Evans toppar Monte, Lopez chocköppnade i WRC2, GK Door toppar Teammästerskapet i SM, Østberg/Barth till Qatar, svenska favoriter i Svullrya, RF-backar och VOC:arna har premiär med egna noter.

Efter sju sträckor, en återstår innan man kan som amerikanerna säger, ”let´s call it a day”av Rallye Monte Carlo.

Foto. Toyota Gazzoo racing

Redan från första metern igår kopplade Elfyn Evans/Scott Martin segergrepp och håller detta fortfarande 8,6 sekunder före Toyota-kompisarna Sebastien Ogier/Vincent Landais. Då tog walesaren två raka sträcksegrar medan det idag gått lite tyngre som istället varit lite av Thierry Neuville/Martijn Wydaehges. Tre sträcksegrar gör att Hyundai #11 bara har 17,3 sekunder upp till Evans och 8,7 till Ogier.

Foto: Hyundai Motorsport

Ott Tänak/Martin Järveoja har haft en svårare debut med Hyundai än vad nog många trodde. Är ändå fyra men har över minuten upp till Evans. I början klagade han på sin bil men nu verkar detta inte längre vara något bekymmer och vid målet på sträcka sju berättar Tänak.

Här var lite skit på vägen men ändå dagens renaste sträcka. Bilen är nu Ok!

Evans som startar först drabbades i andra ”loopen” även han av grus/sten på vägen, men skyllde mer på sig själv över sin tredje tid.

Jag var nog inte så modig som jag hade behövt, men så är det i Monte…

Foto. Toyota Gazoo racing

Neuville som jagar sin andra seger i rallyt medan Ogier sin nionde har kommit in i ett fint ”flow” efter att ha fått ordning på styrningen som orsakade en snurrning.

Gjorde en liten ändring i noterna för just den passagen…

M-Sports Adrien Fourmaux/Alexandre Coria är bästa Puma som femma och har lite förvånande  lagt över minuten mellan sig sig och sexan Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen som ändå inte var helt missnöjd.

Det går bättre och bättre och jag försöker hela tiden anpassa farten in i kurvorna. Är inte helt van vid greppet och känner att kan köra mycket fortare…

*

I WRC2 är det stenhårt med en trio bestående av  Pepe Lopez (Skoda), Nikolay Gryazin (Citroën) och Yohann Rossel (Citroën). Mellan nya ledaren från Spanien och trean Rossel skiljer futtiga 6,2 sekunder. 

Foto: Skoda Motorsport

Före sträcka sju var det Gryazin i ledning men då hände det sig att tändningen plötsligt  slogs av och på detta tappades både 7,5 sekunder och ledning. 

Foto: Citroën Racing

Oliver Solberg/Elliot Edmondson som är utanför WRC2 är ändå fjärde snabbaste Rally2-bil med ”Monster-Skodan”. Har 36,2 sekunder upp till kompisen hos Skoda Motorsport i toppen. Är inte helt nöjd och förklarade.

Foto: Skoda Motorsport

Ännu ingen glad min och kör fortfarande bitvis som XXXX!

Vad X står för är upp till läsaren att själv räkna ut.

Foto: Skoda Motorsport

Inga ”big dramas” under de två första dagarna av WRC-premiären, däremot många mindre. Bland annat blev en högerkurva på SS3 mer än lovlig lömsk med både is och snö på asfalten. Många åkte av lite lätt men för min tips-femma Bryan Bouffier blev det mer än så. Hans nya Toyota Yaris Rally 2 blev stående i kurvan och så även italienaren Morato Maurizia. Hans Skoda passerade Toyotan med ett hårstrå och lyckades faktiskt även ta sig till sträckmålet med en allt annat än snygg bil.

*

Har ända sedan målgången i Hudiksvall letat efter poängställningen i SM-s ”Teammästerskapet” men gått bet på uppgiften. Nu har den dock dykt upp, men inte helt lätt att hitta på den lite svårnavigerade hemsidan. Logiskt för mig vore att hitta den under fliken ”Teammästerskapet” alternativt ”Poängtabeller” men så logiskt tänker uppenbarligen inte en ”hemsidesnickare”.

Nu har jag hittat ställningen och där då GK Door Team leder före Oilcenter Solång Motorsport och Team Cowboy. Totalt åtta team är anmälda till mästerskapet men till min stora förvåning är inte hårdsatsande toppteamet ”Team NYBE” bland dessa. Finns säkerligen ett bra skäl till detta, men inget som jag känner till?

*

Gick in och kollade lite på ”Vinterpokalen” nästa lördag och noterar då att inte mer än 55 ekipage finns på listan för ”Kontrollerade” och att 16 fortfarande inte passerat nålsögat. Vet inte riktigt hur detta kan komma sig och det vanligaste problemet brukar vara att anmälningsavgiften inte är inbetald. Men så kan det väl inte vara idet här fallet då arrangören skriver i inbjudan, Tävlingsavgift, rekognoseringsavgift och eventuella extra avgifter skall vara inbetald senast vid anmälningstidens utgång”. Detta var i söndags så något annat måste var orsaken eller?

*

Sports Racing Technologies i rallykretsar benämnt SRT ställer upp med tre nya Skoda Rally2 i årets Qatar International Rally. Bilar som körs av Mads Østberg/Patrik Barth, Pierre-Louis Loubet/Loris Pascaud och ERC-åkande Martins Sesks/Francis Renars.

Arrangören brukar bjuda in internationella rallystjärnor som en extra krydda i det drygt 20 bilar stora rallyt. Ändå är det hemmaåkaren Nasser Al-Atiyah med VW Polo R5 som är favorit precis som vanligt. För den norsk-svenska duon blir det andra starten i rallyt och ifjol var man bara lite över 12 sekunder efter Nasser i mål. Nästan 20 mil grus/ökensand väntar nästa helg.

*

Som uppladdning för såväl Rally SM i Sandviken och WRC Rally Sweden väljer Isac Reiersen/Lucas Karlsson att åka över till Norge i helgen och köra ”KNA Rally Finnskog”. Rallyt med Svullrya som nav är i år utanför NM och därför saknas också de förare som kämpar om mästerskapet. I frånvaro av Frank Tore Larsen och Anders Grøndal får Reiersen med Skodan och Polo-åkande Ole Christian Veiby/Jonas Andersson ta på sig favoritskapet.  

Foto: KMS

I 2WD (A5) ska nog mycket till för att rubba Steve Røkland/Jørgen Eriksen, Peugeot R2 från översta steget på pallen. Dock ingen jätteknall om 16-årige  supertalangen Karl-Peder Nordstrand/Stig Rune Skjaermoen i ”Ung20” lyckas hänga med sin äldre kamrat i sin andra tävling med Ford Fiesta Rally4. Normalt sett kör Nordstrand Skoda Rally2 i de baltiska rallyna.  PG:s kartläsare Anders Fredriksson hoppar i helgen in i Eyvind Brynildsens AppK. Ford Escort. Inget nytt samarbete då Anders för snart tio år sedan skötte notläsandet åt Brynildsen på de stora scenerna. Mer svenskt bland de runt 60 anmälda, Magnus Engelbrektsson/Carin Nilsson kör Mitsubishi, Lars Israelsson med kartläsare ”TBA” kör Ford Escort. Precis som Israelsson kör Robin Gustafsson/Erik Bergström och Fredrik Karlsson/Weine Larsson i ”GruppH” dock med Volvo 940.

*

Riksidrottsförbundets och jag tvekar inte när jag säger korkade förslag, att i stort sett strypa allt ekonomisk stöd i idrotter som inte har OS-status verkar ha satts på paus. En flitig debatt när Anna Iwarsson i tisdags valdes i tisdags till ordförande för Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna resulterade i nya positiva förslag på förändringar som extrastämman röstade för. Dock ingen ändring för i år men för 2025 rivs beslutet upp. Bilsportförbundet har ihop med 21 andra förbund varit kritiska.
För oss inom Svensk Bilsport och våra kollegor i de övriga 21 förbunden som drabbats av det tidigare beslutet var det här naturligtvis en seger. Men framför allt tycker jag att det var ett beslut för Svensk Idrott. Inom idrotten pratar vi om att vi är Svensk Idrott och när det gäller elit att Sverige vinner på att Sverige vinner i internationella sammanhang och det var precis det motsatta som det tidigare beslutets linje var inne på, där vi såg en början och en fara till en splittring inom idrotten, förklarar SBF:s Anna Nordkvist.

Något även flera icke berörda förbund pekade på under pläderingen. Så, kort sagt en seger för Svensk Idrott! 

*

I helgens ”Gestrikekannan” är det lite av en historisk tävling för deltagarna i VOC Mekonomen Rally och ”VinterSerien”. I Järbo blir det premiär för att skriva egna noter något som varit OK även tidigare, men aldrig testats.

Gällande att få nota själva så tror jag det är en jättenyttig erfarenhet att addera till kunskapsbanken. Tror också att det ökar respekten för de numera väldigt få i vårt avlånga land som är licensierade för detta och som vågar ta ansvaret att nota åt oss andra, säger klassansvarig Roger Fransson.

Totalt 17 av de 130 startande kör i ”VinterSerien” vilket är färre än tidigare år men ändå är topparna i serien på plats menar Fransson.

Foto: VOC Mekonomen Rally

Toppseedade Patrik Fredriksson som inte bara leder VinterSerien utan också är titelförsvarare från såväl 2023 som 2022-års säsonger är återigen favorit i Elit A/B. Lika tydlig första utmanare är Magnus ”Linkan” Lindqvist (bilden). Ingen glömmer deras strid ända in i målsnöret i fjol. Ska också bli riktigt spännande att se vad Magnus Mellquist som vi inte ser så ofta i Sverige- och VinterSerie ska åstadkomma i den här omgivningen. I C-förarklassen tror jag toppseedade Tony Parkatti står pall för trycket och plockar hem segern.

*

Ingen Motorbloggen lördag då viktiga grejor kräver mitt fokus, bland annat kombinerat 61 och 3-års kalas tidig eftermiddag. Vi ses på söndag!

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *