Förbilstävling i Sydsvenska Rallycupen och bandning i rallyskogen…
Hört talas om ”Förbils-tävling”? Inte jag heller förrän nu vill säga, för i Sydsvenska Rallycupsfinalen den 29 oktober sjösätts nytänket. Anledningen är enkel, många fler vill åka finalen än de som uppnår arrangörens finalkrav. Många, just nu sexton ekipage har istället erbjudit sig att åka förbil. Sexton förbilar är självklart för många därför har man istället gjort en egen tävling för dessa. Förutsättningarna är enkla, betala startavgift och åk de fyra SS-milen kring Hovmantorp, svårare är det inte!
En hätsk debatt är just nu igång på Motorsport 4sales gästbok. Det gäller bandningens vara eller icke vara på rallytävlingar. Uppenbart tycker många som besökte SM-finalen i Katrineholm att det bandats på tok för mycket. Merparten ja absolut flest av de som vill ha bort varningar och ATA-band verkar för mig vara åskådare med dunkla syften. Kan egentligen bara vara ett med deras debattinlägg de vill se mer, mycket mer skrot i rallyskogen. Väldigt få om ens någon aktiv förare/co-driver delar deras ”blodtörstiga” åsikter. Föga förvånande, för alla vet hur mycket det kostar att åka rally utan att behöva pröjsa extra för dyrbara krascher.
Visst kan jag till liten del köpa argumentet att förarna vaggas in i säkerhet, ”så länge där inte är varning eller band i skogen är det bara att hålla ner”. Men det håller ändå inte i längden enligt min mening.
Som arrangör är absolut värsta mardrömmen att olycka med personskada inträffar under tävlingen, självklart vill man till varje pris undvika detta. Den som har en avvikande mening i denna fråga undrar jag hur denna någon är funtad.
I detta säkerhetstänk är det då inte bara fullt möjligt utan jag hoppas dessutom, att det blir både en, två eller ännu fler bandningar mer än vad som egentligen hade behövts. Skulle inte vilja vara tävlingsledare den dag när olyckan inträffat på ett ”känt farligt” ställe och där samme tävlingsledare efter ”gam/publik påtryckningar” bestämt att inte banda…