Fler skadas med färre dubbdäck.

Ja, jag vet att jag inte skulle skriva mer om dubbdäck, men när en bloggläsare skickade en artikel ur facktidningen Motor-Magasinet till mig, så kan jag bara inte låta bli. Skillnaden blir att jag själv inte kommenterar så mycket i frågan, utan citerar ur artikeln som är signerad av Motormännens trafiksäkerhetsexpert Niklas Stavegård. Rubriken är.
Fler skadas med färre dubbdäck.
Ur artikeln citerar jag följande:
* Idag kör 72 procent av svenskarna dubbat, 22 procent väljer dubbfritt och sju procent väljer däck av allroundtyp enligt en undersökning som gjorts av försäkringsbolaget If.
*I våras beräknade VTI (Väg o Trafikforskningsinstitutet) hur många fler som skulle skadas och dö i trafiken om dubbdäcksanvändningen minskar.
*Vid 20 procent dubbdäcksanvändning skulle antalet polisregistrerade olyckor med personskador öka med 140 stycken och antalet dödade skulle öka med 4,4 personer och antalet svårt skadade med 33 personer enligt VTI.
*Ur trafiksäkerhetssynpunkt är dubbdäck säkrare än dubbfritt på alla underlag förutom löst packad snö.
*För de cirka 70 procent av trafikanterna som använder dubbdäck kommer ett eventuellt förbud att innebära en minskad trafiksäkerhet, särskilt när det inte går att garantera en förbättrad vinterväghållning.
Så här långt är det Niklas Stavegårds tankar. Att de 22 procent bilister som valt dubbfritt inte håller med honom eller mig, accepterar jag. Men att Vägverket och andra makthavare, typ politiker som i total okunnighet infört dubbdäcksförbudet i Stockholm, propagerar för minskad dubbdäcksanvändning gör mig bara så förbannad. Vägverket snackar om Nollvisionen men just i fallet dubbdäck då väljer man bort Nollvisionen. Varför, jo dubbarna sliter på vägen och det kostar Vägverket pengar…
Till sist, ett argument i den här debatten hoppas jag slippa framöver, ” det behövs inga dubbdäck i Skåne, vi har ju aldrig någon vinter”. Är vi inne på femte eller sjätte veckan med vinterväglag, jag minns inte riktigt?

8 svar på “Fler skadas med färre dubbdäck.

    1. Hej Linus.
      Den här artikeln är daterad för nästan två år sedan. Det mesta i faktaväg har sedan dess söndersmulats av betydligt mer kompetenta skribenter än jag. Fakta är så vitt jag vet, att man fortfarande inte kan påvisa ett klart samband mellan dubbbdäck och de partiklar som rivs upp och hamnar i luftvägarna. Samma problem finns i andra städer där dubbdäcksanvändningen är noll.
      Avslutar med dagens dubbdäckscitat av Vägverkets pressekreterare Thomas Andersson, tre dagar före julafton och med hänvisning till det rådande vinterväglaget inför storhelgen:
      ” Det är hårt väder att köra i, så är man orutinerad och utan dubbdäck bör man stanna hemma”. Häpp!

    1. Hej Stefan.
      Så rätt så rätt. Att bara tillskriva den lilla dubben allt elände som finns i luften känns inte riktigt rättvist.
      Tommy

  1. Samtidigt kan man även läsa från vägverketshemsida enligt nedan

    http://vv.se/Trafiken/Bil/Dackvalet1/Vinterdack-och-trafiksakerhet/

    ”Ingen ökning av trafikolyckor
    I Oslo, Bergen och Trondheim i Norge har man infört avgifter för att få ner andelen dubbdäck. Det har lett till att mycket färre trafikanter använder dubbdäck, men de de allvarliga trafikolyckorna har ändå inte ökat.
    Det går inte att tillverka däck som har perfekt grepp vid alla sorters väglag. Tänk också på att däckets kvalitet och lufttryck påverkar dess egenskaper.

    •Dubbdäck ger bättre väggrepp på våt is.
    •På rå is och hård snö är dubbade och dubbfria däck lika bra.
    •På lös snö har dubbfria däck bättre väggrepp än dubbade däck.
    Dubbfria vinterdäck kan sättas på tidigare på säsongen vilket gör att du är rustad för vinterväglag när den första förrädiska halkan kommer.

  2. Hej.
    Ja du Linus, du väljer att helt och hållet svälja Vägverkets ensida syn på dubbdäcken. En syn som tack och lov inte deras presstalesman tydligen delar, om du läser min kommentar från den 21 januari.
    Man spiller från verket ingen möda för att hitta försvar för åsikterna, som enligt min och många andras mening, försämrar trafiksäkerheten. Det är just detta som jag tycker är så märkligt. Vår högsta instans för trafiksäkerhet blundar för att just dubbdäcken är det enda som fungerar när det är riktigt halt.
    Men jag önskar dig lycka till i din dubbfria, men osäkra värld.
    Tommy
    PS. Du glömde argumentet att det aldrig är vinter i Skåne…DS

  3. Tänkte passa på att ännu en gång svara på ett citat som du använt Tommy, ” Det är hårt väder att köra i, så är man orutinerad och utan dubbdäck bör man stanna hemma”. Skulle kunna svara med ett citat från tidigare inlägg om att använda insidan men tycker det är ganska uppenbart att man ska göra det 😉

    1. Hej.
      Helt rätt, självklart måste man alltid anpassa hastigheten. Undrar vilken hastighet killen med de blanka däcken tycker är ” lagom anpassad” till vägförhållandena?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *