PG bröt i ledning, Rally Sweden-vinnare i dödsolycka, Östen vassare än Mats och Noah Milell tog sitt första SM-guld!
Det ville sig inte för PG Andersson och Emil Axelsson borta i Protonens hemland Malaysia. Allt såg bra ut efter första dagen med PG i klar ledning och när sedan tvåan Gill fick problem ökade ledningen i ett nafs till över två minuter. Men då gick proppen både i Protonen och för PG:s rallyhelg, strömmen försvann och än en gång fick man kasta in handduken i klar ledning. Bara att gratulera antingen han där uppe eller om det är den hornbeklädde som bestämmer detta att inga svenska rallyförare tillåts ha framgångar…
Nu vanns Rally Malaysia ändå av en Proton då teamkompisen Alistair McRae inte omfattas av samma regler uppsatta av de tidigare nämnda. Tvåa blev Chris Atkinson.
Så drabbades rallysporten av en ny dödsolycka i samband med tjeckiska Rally Bohemia och precis som på Sicilien var det co-drivern som omkom. Ett av de stora hemmahoppen i den tjeckiska mästerskapstävlingen var Martin Semerad som så sent om i fjol vann PWRC-klassen i Rally Sweden. Redan på sträcka tre tappade Semerad kontrollen över sin Mitsubishi EVO:nia och kraschade så våldsamt att co-drivern Bohuslav Ceplecha dog. Trots att räddningspersonal var snabbt på plats gick inte Ceplechas liv att rädda utan han avled i ambulansen på väg till sjukhus. Rallyt stoppades omedelbart och något resultat räknades självklart aldrig fram.
Nu har jag ganska dålig koll på de tjeckiska asfaltsträckorna men det lilla jag såg incar från Mads Östberg räcker för mig. Här verkade det ruskigt snabbt samtidigt som underlaget bestod av skumpig sönderkörd asfalt där sträckan vindlade sig genom små byar med hus och annat skit bara centimeter från backspeglarna. Nej tack säger jag!
Skrev ju igår att Jocke Grahn vann NCC Rallysprint lätt som en plätt. Fyra heatsegrar och nästan tjugo sekunder till tvåan säger väl allt. Värt att notera är ändå att näst snabbaste 4WD-åkare var Sune Matzen på trettonde plats i en Subaru och han var över minuten efter Jockes WRC-Focus. Tredje 4WD-åkaren Claus Winter körde Mitsubishi ”tia” och slutade två placeringar längre ner. Men mittemellan värstingarna kör sjuttioårige Östen Andersson in med sin hemtrimmade och lätt bedagade Opel Kadett in. I mina ögon gör Östen tävlingens starkaste insats, fjortonde plats av 52 som kom i mål är imponerande. Sticker ut hakan och menar att hade han och sonen Mats varit jämnåriga, ja då hade jag nog satsat en slant på Östen om det skulle tävlas på asfalt. Sorry Mats, men jag tror faktiskt att det varit så illa…
Ett stort jättestort gratis till Kristianstads Noah Milell och järngänget kring hans kartingåkande. I helgen blev det det första SM-guldet för Noah när han vann klassen J60 i Järfälla, en bana som han tidigare inte kört en enda meter på. Snabbast på träningen, pole position och två heatsegrar banade väg för det första SM-guldet, men det kommer mera. Tro mig, det kommer mera…
Noah var överväldigad över guldet och kunde knappt fatta att det blivit verklighet
-Helt fantastiskt, man förstår inte riktigt vad som hänt, jublar Noah Milell efter målgången och fick beröm direkt av f.d världsmästaren morbror Johnny Mislijevic
-Stabilt genomfört race i ledarposition från träning till final. Trots lite problem med förgasaren i finalen kontrollerade Noah loppet.
Ett fint SM-silver blev det för klubbkompisen i Kristianstad Kartingklubb Brandon Nilsson i KF2. Sämre gick det för Niklas Olofsson som slutade sexa.
Slängdes i går bland annat mellan Åhus Beachhandboll, Crazy Race och som avslutning Sean banan inför tusentals vrålande ungar på Lilla Torg i Kristianstad. Strandhandbollen är som den är, lite av ”vuxendagis”, medan ungarna lirar handboll i sanden lallar mamma o pappa runt med tomma blickar. Då var det något helt annat med Crazy Race i Mala. Det är precis som namnet antyder ”dårarnas paradis” där det går ut på att springa fyra varv genom lera och vatten, krypa under hinder, klättra över en massa skit o.s.v. Kom dit lagom till start och blev något förvånad över att de flesta deltagarna trots allt verkade vara i stabil psykisk form så varför man överhuvudtaget valt att befatta sig med detta övergår mitt förstånd. Min rallyhjärna fick sig sig en rejäl knäck när jag upptäcker rutinerade co-drivern Morgan Sandberg (åkte mycket med Leif Nilsson på slutet) i startfållan.Lätt skakande på huvudet gick jag fram till Morgan och vem står bakom, jo f.d Volvofriskusen Per Levin ( bilden är när Per passerar vattenhålet, jätteskoj!!) från Östra Sönnarslöv. Alltså två rallykillar i detta gänget är i mina ögon två för mycket, nej ta ert förnuft tillfånga och kom tillbaka…
Skrev häromdagen om vad som var viktigt livet och nämnde Passatföraren som menade att två hjul på ett släp är viktigt. I dag såg jag en annan grej i Åhus som även den är viktig. En ”fete” BMW-cabbe behöver luft i alla fyra däcken, tre hjälper inte mycket. Säkerligen var det även så att ”Beamern” som vi säger i Staterna, saknade reservhjul. Om inte, förstår jag annars inte varför de två solbrilleklädda ynglingarna stod parkerade på samma ställe i flera timmar. Detta var en annan sak som är viktig i livet, luft i hjulen eller åtminstone ett reservhjul att byta med!