Tänak stannar hos Toyota, Adam-Cup-ledaren tvingas stå över, Poulsen mogen för pallen och så den ruskiga historien om Badiu i Finland med duktiga smålänningar till räddning!
Idag blir det en lite annorlunda Motorbloggen som domineras av en fortsättning på Raul Badius krasch i Rally Finland, där ett gäng småländska rallyåskådare spelade en livsavgörande roll. Men först så avslöjar i dag Autosport att allting tyder på att Ott Tänak fortsätter hos Toyota och Tommi Mäkinen även efter 2019. Ryktena har ju gjort gällande att WRC-ledaren skulle vara på glid till såväl Hyundai som till M-Sport Ford men dessa verkar dock inte stämma. Istället är Mäkinen tämligen säker på att ha estländaren i sin line up även efter Rally Australia.
Då är det mer osäkert med såväl Jari-Matti Latvala och Kris Meeke. Flera källor oberoende av varandra hävdar att Kalle Rovanperä ska köra Toyota till nästa år. Dessutom har min egna finska ”kunskapare” också berättat samma sak så detta känns nog tämligen säkert. Vem åker då ut av Latvala och Meeke? Mitt tips är båda två och som tredje förare så kan jag tänka mig två namn som kanske får dela en bil för 2020, ungefär som Sordo och Loeb gjort hos Hyundai. Då tänker jag på Takamoto Katsuta som redan känt på WRC-Yarisen och som skulle vara ett genidrag inför kommande Rally Japan. Värre blir att hitta en annan ”youngster” för Katsuta att dela bil med, men finns dock några som poppar upp, Oliver Solberg, Emil Lindholm, Jari Huttunen eller varför inte Emil Bergkvist…
*
I Rally Finland körde hemmaföraren Eerik Pietarinen med Skoda Fabia R5 men det äventyret blev kortvarigt. Redan på första grussträckan tog det roliga slut där den finske mästare åkte av kraftig och bröt. Inte nog med att Skodan blev rejält deformerad, även Eerik själv skadades. Detta så illa att han tvingas avstå helgens deltävling med det långa och krångliga namnet, ”32. ADAC Rallye – Rund um die Sulinger Bärenklauei” och ADAC Opel Rallye Cup som han leder efter tre deltävlingar.
– Jag har inte återhämtat mig helt ”from our off” och då är det bättre att följa rådet från läkarna, berättar Eerik och lägger till.
– We will back soon, fit for the fight!
Tävlingen som oftast kallas kort och gott ”Rallye Sulingen” har däremot svenskt i ”Adam-Cup” genom Sebastian Johansson/Jesper Elfver som hoppas kunna avancera i tabellen. Den finske ledarean har 78 poäng medan tvåan Tim Wacker står på 56 och trean Gregoire Münster har fått hop 50 poäng. På femte plats är det Sebastian med 39 och med stor chans att klättra. I synnerhet med Pietarinen borta.
Tävlingen är också populär bland danska rallyåkare och Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen i den röd/vita R5-Skodan är nog ett namn för pallen. Övriga danska ekipage är Carsten Jensen/Michael Fastenholdt, Renault Clio R3 och Henrik Munk Hansen, Peugeot 106. Dessutom sköter Jeanette kvick notläsandet i holländaren Niels Kroezes vassa BMW M3.
*
När vi är inne på Pietarinens avåkning är det enkelt att glida in på Rally Finlands riktiga skräckupplevelse, den med J-WRC rumänen Raul Badiu/Gabriel Lazar i huvudrollen. Skrev lite om detta igår och när jag då sökte lite mer fakta stötte jag på ett Twitter-meddelande där Lazar tackade för allt och alla kring olyckan. I uppräkningen dolde sig även två klart svenskklingande namn ”Anders Altberg och Anton Ahlberg”. På grund av tidsbrist igår blev det inte mer än en Google-sökning på ”Altberg” som visade sig jobba vid Räddningstjänsten i Växjö och idag skulle det jagas vidare var det tänkt. En jakt som blev kortvarig då Altberg själv tog kontakt efter att ha läst om olyckan i Motorbloggen.
– Det är jag som skriker ”oj,oj,oj,oj” på den video som ligger ute på nätet med Badius krasch, förklarade han.
Vi tar det från början och för Anders var detta första besöket någonsin i Rally Finland ihop med kompisarna Anton Ahlberg, David Björck och Christian Johansson.
– Har varit på ”Svenska” 15 gånger men nu ville jag på nära håll se när det går riktigt fort i rallyskogen, berättar han.
Gänget sökte upp en ”V 4+” som man tänkte skulle tillfredsställa begäret efter fart. Absolut inget avåkarställe, bara en svag vänster med ett litet krön före och följaktligen var smålänningarna ganska ensamma på platsen. Två vägvakter, en barnfamilj och ytterligare en handfull åskådare hade man som sällskap, men redan i R5-klassen började det hända saker berättar Anders.
– Tomi Tukianen åkte av med en Skoda, slog i bakänden och rullade ut på hygget. Höger framhjul slets av och det började brinna direkt, berättar han.
Med en bakgrund som brandman i 30 år började Anders direkt ösa grus på elden innan man fick ut kartläsaren och kunde nå eldsläckaren.
– Sedan släckte jag elden ganska snabbt, för övrigt var besättningen okej inga problem, mer än med bilen om man säger!
Ytterligare några bilar passerade kurvan utan problem innan Badiu dundrade in ”fullt på femman”.
– Förstod direkt att det här skulle aldrig gå vägen och vi var nästan på språng innan bilen ens börjat rulla, förklarar Anders.
Det blev en ruskig krasch så hans ”oj,oj,oj,oj” var absolut berättigat och tillsammans med kompisarna sprang dom 50 meter ut på hygget där Fiestan landat.
– När jag kom fram hängde föraren medvetslös i stolen med tung rosslande andning. Förstod direkt att det här var allvarligt, däremot var kartläsaren i bättre skick och kunde chockad och omtumlad ta sig ut på egen hand, då hans dörr gick att öppna.
Värre på förarsidan men tack och lov hade sidorutan krossats så Anders lyckades komma åt Badius huvud och resa honom upp i stolen och lossa Hans-skyddet.
– Pulsen var svag och andningen tung så jag förstod att här gällde det att agera snabbt. Vet att rådet är att alltid låta skadade behålla hjälmen på huvudet, men här bedömde jag att det var mer primärt att öppna luftvägarna.
Under tiden hade Anton Ahlberg klättrat in på högersidan och lyckades till slut lossna säkerhetsbältet varpå Badiu började andas lite lättare. Medan Anton och Anders jobbade inne i bilen tog Björk och Johansson hand om både vägvakter och övrig publik som alla var i chock.
– Det var kaos minst sagt och jag vet inte om kartläsaren ens lyckades trycka in SOS-knappen eller om systemet slagits ut. Hur som helst stoppades nästa tävlande som då slog larm.
I väntan på att annan räddningspersonal skulle komma fram började Anders känna över Badius kropp efter skador.
– Kände direkt att han hade knäckta revben och då vet man aldrig om detta kan innebära inre skador, så det var en jobbig väntan. Fick dock honom så pass pigg att han svarade på frågor annars var han ganska väck, hade ingen aning om vad som hänt.
Efter något som kändes som en evighet för smålänningarna, kom så rallyts sjukvårdshelikopter och landade strax inte olycksplatsen.
– Gjorde en överlämning till läkaren precis som hemma i Växjö och sedan tog medicinteamet över. Jag föreslog att klippa upp taket och lasta Badiu med stol och allt, berättar Anders.
Läkare höll inte med utan gjorde istället bedömningen att detta var så pass allvarligt att det gällde att fortast möjligt få iväg den skadade till sjukhus.
– Så blev det också och man fick ut honom ganska snabbt, la honom på spineboard, in i helikoptern och så lyfte man mot sjukhuset, avslutar Anders.
Jag läste på en kommentar från Badiu där han tackade för att ni räddat hans liv, var han så illa däran undrade jag? Anders funderar och säger till slut.
– Absolut var det så, hade vi inte lyckats lossa säkerhetsbältet så hade troligen luften tagit slut ganska snabbt och…
Anders och övriga i rallygänget vill verkligen poängtera att dom absolut inte ser sig som några hjältar. Tvärtom var det bara tur eller otur beroende på hur man ser det, att dom valde just den här kurvan av alla på rallyt. Är ni inte lite för blygsamma nu menar jag?
– Nej för mig själv blev det plötsligt lite mer av en dag på jobbet och agerade då som jag fått utbildning för!
Efteråt har Anders haft kontakt med både föraren och kartläsaren på Facebook och tycker det känns jätteskönt att allting till slut ändå gick bra. Läkarna förbjöd Badiu att flyga hem på grund av sina skador så istället blev det bil från sjukhuset hem till Rumänien berättar Anders.
– Seg kille, för på vägen hem körde man inom M-Sport i Polen då han ville kika på ny bil till Wales!
Anders berättar också hur bra trots allt Fiestan klarade kraschen. Att vissa delar av buren knäcktes är inte så konstigt med tanke på hur fort det gick när det började rulla runt ute bland stenar/stubbar på hygget.
– Lazar har berättat för mig att dom enligt datorn höll 149 km/t när bilen lämnade vägen, då ska det mycket till för att stå emot!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson