Finska WRC-ess åker VOC, Suzuki-Ola och jag är är bekymrade och lite om beslutsgången i SBF!

Först och främst önskar jag alla bloggläsare en trevlig fortsättning på julen, plus ett stort tack för alla julhälsningar jag fått både via bloggen och mejl. Tack!
Ingen tvekan utan att VOC-general Roger Fransson lyckats höja tempen rejält i Sverige-Serien och i torsdags släpptes den riktiga bomben på en presskonferens i Tammerfors. De f.d WRC-åkarna Toni Gardemeister och Harri Rovanperä kommer att köra den finska deltävlingen i Sverige-Serien i inhyrda VOC:are. Ingen tvekan utan att de bägge rutinerade herrarna får finna sig i att vara lite av favoriter trots kanske bristande rutin från just Volvobilar.

För många verkar detta nästan vara en julsaga, men när Toni och Roger finns på samma bild måste man ändå utgår från att det är verklighet.
Rovanperä som bland annat vunnit Rally Sweden med en Peugeot har jag lite svårt att ranka för tillfället, det är ju några år sedan han senast var i hetluften. Gardemeister däremot var ju en av de stora förarna i IRC med sin Skoda fram tills 2011 då sponsorerna drog sig tillbaka.
Dessutom har jag haft förmånen att åka med det finska esset nere på skjutfältet i Falsterbo för drygt tio år sedan. Då testade han en liten Peugeot kit-car och här kan vi verkligen snacka om test. Inget prut någonstans och dåvarande Peugetobossen Gert Blomquist såg faktiskt lite orolig ut vill jag minnas. Själv fick jag ett minne för livet…
Har man sedan sett in-car film där han rattar en BMW M3 på hemmavägar är där nog heller ingen tvekan om vem som blir storfavorit. På filmen syns tydligt att Toni vet hur man sladdar en rallybil åtminstone…
General-Fransson säger.
– Jag tror egentligen inte att dessa herrar behöver den minsta presentation, googlar man så faller man nästan av stolen. Toni körde fullt VM så sent som 2008, enstaka VM-start 2010 och full säsong i IRC 2011. Harri körde fullt VM senast 2006.
– Alltså väldigt rutinerade och snabba herrar vi får besök av i vår Finlandstävling…
Tävlingen är döpt till Castrol Rally Tampere och körs den 27 och 28 september.
Ola ”Suzuki-Cup” Strömberg är en av många som delar min oro inför rallysportens framtid och då närmast ur funktionärssynvinkel. Uppenbarligen tillhör vi en minoritet då de allra flesta inte verkar inse vidden av att funktionärsträdet avlövas ungefär i samma takt som en björk i december. Så här skriver Ola, tänkvärt kan jag tycka, ”Visst tror jag på ideellt jobb i föreningar, men saker o ting kanske bör förnyas ibland. Knappt någon som vill hjälpa till i Suzuki Cup, grabbarna vill bara åka rally. Vetesjutton hur man ska bete sig? Men det återspeglas väl ganska väl i GrH debatten som tydligen var mycket viktigare än om vi hade några tävlingar att åka i.”
Ola avslutar med, ” Du o jag e nog för gamla………. Dags mata änder!”. Problemet är nog att om några år kommer det att vara väldigt trångt vid ”ankrestaurangerna” medan det är desto luftigare i rallyskogen!
Ola har även synpunkter på Marknadsdomstolens dom mot SBF. Han som jag och många andra är vi kritiska till ”långbänkarna” och toppstyrningen i förbundet, men ändock tror åtminstone jag att SBF är enda framkomliga väg för fortsatt motorsport i Sverige. Ola refererar också till ett utmärkt debattinlägg signerat Thomas Berggren på tidningen Auto Motor und Sport. Han skriver,
”Det som beskrivs som den svenska folkrörelsemodellen är en utopisk dröm. Den kalla sanningen är något som benämns i domen, demokratisk diktatur. Vi kan beskriva det enkelt så här.
Kalle är medlem i motorklubben Ratten, han vill skapa en förändring så han gör en skrivelse och vill att någon driver den åt honom. Han måste då se till att få med sig tillräckligt många för att den som vill driva hans fråga ska få vara med i klubbens styrelse. Sedan när denne övertalat tillräckligt många i MK Rattens styrelse att ställa sig bakom frågan så kan de ta med den till distriktet. 

Här måste MK Rattens ombud få med sig så många av klubbarna som möjligt för att kunna få rätt personer invalda i distriktsstyrelsen och sedan ska dessa personer i distriktsstyrelsen få med sig tillräckligt många för att frågan ska lyftas.

 Sedan måste du se till att distriktet skickar rätt person till förbundsmötet för att välja vilka som ska in i förbundsstyrelsen och där måste denne övertala tillräckligt många ombud om att rösta på just den som gynnar din fråga i förbundsstyrelsen. 

När du fått rätt person i förbundsstyrelsen så måste denne se till att få med sig tillräckligt många andra i förbundsstyrelsen att vilja välja in en person i din sportgrens utskott som ska uttala sig om ditt förslag.

 Efter du lyckats med detta är du antagligen pensionär eller har lagt av för länge sedan för att det är i princip omöjligt att driva igenom något som enskild medlem. Den pyramid som beskrivs är så hög och brant att en vanlig medlem inte kan klättra uppåt med sina frågor. En individ på kedjan som motsätter sig, då är din fråga död.”
Ord som kanske vore tänkvärda inför avstampet med ”det nya SBF”, för ett sådant måste väl komma? Det gamla verkar ju tämligen kört i alla fall om man ska rätta sig efter MD-domen…

 

2 svar på “Finska WRC-ess åker VOC, Suzuki-Ola och jag är är bekymrade och lite om beslutsgången i SBF!

  1. Jag är inte själv involverad som funktionär inom rallysporten, dock gör jag ganska mycket ideellt arbete på annat håll, sitter bla i styrelsen i två föreningar, en lokal (som ordförande) och en nationell (som ledamot), och detta på ideell basis.
    Min ursäkt är att jag inte har den tiden att undvara, men det är ett sidospår.

    Grejen är att vad folk inte inser är att om man inte kan få arbetet gjort på ideell basis så måste man betala för det.
    Och det kommer naturligtvis få till sin följd att licenser, startavgifter, medlemsavgifter osv kommer att öka i pris.
    Är man villig att betala mer för att få åka rally är det naturlgitvis inga problem, men jag gissar att inte så många är det.

    Som vanligt är det ”någonannan” som skall göra jobbet, gärna gratis och fort, problemet är att denne ”någonannan” alltid är just, någon annan än en själv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *