Sordo för Hyundai i Tyskland, WRC 2020 snart klart, Rally Finland långsammare, falsk rallyförare, Tom K. hyllas av M-Sport, Adielsson kör Fiesta i Barum, drömgräns i Rally-SM och ”smukt bakkeløb”!
Då blev det ändå Dani Sordo som fick platsen vid sidan av Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen hos Hyundai till ADAC Rallye Deutschland. Länge har det surrat rykten som också förstärktes, att Sebastien Loeb skulle köra tredje bilen i Tyskland. Förstärkningen bestod av fransmannens start för två veckor sedan i Italienska Mästerskapet som han också vann med en WRC-i20. Ryktet sa då att det var Mikkelsen som återigen skulle bänkas medan Sordo satt säkert. Nu har uppenbarligen Andrea Adamo tänkt om och menar efter noggrann analys, att detta är den starkaste uppställningen Hyundai kan prestera.
– Litar på mitt folk som också levererat första halvan av säsongen, menar Adamo.
För honom är målet i första hand guld i ”Märkes-VM” och i andra hand att hjälpa Thierry Neuville vinna ”Förar-VM”. Nu plockade Toyota in kraftigt på försprånget med sina 40 poäng i Finland mot Hyundais 20 och därmed skiljer det 24 poäng inför Tyskland.
Klart är också att Elfyn Evans inte blir frisk till den 22-25 augusti så för tillfället har M-Sport Ford bara Teemu Sunninen att kasta in. Här ryktats det då att Hayden Paddon återigen kan vara aktuell för att förhoppningsvis den här gången, få lov att köra en WRC-Fiesta mer än på en korttest. Gus Greensmith visade i Rally Finland att han är ett bra grundämne men fortfarande alltför orutinerad för att kunna utmana. Istället lär valet i Cumbria stå mellan pålitlige asfaltåkaren men även han lite för ojämn, Eric Camilli eller då Paddon.
*
Läste på en finsk sida en kommentar från Tommi Mäkinen efter det att både Kris Meeke och Jari-Matti Latvala lyckats med konsttycket att hitta samma sten på sträcka 14. Meeke blev kvar medan Latvala klarade sig med en punktering och tappade tid plus ganska säkert, även andra platsen. Mäkinen kommenterade.
– Först tänkte jag köpa två dumstrutar men efter att Jari ändå lyckades komma på pallen så nöjer jag mig med att köpa en dumstrut!
Alltså ingen tvekan om på vems huvud Tommi skulle sätta dumstruten. Känns också lite som att tålamodet börjar tryta angående ”The Ulstermans” framtid hos Toyota. En fjärde plats i Argentina är årsbästa i VM-ställningen men dessvärre även två ”R” vilka definitivt inte stärker framtidshoppet.
*
När det dessutom dök upp en bild på Petter Solberg på Twitter skakande hand med Toyotahöjdaren Tomoyama gick karusellen igång. Genast började det spekuleras i att de båda hade diskuterat en plats för Oliver hos Toyota 2020, men riktigt så var det inte. Istället var det så att de båda snackade gamla rallyminnen vilket dock inte utesluter att även Olivers namn kan ha nämnts…
*
Nu lovar FIA att en WRC-kalender för 2020 ska presenteras före Rallye Deutschland om drygt två veckor. Det som hängt upp sig lär vara att de arrangörer som tvingas lämna Rally-VM överklagat beslutet. Då borde det först och främst röra sig om Frankrike (Tour de Corse) och Tyskland (ADAC Rallye Deutschland) som enligt uppgift är de två som ska kliva av. Korsika är inget konstigt, dels är det en tävling med relativt liten publik plus att det är svårt med logistiken för teamen att komma till den lilla ön i Medelhavet. Dessutom har ju fransmännen redan en deltävling även om det på pappret är Monaco som arrangerar Rally Monte Carlo. Då har jag svårare att förstå vad det är som gör att tyskarna ska bli utan WRC-tävling. Välarrangerat, mycket publik, lättillgängligt mitt i Europa och dessutom i ett land med en grundmurad och stor bilmarknad. Känns lite konstigt att Kenya och Safarirallyt skulle vara ett starkare alternativ där det enda som hamnar i plusskålen är att Afrika saknar en tävling i WRC. Att Japan gör comeback som rallyland är däremot positivt och kan bli en väckarklocka för främst Subaru och Mitsubishi. Man får inte heller glömma att både Nissan, Mazda och Suzuki har WRC i generna så nog finns där möjligheter för att få med nya japaner i WRC
Annat i den kommande kalendern är att Rally Finland troligen senareläggs på grund av OS i Japan. Inte så att där finns så många utövare som ”dubblar” men tv-teamen är uppbundna borta i Japan. Då får finnarna istället vika ner sig och köra i slutet av augusti istället för som vanligt i början.
*
En liten titt bakåt till helgens Neste Rally Finland som faktiskt även om det var svårt att tro det av tv-bilderna, var långsammare än fjolårets. Inte så drastiskt att smeknamnet ”Finlands GP” risker att förlora sin status men Ott Tänak hade faktiskt en snitthastighet på 122,5 km/t eller hela 0,1 km/t lägre än 2018. Ett litet steg men ändå i rätt riktning som jag ser det…
*
Att Craig Breen/Paul Nagle gjorde succé hos Hyundai är där nog ingen som säger emot på. Sjua med minimala förberedelser och egentligen sexa, då han frivilligt tog 20 sekunder extra strafftid för att hjälpa Neuville. De två extra poäng han då fick kan vara guldavgörande framöver. Nu är inte Hyundai-åkandet slut för irländaren utan i nästa deltävling av det Irländska Asfaltmästerskapet är det återigen en Hyundai i hans händer. Fast då en R5-i20 men ändå ett litet bevis på att han nu på allvar hamnat klorna på koreanerna. Jag blir inte heller förvånad om Breen får förtroendet att köra en WRC-i20 i Turkiet då varken Sordo eller Loeb var så sugna…
*
Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ut och detta har jag aldrig tidigare stött på, en ”falsk rallyförare”. Nu är min finska tämligen skral för att inte säga helt obefintlig. Men om jag förstått rätt så stoppades en rallybil av polis under Rally Finland sedan det visat sig att den körts på sträckorna utan att vara anmäld till tävlingen. Startnummer 52 finns inte i startlistan, istället var detta en Mitsubishi med rätt reklam och utseende för att platsa i VM-tävlingen men utan att vederbörliga tävlingsavgifter betalats. Nu hoppas jag få hör mer om denna fantastiska historia.
*
Finns väl inte någon som är någorlunda insatt i rally som kan undvika att vara imponerad över Tom Kristensson/Henrik Appelskogs seger i Finland. En som sällar sig till hyllningskören är M-Sport Polands Maciej Goda som är lyrisk över insatsen. Ett rally som han menar varit ett av de tuffaste på länge med sina höga farter och utmanade sträckor och som som kräver stor erfarenhet och hög koncentration. Att då som Tom klara detta utan minsta lilla ”moment” imponerade på polacken.
– Att göra detta trots all galenskap runt om sig var en otrolig bedrift. Tror ingen hade förväntat sig så mycket action och ett så oberäkneligt rally som nu Tom gick och vann!
Woda konstaterar också att teoretiskt är det inte bara Tom, Jan Solans och Dennis Rådström som kan bli världsmästare i Wales.
– Blir en thriller i Rally GB med sex förare som teoretiskt alla har chans på VM-titeln, menar M-Sport-basen men tillägger.
– Men i realiteten står det ändå mellan topp-trion och jag ser verkligen framemot hur det utvecklas i oktober!
*
Hände mycket annat i helgen som jag aldrig fick med i söndagens Motorbloggen och försöker mig därför på en kort summering. Första stoppet på danska Jeanette Kvicks ”Tour of Europe” var italienska ”Rally Citta di Scorze” där hennes österrikiske förare Alfred Kramer jr. gjorde R5-debut. Från tidigare i en Opel Adam R2 tog ”Alfi” klivet upp och ett lyckosamt sådant då han och ”Kvicken” slutade femma totalt. Dessutom bara två sekunder från fjärde platsen och dessutom mer imponerade, i sin fjärde rallystart totalt.
*
Ingen bra svenskdag i Kanada och World RX på Trois Rivieres där istället Andreas Bakkerud tog sin första seger på flera år. Klev därmed upp på andra plats efter Kevin Hansen som fortfarande leder med fem poäng. För Kevin slutade dagen med att bli diskvalificerad i finalen efter en alltför brysk tackling av Anton Marklund. Ännu sämre gick det för Timmy Hansen som inte nådde final. Nu återvänder VM-serien till Europa och Frankrike är nästa anhalt.
*
Inte heller i ARX-delen som även dom passade på att korsa gränsen till Kanada blev det några blågula framgångar. I finalen var alla tre Subaru-bilarna med men i mål kom bara två. Den tredje med Patrik Sandell bakom ratten blev kvar på banan efter att ha kört i en däcktrave när det var lite för trångt. Istället blev det dubbelseger för Volkswagen Beetle genom Tanner Foust och Scott Speed.
*
Glömde dock inte att nämna syskonen Bäckmans TCR-helg på Oschersleben där Jessica slutade sexa och Andreas nia på söndagen. Nämnde dock inte att Andreas tog sin första pole position genom att vara snabbast både Q1 och Q2 något som sedermera bar till seger i Race 1 på lördagen. Jessica var inte långt efter med en sjätte tid. Säg den lycka som är beständig och vid den tekniska efterkontrollen fråntogs Andreas segern på grund av att hans Hyundai i30 TCR var en milmeter (1 mm) för bred. I racet blev Jessica avtryckt och fick därefter ge upp.
Söndagen blev då lugnare och där Jessicas sjätte plats var glädjeämnet för alla Boliden-fans. Ändå en helg som Jessica menade var ett steg i rätt riktning.
– Visade att jag har farten att vara med i toppen av fältet när jag gjorde mitt bästa kval hittills denna säsong.
Sjävklart var Andreas besviken över uteslutningen och menade att detta inte var något han kunde lastas för.
– Nu tar jag med mig det positiva och ser framemot Barcelona om en och en halv månad!
*
Inte ofta man ser två Saab-åkare på pallen samtidigt men i helgens Back-Sm i jämtländska Bydalen hände det.I Rally klassen slutade Johan Eriksson från Ludvika tvåa och Härjedalens Magnus Proos trea. Allra snabbast uppför de 1701 meter uppförsbacke var dock Gävles Golf-förare Mikael Lundberg. I helgen körs så finalen på Erikssons hemmabacke i Ludvika.
*
I ERC har det varit någon veckas paus innan man nu ställer kosan mot en av de mest utmanande tävlingarna i serien, tjeckiska ”Barum Czech Rally Zlin”. Dit tar sig göteborgaren för att byta både bil och team, ut går Saniteloc Racing och Citroên C3 R5 och in kommer Orsák Rally Sport och deras Ford Fiesta R5. Ett byte som Mattias avslöjar för erc.com beror helt på finansiella problem.
– I några veckor var jag beredd på att tvingas avstå Barum och därmed även bli topp-tre i ERC 1 Juniors.
Då fick Mattias och Andreas Johnsson ett bra erbjudande från teamchef Jaroslav Orsák att köra deras Fiesta i asfaltrallyt som körs 16-18 augusti.
– Nu startar processen med nytt team men som vi hoppas ger oss ett bra resultat som är så viktigt för våra framtidsplaner, berättar Mattias.
Inte första gången han kör det svårkörda rallyt med sina smala, guppiga och utmanade sträckor. Men då har det varit med R2-bilar och senast han körde Fiesta R5 var 2017.
Till Barum tar sig även Elias Lundberg och David Arhsuisnader för sin sista start för 2019 hos Opel Motorsport i Junior-klassen. Svenskt i högerstolen genom Jim Hjerpe som ska försöka ta Sindre Furuseth till EM-guld där avåkningen senast i Rom verkligen stökade till det. Nu leder Ken Torn med sex poäng före Efren Llarena och så Furuseth som trea, 25 poäng upp. Dock finns det nästan fyrtio poäng kvar att köra om…
*
Samma helg är det även Rally-SM och Kolsvarundan som nådde ”drömgränsen” med 100 anmälda men ändå inte riktigt. SM-fältet är nämligen bara på 88 bilar och övriga 14 kör i supportklasserna. Siffror som tävlingsledare Lars Wickman är nöjda med.
– Att vi når hundra startande totalt är fantastiskt men ännu mer överväldigande är det intresse toppåkarna visat. Vår publik lär få se en fight utan like om totalsegern.
Han har dessutom redan tippat segrare, PG Andersson i GN Motorsports R5-Fiesta.
– Vi vet att PG trivs på våra vägar och det är precis tio år sedan han senast vann här. Ett jubileum han säkert vill fira med en ny triumf.
Kolsvarundan körs den 17 augusti och har Köping som bas, med fyra specialsträckor i skogarna runt omkring. Samtliga fyra körs två gånger, etapp 1 före lunch och etapp 2 efter lunch. Totalt 126 km i högsta tempo.
*
”Søndagsturen går til landets smukkeste motorløb”, så saluför sig danska ”Munkebjerg Hill Climb”, bakctävling för historisk rallybilar. En tävling som årligen lockar mer och mer publik och i år har man därför kompletterat åskådarplatserna med storbildsskärm intill Vejle Fjord.
– Det är fritt inträde vid starten på Ibaek Strandvej och sedan bra publikplatser vid Casinosvinget och Munkebjerg Hotel, berättar tävlingsledare Sören Duun.
Två gånger har Heino Meijer varit snabbast uppför backen med sin Volvo 242 Turbo. Men det finns många fler och ännu mer exklusiva bilar i startfältet som Ferrari-experten Kaj Bertelsens som kör en Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa från 1950, byggd i ett enda exemplar.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson