Grahn i WRC-Focusen överlägsen i Danmark, Mads Östberg kraschade och hamnade på sjukhus och PG leder!
Det blev precis som Jocke Grahns co-driver Rickard Nilsson förutspådde i torsdags, inget motstånd för WRC-Focusen i danska NCC Rallysprint. Fick precis nu telefonbesked att Jocke vann samtliga heat och stod i en klass för sig i den populära asfalttävlingen i Kalundborg. Tvåa slutade dansken Madsen i en Suzuki 2,0 och på tredje plats Asfaltkungen him self Mats Andersson från Eslöv. Den lilla Protonen kan än…
Mads Östberg gick bokstavligt talat i väggen när han som lite uppvärmning inför Rally Finland skulle köra tjeckiska Rally Bohemia med en RRC Fiesta. Fråga mig inte vad RRC står för men på bilderna ser det ut som en WRC-Fiesta men någon skillnad är där naturligtvis. Men det gick som sagt i väggen för Mads och svenske co-drivern Jonas Andersson och detta redan på tredje rundan av fredagens shake down. Mads genade en liten aning för mycket i en höger och small i en husvägg med höger framhjul. Det blev en dj-la smäll och Mads fick åka till sjukhus där läkarna först befarade att han brutit ryggen på två ställen. Lyckligtvis var det inte så illa, utan både han och Jonas har lämnat sjukhuset. Hur det nu blir med starten i Rally Estonia, det riktiga genrepet inför Finland är kanske mer osäkert.
Jag kollade på en film på smällen och där får man inte riktigt uppfattningen att det är så himla farligt. Visst det ruskar om bra i hytten, men Mads frågar Jonas direkt efteråt om han är OK på vilket han svara ja. Sedan knäpper norrmannen upp bältet och går ur bilen. Vad som hände sedan vet jag så klart inte, men något måste ha tillstött efter som det blev ambulans direkt till sjukhuset. Även Forden såg hygglig ut, höger framhjul var så klart inte i toppskick men annars var det inga större skador. Hoppas bara det inte blir några problem för Mads och Jonas att åka Finland?
Rally Malaysia leds av PG Andersson och Emil Axelsson, detta 1.22 före Guruav Gilli, har aldrig hört talas om honom. PG rapporterar inför söndagens sju avslutande sträckor om oerhört svåra förhållanden med massor av hal lera. Dessutom verkar vägarna vara lite speciella, en sträcka innehöll cirka 180 vägbyten…
Skönt för grabbarna att det inte blev gravöl att dricka.
http://www.emotorsport.se/nyheter.php?in=2&nyhets_id=6250
RRC är något helt nytt i Sverige, det är ett fenomen som brittiska M-Sport utvecklat och bygger för den privata marknaden. De nya WRC vagnarna är inte möjliga att använda i de nationella mästerskapen, därför plockade M-Sport snabbt fram ett kit för ombyggnad, allt för att sälja fler bilar till privata kunder runt om i världen.
Förkortningen står för Regional Rally Car och finns än så länge bara hos Ford, där ska teamens utbildade mekaniker kunna skifta mellan WRC och RRC reglementet på under sex timmars arbete. Det som skiljer bilarna är den 30mm restriktor som krävs i det nationella reglementet. Andra skillnader är aerodynamiska, kort och gott byter man plasten i front och bakspoiler. RRC bilen och dess super2000 variant av Ford Fiesta har blivit en storsäljare för den brittiska bilbyggarfirman.
Enda bilen i de nordligare regionerna i RRC utförande är den bil Mads Östberg använder i det Norska Mästerskapet under året.
Hej.Då har man lärt sig något i dag också…
Tack!
MVH
Tommy
http://www.youtube.com/watch?v=6dxfx4VNDss&feature=related
Tyvärr blev Rally Bohemia avbruten efter att kartläsaren Bohuslav Ceplecha tragiskt förolyckades på den tredje sträckan.
VIF
Hört nåt mer om Mads?