Flodin till VM, skäms alla svenska företagsledare!
Dagens gladaste rallynyhet är utan tvekan beskedet att Patrik Flodin får köra hela VM-serien för Grupp-N, det som officiellt kallas P-WRC. Patrik tar plats i samma Subaru som han vann med i Rally Sweden och som drivs av det ryska URT-Teamet. Vid sin sida får han precis som tidigare Göran Bergsten, en konstellation som visat sig mycket framgångsrik.
Det enda sorgliga i historien är att det ska till en ryss för att skicka ut en svensk rallyförare på den internationella scenen.
Svenska företagsledare och marknadsförare borde skämmas över att inte ta tillvara den här chansen att visa upp sig utomlands. Mycket märkligt om jag får säga, det och plats i skamvrån!
Rally i Sverige är en utpräglad breddsport och vid sidan av Finland lär det inte finnas många andra länder som kan visa upp samma bredd. Varje helg, nästan året om är åtskilliga hundra rallyåkare i gång i lokala tävlingar runt om i landet. Till detta knyts ytterligare tre-fyra mekaniker per rallybil och så naturligtvis all publik som vill se sina ”local hereos” kämpa på specialsträckorna. Folkfest i skogen varje helg om man så vill.
Den här folkfesten möjliggörs till stor del av entusiaster som vänder på varje krona för att kunna åka rally. Men en stor del i festen har småsponsorerna, till exempel macken runt hörnet, den mekaniska verkstaden där kartisen jobbar, till Elsas gatukök och alla är lika viktiga för att hålla festen vid liv.
Att få loss sponsorpengar härifrån kräver mycket jobb och tid men att det går, bevisas varje helg. Jag vill härmed ge en stor eloge åt alla småsponsorerna, ni är guld värda.
Men hur många svenska storföretag är med och sponsrar rallyåkarna här hemma? På rak arm kan jag inte räkna upp ett enda. Jag kan ha fel, men då vill jag hemskt gärna bli rättad.
Att Volvo och Saab inte är med, de har ju sina egna problem att brottas med, är kanske inte så konstigt. Men alla andra var finns de? Ericsson, Electrolux, H&M, Tetra Pak, IKEA för att inte tala om alla banker och försäkringsbolag. Utomlands slåss den här typen av företag för att få vara med och visa upp sig där det finns stor publik. Men inte här hemma, här verkar det bara vara golftävlingar och andra icke-motor anknutna tillställningar som är intressanta hos marknadsförarna. Är det konstigt att det ibland känns som att världen och verkligheten springer förbi oss?
Det konstigaste i alltihop tycker jag, är att det som är sanning i omvärlden möts av skepsis här hemma. Ta till exempel Red Bull, den söta energidrycken som jag inte själv är förtjust i. Finns i stort sett inte en enda större motortävling, till lands, på havet eller i luften utan att den ”röe tjuren” finns med. Har ingen aning om vad deras marknadsföring kostar, säkerligen flera miljarder kronor om året. En sak är jag dock säker på, man gör inte detta för att man älskar motorsporten Det är helt enkelt business, man får tillbaka mer kronor än man satsar. Frågan jag då ställer mig, är det så enkelt att Patriks ryske chef är smartare än de flesta svenska företagsledarna?
Tycker precis som Du, att det är stor ynkedom av nästa alla våra stora och medel-
stora företag att INTE KUNNA HJÄLPA TILL
MED SPONSRING.
Så jäkla sant, tragiskt att våra lovande juniorer och PG Andersson inte kan få hjälp av företagarna i detta land. Flodin och Sandell har som tur är lyckats fått ihop det, dock inga svenska storsponsorer. Vi som skall vara så perfekta i allt annat, fan skäms du företagsledare.
Hej.
Jag hoppades att Olsbergs agerande för några år sedan då man stöttade Rådström och Tobias Johansson skulle visa vägen och ge fler liknande satsningar, men tyvärr.
Ska man vara lite kritisk så är det lika dåligt att Subaru, Skoda, Pegueot, Ford, Citroen och VW inte finns representerade med minst en ”fabriksbil” i Rally-SM. Alla är starka profiler i WRC, S-WRC och P-WRC, men här hemma, noll. Svagt menar jag!
Du har mycket rätt i det du skriver Tommy. Keep up the good work!
men finns det någon som kan prata för sig i det här landet då,titta på stcc hur mycket som hellst med reklam på bilarna,olsbergs,posten,mm mm men dom har en affärsplan,mediabevakning,bra org osv.
vilken svensk rallyåkare kan komma med samma upplägg..måste till mera av allt för att det ska funka,så om det finns någon som kan så se till o hjälp våra rally hopp att komma ut i världen,prata för sponsorer,lägga upp saker o ting så att det blir intresant o framförallt,hitta en som är villig att sattsa 110% på rally..
Hej.
Helt klart har du rätt i att STCC lyckats mycket bättre än rallyåkarna, vi hade behövt en Flash. Sedan är det väl så att STCC och racing är betydligt ”bekvämare” motorsport än det lite skitigare rally. VIP-tält och sådant är ju enklare att fixa på en bana än i rallyskogen och sponsorerna behöver bara promenera några meter för att komma mitt i händelsernas centrum. Rally är mer utmaning även som åskådare, helt klart!
En stark rallyorganisation hade säkerligen underlättat arbetet med att öka rallysportens status men tyvärr får man nog lasta även de aktiva lite grann för att det inte finns en sådan. När nu Klarin och Rally Sweden tog över Rally-SM blev det mest gnäll, detta kunde och kan fortfarande vara embryot till en sådan här organisation. Men då gäller det nog för SM-åkarna att se längre än till egna däckavtal och liknande…
MVH
Tommy
Mycket bra artikel!
Tommy Anderssons artikel ”Flodin till VM,skäms svenska företagsledare” var en lisa för själen. Äntligen ngn. som klär mina tankar i ord. Svenska företag bär sporter som segling, ”fäbodbandy”,tennis och i ngn mån STCC i sina armar, de stora människo-skarorna (kundkretsen) finns dock i motorsport/rally. Men att komma underfund med detta är att klä sig oömt och ge sig ut i verkligheten=skogen=serviceplatser,e.t.c Till detta behövs också en väl kunnig massmedia á la Tommy Svensson, Mats Hansson i HT.
PS: Viptälten finns även i rallysporten fast då vid sträckorna i skogen.DS.
Hej.
Tack för berömmet. Visst finns det både sponsoraktiviteter och VIP-tält i rally, men det är krångligare att lufsa ut i skogen. Du kan bli både skitig och svettig innan du kommer in i tältet. Jämför man med en hopptävling för hästar eller golftävling, så parkerar du intill banan. Går sedan torrt och fint de få meterna in i tältet och låter dig väl smakas av diverse läckerheter.
Det är bara att konstatera att rally inte är lämpat för ”finfolket. Här handlar det om att kavla upp, sluta gnälla och istället njuta av ” the fastest motorsport on snow and gravel”.
MVH
Tommy