FIA vil se EWRC 2022 till samma kostnad som i dag, stressig helg väntar KMS, härlig Saab 99EMS och luriga tipsfrågor på grillkväll.

För mig känns det lite som att FIA och dess Rallydirector Yves Matton vrider sig som  mask på en metkrok när det börjar snackas el eller hybrid i WRC. Samtidigt som man förespråkar en hybridlösning till 2022 vill man samtidigt inte göra dagens WRC-bilar helt värdelösa från ett år till nästa. Matton menar att han fått positiva signaler från fabrikanter men en hållhake från dessa är att det inte får bli mer än marginellt dyrare att köra Rally-VM 2022 än vad det är i dag. Enligt folk som begriper,  en nästan omöjlig kombination då hybridteknik i rally enligt dom kommer att bli dyrare än dagens bensinbilar. Nu säger FIA emot och menar att det inte behöver bli mer kostsamt och  att man absolut inte vill se en sådan utveckling. Hellre pratar man i Paris om möjligheten att få in fler tillverkare i sporten när man går över till mer ”PK-vänligt tävlande”. På frågan vad som ska hända med dagens bilar, är svaret att de fortsatt ska kunna tävlas med. Men hur och var finns där inget svar på  och Matton erkänner att försöket med WRC Trophy 2016-17 blev en flopp som han inte vill ses upprepas. Bara tre förare körde under åren med WRC-bilar enligt reglementet före 2017. Fortsättning lär följa.

*

I dag verkar de flesta serier inom bilsporten vilja övertrumfa varandra i kampen att vara  allra mest miljövänliga bilsporten. I dagarna har såväl DTM som franska Andros Trophy och även i V8:ornas förlovade land har det aviserats planer på att gå över till elbilar. Så klart ligger detta i tiden och framöver blir det troligen omöjligt att inte släppa handbromsen och slå över strömbrytaren till ”ON” när de gröna lamporna tänds. Frågan är bara om man får den breda motorpubliken med sig på eltåget… 

*

Nästa anhalt för Rally-SM är Nyköping och Gästabudstrofén redan nästa helg igen, 14-15 juni. En tävling som tvingades flytta från ursprunglig datum under ”SM-Veckan i Malmö” för att inte krocka med tvsända ”SM i Sommarprint”. Detta vållar problem för bland annat KMS som samtidigt har Ole Christian  VeibySardinien och Johan Kristoffersson i Nyköping. 

Dessutom kör Sondre Evjen rallycross i norska Hell så blir en lite körig helg för oss, berättade KMS-basen Tommy Kristoffersson för mig i Älmhult.

Inte nog med detta för på Sardinien körs även J-WRC med svenskt i toppen.

En konsekvens av datumflytten är att vi tappat ettan och trean i JWRC, Tom Kristensson och Dennis Rådström, berättar Hampus Jutteryd, organisationschef i SMK Nyköping.

Däremot har Jutteryd fått ett annat exklusivt namn bland de drygt 80 anmälda.

Mattias Adielsson som till vardags tävlar i ERC finns bland de startande, men inte i en R5-bil som vanligt utan kör en R3-Citroën. 

*

För de flesta av oss är Australien och rally synonymt med WRC Rally Australia men det finns andra som till exempel Bernt Andersson som har lite mer koll. Bernt har tipsat mig om att  i helgen som gick kördes ”Rally of Heartland”, en tvådagars tävling för historiska bilar. Att skriva om vem som vann känns lite meningslöst, helt okända namn för  oss här uppe. Men när man bland alla Holden, Datsun eller Toyota ser en Saab 99 EMS från 1974 i startfältet väcks ändå intresset. Kent Lawrence har renoverat och byggt upp en bil som i mina ögon ser exakt lika ut som de rally-EMS:er jag minns från de första trevande åren med ”Den bredaxlade svensken”. I minnesbanken dyker då namn på förare upp som, Erik ”Eken” Johansson, Lasse Jansson och Kaj Jönsson som var lite testpiloter innan fabriksförarna Stig Blomqvist och Per Eklund vågade köra om SM-poäng med 99:an. Minns också att det som skilde mellan förarna var olika färg på dekoren som på Lawrence bil är (kan minnas fel, jag erkänner) samma som på ”Ekens”. 

Oavsett vilket, så känns det häftigt att det på andra sidan jordklotet tävlas med en Saab 99 EMS samtidigt som det knappt finns några sådana kvar i hemlandet. De få som finns i rallyskick är vad jag vet i Turbo-utförande och inte så basic som denna. Dessutom får jag nu tillfälle att tvätta bort stämpeln som jag fått av vissa, att vara Saab-hatare. Helt OK med bilar från Trollhättan men helst bara de fram till att man började klydda med 900:an. Saab Sport, V4:a och 99:an är för mig de enda  ”riktiga” Saabarna…  

*

I går var det vårens traditionell grillkväll hos SMK Hörby där det förutom perfekt grillat kött av Mia Nilsson och ”Majsan” Hasslöf . Planen var även att hylla Victor Hansen för den fantastiska körningen han uppvisade i SSR med seger i klassen Otrimmat 2WD. Tårta och allt fanns men ingen Victor som istället firade sin fotograferande kompis Henric Åkeson som gick ut med högskoleexamen. Det bjöds även på en tipsrunda efter att det fyrfaldiga hurrandet för Victor och Victor (Johansson, kartläsare) klingat ut. Tipsrundan har jag svarat för under flera år men från vissa håll har det framkommit kraftiga protester över detta. ”Gnällisarna” har menat att mina frågor om vem som gjorde vad i rallysporten för 30-50 år sedan, känns för dom ungefär som en historielektion i skolan, dötråkig.

Bertil Gunnarsson (dessutom i grön tröja och tack för bilden Torsten) tog därför i år tag i tipsrundan, satte mig i kylskåpet och bjöd i stället på som han uttryckte det,  mer allmänna frågor. Ett exempel på fråga var, vad för färg hans första bil hade med tre svarsalternativ. Nu råkade jag veta att det var en grafitgrå ”Saab Långnos” som var Bertils första bil, medan dom andra deltagarna stod där som fiollådor. Andra frågor rörde när tåget från Höör till Malmö avgår eller namnet på Nils Karlssons ”Pyssling” kompis (rätt svar Bertil) och så vidare. Diagnosen på frågemakaren var lite oklar men till slut kom vi gemensamt fram till välkända, ”NFÄD” (Något Fel Är Det). Märkligt nog korades flera vinnare (jag var ingen av dessa) och efteråt verkade deltagarna ändå mer nöjda än tidigare år. Så klart inget konstigt, nu vet ju alla också när tåget till Malmö lämnar Höörs station, kl.12.59…

Avslutningen var desto trevligare även om Tom Kristensson inledde med att berätta om sitt trista öde i SSR. När detta var avklarat blev det mer blickar framåt. Vågar nog säga så här, skulle J-WRC-guldet hänga enbart på det engagemang och målmedvetenheten som Tom uppvisar även när det gått lite bakåt, ja då är det inget snack.    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *