Fel kylare i WRC2 kostade tjugo laxar medan två däck gav fem minuter, Ebbe o Grybb drog till Danmark och Victor kom till B-final!
Man kan inte säga att Citroén och Peugeots inträde på R5-scenen varit den där dundersuccén hitintills som jag trodde det skulle bli. När man plockade in WRC2-åkarna Sebastien Chardonnet, Citroen och Karl Kruuda, Peugeot för efterkontroll på Sardinien upptäcktes det att kylarna var för små mot måtten som fanns i homologeringshandlingarna. Nu vet jag inte om detta kan ha varit någon fördel i ökenhettan på Sardinien där känns det mer som att, ju större kylare desto bättre. Hur som helst ”teknikerna” gillade inte avsteget men nöjde sig med att utkräva 2000 euro i böter för tilltaget och man slapp tidstillägg eller annat tjafs.
*
Värre gick det för ”trean” Bernardo Sousa som fick fem minuters tidstillägg sedan den Fiestaåkande portugisen använt två däck för mycket, 26 istället för de tillåtna 24. De extra minuterna innebar ras till femte plats vilket gjorde Sousa lite ”irriterad”. Han förklarade att serviceteamet inte hade haft riktig koll på däcklagret och sa samtidigt att han definitivt inte ville ge sig själv någon fördel. Får inte ihop detta, om det inte är en fördel med att åka på två nya däck, varför bytte man?
*
I helgen kördes andra deltävlingen i danska Yokohamamesterskabet Øst på Rønnede Race Park utanför Hvidovre. Hit letade sig hässleholmarna Ebbe Nilsson och Rolf Grybb för att ta ett tag med danskarna. Totalt sett gick det allra bäst för Ebbe Nilsson (bilden) i sin ex. Alistair McRae kit-car Golf och ”mjölkabonnen” slutade femma totalt och fyra i klass 2. Vann gjorde Jonas Damgaard i den vassa Peugeot 306 Maxin före Suzukiåkaren Anders Lysen och trean med värstingen i sällskapet, Jørgen Hansen en Porsche 997 GT3.
Samme Hansen vann även Klass 1 och där Rolf Grybb då slutade tvåa med den ”IFK-Kristianstad orange” Asconan.
*
I norska Rudskogen valde V8 Thunder Cars att lufta sina bilar istället för att ”henka” med resten av STCC-gänget som istället drog till Göteborg. Här gick det bra för Kristianstads Jens Edman som tog 40 nya friska poäng och utökade ledningen i serien. Jens gick ut som trea i race ett och höll den positionen till tre varv återstod då drog han på lite extra och gick upp i ledning som han sedan behöll. I race tvåa startade Jens som sexa och avancerade en placering och gick i mål som femma. Lite bonus fick han då två av de som var före honom var hemmaförare som inte tar poäng i mästerskapet.
– Nu gäller det att fortsätta i samma stil. Nästa gång kör vi i Falkenberg och det är en bana som jag trivs väldigt bra på, summerade Jens Norgeresan.
Edman leder mästerskapet före Frederic Acre Stein och med Alx Danielsson som trea.
*
Förra helgen lotsade min unge klubbkompis Victor Hansen, VOC:aren Robin Svensson till en knallseger i SSR:s Asfaltsprint. Den här helgen var det Victors egen tur att hålla i ratten och detta när det var dags för SM/NEZ i Crosskart uppe i Arboga. Fullt godkänd insats av Victor som körde till sig en plats i B-finalen i 125cc-klassen och där slutade sexa. Som belöning blev det tio SM-poäng med hem till Hörby. Vann klassen gjorde ”norske gutten” Jacob Lyseng.
*
Ingen hemlighet att jag inte är någon större Formel 1-älskare men i går fick jag nästan anledning att ändra mig i frågan. I väntan på att SVT skulle visa från WRC Rally Italia Sardegna kom jag in på TV 10 där det visades F1 från Montreal i Canada. Och det måste jag erkänna, det var skitspännande att följa det som jag trodde skulle bli en ren uppvisning av Mercedesåkarna Rosberg och Hamilton. Men som det står skrivet, inga träd växer till himlen och den här gången fick ”Stjärn-förarna” problem, samtidigt jagades det frenetiskt i kön. Hade ingen att slå vad med, annars hade jag slängt upp en slant på Massa som jag tyckte var värd att vinna. En åsikt som inte delades av framförallt Sergio Perez som helt missbedömde Massas ”speed” bakifrån och de båda krokade i varandra på det allra sista varvet och skrotade två F1:or på kuppen.
Istället var det en överlycklig Daniel Ricciardo från Australien som tog sitt livs första seger när han gick förbi VM-ledaren Nico Rosberg med endast två varv kvar. När Perez och Massa ”kelade” på sista varvet var det nära att Sebastien Vettel blivit ”tredje hjulet”. Red Bull-föraren klarade sig dock undan med blotta förskräckelsen och slutade trea.
Stackars Marcus Ericsson kom bara sex varv innan bilen gav upp. Ingen kan påstå att varken han eller teamet har flyt precis…