Ford skickar WRC-åkare till ERC, Meeke deppar, två R5-Cittror till Sverige, SSR/RS får bakläxa och helgtips på två hjul!
Malcolm Wilson tänker inte sitta med armarna i kors och överlämna ERC (Rally-EM) till R5-bilarna från Peugeot och nya Citroén. M-Sport och Fiestan vann första deltävlingen i Österrike med Robert Kubica bakom ratten men sedan har det gått tyngre både för Ford och Kubica. Ende Fordåkaren med R5-Fiesta i ERC-toppen är polacken Kajetan Kajetanowicz på fjärde plats i tabellen som leds av Peugeotföraren Craig Breen. Samme Breen som även körde hem senaste vinsten i ERC i Rally Akropolis.
Nu planerar, inte omedelbart men framöver Wilson och M-Sport att slänga in WRC-förare även i ”lillebror-serien”.
– Inga direkta planer just nu, men där finns inget som säger att t.ex Ott Tänak skulle kunna skifta från WRC2 till ERC, menar Wilson.
– Jag måste försäkra mig om att våra bilar vinner allt som är möjligt, så någonting kommer vi antagligen att få göra…
Nu är det ingen ”ko på isen” för tvåan i serien, unge Sverigebekante ryssen Vasily Gryasin skuggar Breen i tabellen. Men Gryasin kör en ”omodern” Super 2000-Fiesta och det är såklart inte optimalt att en ”gammal” variant är före den modernare. Senast Wilson skickade över en förare till ERC som då var IRC, var 2010 när Mikko Hirvonen vann S2000-Fiestans debut i Monte Carlo Rallyt. Hittar Wilson ingen sugen WRC-åkare, kanske Pontus Tidemand vore ”the man to beat” framöver i ERC…
*
Har alltid gillat Kris Meeke och blev därför glad när han i år fick chansen hos Citroén. En chans som han hitintills inte förvaltat så väl måste jag erkänna. Monte-Carlo gick bra med plats på pallen men sedan har det mesta dj-lats för nordirländaren. Efter detta har det rullats och haft sig för stackars Meeke. Något som så klart bekymrar honom.
– För tillfället är det troligtvis min ”all time low”, avslöjar en lite deppad Meeke.
– Jag jobbar stenhårt för att få den här chansen att fungera, men verkar som vi behöver ”a big reset” för att komma framåt.
Han analyserar vidare.
– Det är inte brist på försök till bra tider, jag försöker allt och förbereder mig noga. Kanske måste jag försöka något annat…
Själv tror han kanske att han sätter för stor press på sig själv och menar att han är nästan desperat över att förvalta sin chans på bästa sätt. Meeke avslutar med att titta bakåt.
– Historiskt sett är där många förare som haft jobbiga första år innan de hittat rätt balans. Hoppas att det är samma sak för mig så att jag framöver kan ” put it all rigth”!
Ta det lugnt Kris, jag känner ofta samma sak i Silver-VOC:en…
*
I år kör inte tjecken Jan Kopecky i ERC utan är ”förflyttad” till FIA Asia Pacific Rally Championship där premiären körs i helgen. På shake down i Nya Zeeländska ”Rally of Whangarei” var Skodaföraren snabbast. Tvåa var teamkompisen och regerande ”Asien-mästaren” Gaurav Gill. Totalt kämpar nio team om om mästerskapet medan hela tävlingen bara innehåller knappt femtio bilar. Ungefär som en RS här hemma alltså fast ändå inte.
*
Svedala MK:s Sturupsprinten den 27 april har fram tills nu trettiofem anmälda vilket måste ses som en liten och märklig besvikelse. Nu går tiden för anmälan ut på söndag, men inte tror jag att där springer in ytterligare ett tjugotal asfaltryttare till dess. Om det nu är som många säger inklusive mig själv, en allt för omfattande DM-serie måste detta rättas till 2015. Det berömda ”gör om, gör rätt” får bli mitt råd i frågan!
*
Medan Simrishamnsmixen låg och snurrade runt tvåhundra anmälda ganska tidigt är det fortfarande lite trögare i Rallytravels Kong Christian Race den 26 april. I detta läge, nästan exakt tjugofyra timmar innan snöret dras är där 134 anmälda vilket känns orättvist i mina ögon. Detta då Kristianstads MK alltid bjuder på förstklassigt arrangemang plus något av det bästa i ”rallyväg” som kan hittas i detta land. Så varför inte lika många är som det var i Simrishamn, verkar intresserade att betvinga ”Göingeskogarna” är helt obegripligt?
*
Undrade igår vilken svensk som skulle bli först med nya Citroén i R5-versionen och det dröjde inte länge förrän ”ett av mina öron” mejlade. Enligt ”örat” är där inte bara en bil beställd hit utan två som ska köras i samma team med tänkt premiär när Rally-SM dundrar in i Kolsva. Nu vill jag inte förstöra någons ”julafton” och släppa namnen i förtid, men bara så ni vet, så vet jag!
*
Idag öppnade anmälan för årets stora ”rallyevent” här nere South Swedish Rally, med tävling i tre dagar. Själv är jag mest intresserad av att köra asfaltsprinten på torsdagen i Tingsryd, vi får se om Silver-VOC:en är lika sugen?
Kollade på lördagens ”grusdel” det som ändå får räknas som huvudtävling den här helgen, sista i maj. Undrar då hur många klassiker som nappar på att köra med tanke på den i mina ögon helknasiga klassindelningen för gammelbilarna. Två klasser körs och detta då enligt Smålands DM-regler vilket betyder 0-1600 kubik upp till 1990 års modell plus samma åldersgräns men 1601kubik och uppåt. Hur tänker man här? Thomas Theorin i sin segerrika Volvo Amazon från 1965 ska alltså tävla på samma villkor som en nybyggd högpotent Volvo 240 med runt dubbla hästkraftsantalet. Eller ännu värre om Tom Axelsson t.ex kommer ner med sin Audi quattro som även den hamnar i”Amazon-klassen”. Tyvärr Thomas du får nog mer att tugga i dig än vad du förmår svälja och det är inte ditt fel. Ger SSR samma råd som RS-arrangörerna i Södra, ”gör om, gör rätt”…
*
Nu är det helg och vad passar då bättre än en riktigt fin ”Opelbild” för att komma i rätt ”mood”. Jan Perden skickar en snygg annons med en Opel Rally Kadett i rätt färg och dessutom just ”hemkommen från jobbet”. På något sätt visar detta tyvärr hur lågt i status svensk rallysport befinner sig för tillfället. För, när såg du en svensk rallyförares bil på en helsidesannons senast? Jag kan inte minnas det iallafall…
*
Janne Lorentzon vill hemskt gärna se Silver-VOC:en i Tudor City Race och har till och med ”fotoshopat” ihop en bild för att egga mig till anmälan. Tack för erbjudandet Janne men tyvärr, jobbet lägger hinder i vägen!
*
Till sist ett helgtips som verkligen sticker ut här på Motorbloggen, det handlar nämligen om motorcyklar. Ta er till Hässleholm och Hovdalafältet lördag och söndag då det här körs Hovdalajakten. En två-dagars Enduro-tävling och det säger jag, mycket häftigare kan inte motorsport bli. Själv är min erfarenhet av enduro begränsad till en Novemberkåsa på samma ställe för ett antal år sedan (bilden). En sak är säker, om man tycker att rally är tufft och häftigt då kan det nästan jämföras med att sjunga i kyrkokören mot enduro…
Ja du Tommy.Man skäms för att man är Smålänning.Att vi i Rallyklassikerna fick ta bort en 40 års gräns i våran klubb det sa att det var diskriminerande att ha det.Men är inte detta likadant så vet jag inte.Hur F.n kan man sitta och bestämma något så här rent ut j-vla huvudlöst att jämföra en gammal sur Amazon med en 240 på 250 hk mot min Amazon.För dom har ju inte gjort det bättre för att ha klassiska rallybilar i min klass i Småland.Det är ju tur att det är RM då har man ju en klass att åka i för DM kan man ju inte åka i.Jag är faktiskt besviken!!!!
Hej.
Delar besvikelsen!
MVH
Tommy
Hej.
Du noterar att anmälningarna till Sturupssprinten är lågt, men varför inte föregå med gott exempel och anmäla dig och påverka BB också att i god tid anmäla er till tävlingarna. Tror inte det finns något större hinder avseende skick på bilar och förare.
Hälsning
Snövit
Hej.
Du som alltid är uppdaterad på sporten har troligen redan noterat att Kong Christian Race körs dagen före. Här behövs undertecknad som funktionär med oklar hemkomst…
Ännu en tokighet i årets RS-DM inte bara för många tävlingar, dessutom förläggs fler dagen efter att en SSRC-tävling körts. Hur tänkte man här?
MVH
Tommy
PS. Men BB kommer säkert för att mäta sina krafter mot Snövit och Jinert-940:an. Lycka till.DS
Har själv ägt en Rallye Kadett i Sprint/Gr1 utförande. 1973-1974. Ex Sören Käll. (reg nr CBN854). Blir lika nostalgisk och får ”fula” tankar om att äga en igen…
Det är nåt speciellt med Oplar (säger en annan Opelfantast). KAnske mejlar en bild från den gamla goda tiden…
Hej.
Gör det, kan aldrig bli för mycket av ”gamla” Oplar….
MVH
Tommy
Härliga bilar, har haft en av Kullängs gamla Kadetter som han vann SM i grupp1 med 1971
Har haft en Manta A GTE-75 std A mkt ovanlig men den åkte jag ingen tävling med utan den passerade bara. Lotta Lundqvist Ascona B
har ´jag också haft!