusti med fyra sträckor som tillsammans mäter 30 kilometer berättar Staffan och fortsätter.
– Tävlingen ingår i Klassiska Cupen, Riksmästerskapet för historiska bilar och 1300 Rally Cup på klassiska vägar med start och mål på Finspångs MS anläggning Eliantorps Motorsportområde.
*
Innan dess så är det EC Snapphanerally redan nu på lördag och ny deltävling i Sydsvenska Mästerskapet, Sydsvenska Rallycupen och Rally-DM för både Södra och Småland. I måndags hade tävlingsledare CG Wilke pressmöte inför tävlingen och där han mycket nöjt förklarade.
– I år har vi inte tävling i Rally-SM men väl i ”Lilla-SM”, men till nästa år är allt som vanligt igen då kör vi SM-rally för 19:e gången!
Med ”Lilla-SM” så syftade CG på att det i Sydsvenska Mästerskapet ingår att ”reka sträckorna” och göra egna noter precis som i SM. Något som tävlingsledare Wilke för övrigt för för 27:e gången, menar är positivt.
– Ger ”icke SM-åkare” en möjlighet att lite känna på hur det är att åka SM vilket vi hoppas kan öka intresset för att kliva uppåt i karriären.
På lördag kommer runt 150 ekipage till Hässleholmsgården, första start klockan 13.00för att köra de fyra sträckorna och för en av dessa 150 blir det en märklig känsla.
Hemmaföraren Stefan Weréen avslutade sin karriär här genom att åka av vägen med ”Kinnarps-Audin” i början av 90-talet. På lördag blir det avslut på sin egen 60-års present, att hyra GN Motorsports R5-Fiesta för sex tävlingar där nu helgens blir den sista av de sex. Dessutom extra pirrigt för Stefan som har gamle bisittaren Ulf Lind med sig i bilen.
– Första sträckan ”Snöarp” är exakt samma som jag avslutade med Audin i skogen, dock från andra hållet på lördag, skrattar den nyblivne 60-åringen.
Kommer du att känna igen ”avåkarsvängen” undrade jag?
– Skojar du, på 25 år hinner mycket att ändras plus att mitt vägminne är så där…
På fredag återkommer jag med höstens första tips på lokal nivå.
*
Samtidigt på Zandvoort i Nederländerna kör Jimmy Eriksson i ADAC GT Masters med Zaksspeed-teamets Mercedes-AMG GT3. Senast på Red Bull Ring tog Tomelilla-Ericsson en åttonde plats som även är årsbästa för honom.
–Äntligen dags att tävla igen, säger Jimmy.
– Det har varit ett väldigt långt uppehåll, även om jag har lyckats få till en del alternativ körning på bland annat Nürburgring Nordschleife för att hålla ångan uppe. Zandvoort är en fantastisk bana och jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka dit och ge allt i jakten på ett bra resultat.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson