Fords WRC deltagande säkrat, Östberg blir försteförare och en klen framgång i Lammhult!
Idag smällde säkert champiskorkarna både uppe i Nordvästskåne hos Ford-Fantast Ulf Olofsson och hos M-Sport i Cumbrien när Malcolm Wilson och Nasser Al Attiyah signerade kontraktet som säkrar Fords WRC-säsong 2013.
Under namnet Qatar M-Sport World Rally Team utmanar man nu både Citroén och ”Folkvagn” med Mads Östberg som försteförare och då med svenske co-drivern Jonas Andersson. Mads fick pennan efter Malcolm och Nasser för att signera förarkontraktet som han verkligen gjort sig förtjänt av. Mads kör alla tretton deltävlingarna men ska ha ytterligare en förare vid sin sida och vem detta blir är ännu inte klart. Mitt tips är att det blir Petter Solberg sedan han deklarerat att han kör gratis bara han får vara med. Nu lär detta inte kräva någon större uppoffring från Petter, inbillar mig att börsen är i ordning ändå…
Men skulle detta skita sig, så är det säkert i duon Ott Tänak eller Evgeny Novikov vi hittar ”andre föraren”. Nasser själv nöjer sig med sju WRC-tävlingar och där han glädjande nog inleder med Rally Sweden. Sedan har han ju en del annat att syssla med, lerduvor som ska skjutas och öknar ska korsas både på hitan och ditan.
Även om jag var en dag för tidig med rapporten från ”Slaget i Lammhult” hade det ingen betydelse, för det blev exakt som jag skrev i lördags. En av initiativtagarna till upproret, Sven-Åke Angerd med den ”Onotade Pinton” konstaterar också.
– Vi nådde inte ända fram, men det känns ändå som att vi kom en bra bit på vägen mot mer förståelse för klassiker i Småland.
Nu blev det ett rullande startschema bland A-förarna för klassikerna, vilket innebär att startpositionerna i Smålands DM-tävlingar kommer att variera mellan startnummer 15 och 70. Alltså i sämsta fall startar första klassiker med nummer 71. Bra? Långtifrån om ni frågar mig…
Det som gladde Angerd mest var att man fick igenom DM-status för Appendix K.
– Det blir två DM-klasser, över och under 1600-kubik precis som vi ville och tävlingarna kommer att köras utan noter.
Nu väntar vi bara med spänning på att startordningen i respektive DM-tävling blir klart så att de sydsvenska klassikerna vet vad man har att rätta sig efter 2013.
Årets Formel 1 har ju varit sällsynt ovisst och spännande och där till slut Vettel tog den tredje raka VM-titeln. Nästan lika tätt och spännande är det i den Sydsvenska Bil-O serien. Far och son Nilsson från Hässleholm, där Rune kör och Andreas läser kartan, leder med vad jag kan förstå en enda poäng inför finalen i Varberg den 8 december.
I helgen vann paret Växjös deltävling före Sandra Nilsson/Leo Wilén från Ljungby. Främsta utmanarna om seriesegern Conny och Daniel Johansson, även de från Ljungby slutade trea. Rune och Andreas är inte bara duktiga funktionärer, de har inte heller några problem att hitta dit de ska…