Evans och Suninen är mina Finlandsvinnare, Tom och Andreas jagat byte i MARMA Rajd Rzeszowski, klart med DM-rally I Örkelljunga och I Vedum blir det trångt i helgen…
Redan idag kommer tipset inför WRC Secto Rally Finland då övriga aktiviteter i morgon kan sätta käppar i blogghjulet. Dessutom ger det alla mina”vänner” en extra dag att idiotförklara mig och mina usla tips, lite ”win win” alltså
Med bara två blågula flaggor i startlistan, Oliver Solberg och så Gus Greensmiths kartläsare Jonas Andersson är det långtifrån samma svenskrally som på 60-70-80-talet. Tror att hela rallyvärlden önskar Oliver och Elliot Edmondson lite stolpe in efter alla motgångar under året med Hyundai i20 N Rally 1 och kanske kan det komma i helgen?
– Rally Finland kommer att bli helt rått. Att ha mer än 500 hästkrafter att dra oss mellan hoppen kommer att kännas helt otroligt, mer kraft än jag någonsin haft i Jyväskylä tidigare, berättade Oliver efter avslutad rek.
– Att vara rallyförare på heltid är ett privilegium och det pirrar i kroppen och du ser fram emot varje tävling enormt mycket. Vissa tävlingar lite mer än andra. Rally Finland är en sådan tävling!
Nu är värmlänningen inte ensam om ”oflyt”, hela Hyundai-teamet jobbar i både motvind och uppförsbacke vilket t.f teamchef Julien Moncet lite håller med om.
–Finland är ingen tävling där vi tidigare haft så stora framgångar men i fjol hade vå två bilar på pallen vilket alla upplevde som en stor framgång, menar Moncet som fortsätter.
–Det har varit kort tid för att göra förbättringar på bilarna efter Estland där vi inte lyckades uppnå våra mål och då måste vi hantera våra förhoppningar…
Moncet tilläger dock mer upplyftande.
– Hur som helst kommer vi alla att ”push to the limit”!
För Oliver blir det andra starten i Rally Finland men den allra första med en Rally1-bil.
-Ser verkligen framemot den här utmaningen, det är så snabbt och absolut ett av de ”coolaste” rallyna i kalendern. Målsättningen blir som vanligt, gasen i botten…
Precis som alla andra har Oliver och Elliot testat mycket och har nu klart för sig hur alla hoppen ska hanteras under helgen.
– Målet är att ta dom så rakt som möjligt för att göra landningen optimal!
På Olivers bil sitter #2 vilket han nu upptäckt även användes av morfar Per-Inge Walfridsson under några tävlingar i mitten på 70-talet på den Lancia Stratos HF han körde för Team Chequered Flag.
*
Innan vi kommer till tipset tänker jag plocka fram tre ekipage som jag vill sätta utropstecken kring och börjar då med Craig Breen/Paul Nagle hos M-Sport Ford. Teamchef Richard Millener menar att Breens stora erfarenhet av Finland plus snudd på idealisk startposition (går ut som sjätte bil) kan innebära ”a good overall result”. Breen håller med.
– Har två tidigare pallplatser här och alltid trivts både i landet och på sträckorna. Troligen den tävling jag kör allra flest gånger i min karriär och alltid lika trevlig att komma tillbaka hit!
Utropstecken två sätter jag för Jari Huttunen/Mikko Lukka som gör debut med Rally1 Puman från M-Sport Ford. Går ut sist i hela WRC-gänget och har alltså full koll på läge och Millener ser Huttunen som en ny och stor tillgång. Nu hoppas han kunna ge ett bra resultat tillbaka.
–Oerhört spännande att få göra debut i WRC-klassen på hemmaplan och nu längtar vi efter att få komma igång och se vad vi kan åstadkomma!
Tredje ”!” sätter jag för Esapekka Lappi/Janne Ferm som lite grann har haft ett likadant år som Solberg men som nu vill ändra på detta. med Toyota Yaris Rally1 #4.
– Mentalt är detta alltid årets viktigaste tävling du rikgit känner hur hemmapubliken lyfter fram dig på sträckorna, menar Lappi.
– Rally Estonia var en bra förberedelse för att få upp både hjärnan och farten ”in Finland-mode”. Blir vädret bra är vår startposition på fredagen perfekt. Vi kanske inte kan vinna men förhoppningsvis vara med i toppstriden och pallen är absolut minimum på söndag!
*
Innan jag tar tipset så delger jag vad mina öron/ögon i Finland, WRC-rutinerade Jens Johanssons synpunkter efter att ha kört merparten av sträckorna.
– Riktigt mycket lösgrus på 20 kilometer långa SS3/5 ”Laukamaa” men allra värst är lördagens ”Patajoki” SS13/17…
Jens har även noterat att det inte alltid hjälper med ”röda block” i vägkanten.
– Där dessa saknas ser det ut så här redan efter reken!
*
Med detta i huvudet blir därför tipset så här.
WRC.
1. Elfyn Evans Toyota
2. Craig Breen Ford
3. Ott Tänak Hyundai
4. Kalle Rovanperä Toyota
5. Jari Huttunen Ford
Evans var bra med i Estland och när Kalle får spåra första dagen tror jag det öppnar upp för walesisk Toyota-seger.
WRC2.
1. Teemu Suninen Hyundai
2. Emil Lindholm Skoda
3. Teemu Asunmaa Skoda
4. Egon Kaur Polo
5. Erik Pietarinen Polo
I dag meddelade estländske Polochuffören Georg Linnnamäe att och James Morgan inte startar imorgon på grund av medicinska skäl. FIA beslöt att godkänna detta som ”Force majeure”. Hade gärna plockat in Hayden Paddon här men tror inte han ännu är mogen att utmana de blåvita krigarna. Verkar som att Nikolay Gryazin ändå får lov att starta trots de kraftiga proteserna mot rysk närvaro i rallyt även om huvudsponsorn Secto och AKK fortsatt jobbar för motsatsen.
– Det här är en motbjudande situation. Det är en internationell tävling, och då följer man Fia:s regler. Om det däremot varit en nationell tävling hade vi agerat annorlunda, säger Riku Bitter, vd på AKK till Iltalehti.
Enda möjligheten är fortsatt att finska Migrationsverket inte accepterar Gryazin, även om han tävlar under neutral flagg (RIU).
*
Secto Rally Finland innehåller 22 specialsträckor och där SS1 ”Harju” inleder på torsdagkväll klockan 18.08.
Omstart sedan på fredag med SS2 ”Lauka” klockan 07.00 innan dagen avslutas med SS10 ”Sahloinen-Moksi” strax efter 19. Lördagen innehåller ått sträckor och återigen tidig start vid sjutiden på morgon innan det avlutas med SS18 ”Vekkula” klockan 17.38. Fyra sträckor på söndagen och där power stage är klassiska ”Ruuhimäki” med sina elva kilometer avslutar med start klockan12.18. SVT med Jonas Kruse och Johan Ejeborg i studion sänder så här under ”Finlandshelgen”.
Torsdag den 4 augusti
Kl. 19.00, SVT2/SVT Play – SS1
Lden 6 augusti
Kl. 08.00, SVT1/SVT Play – SS12
Kl. 15.30, SVT2/SVT Play – SS16
Söndag den 7 augusti
Kl. 08.30, SVT2/SVT Play – SS20
Kl. 12.00, SVT2/SVT Play – SS22
*
Mellan Jyväskylä och Rzeszów i det sydöstra hörnet av Polen är det med bil cirka 165 mil, alltså exakt så mycket som skiljer Tom Kristensson och Polska Mästerskapets ” från VM-cirkusen. Precis som för Oliver sitter där #2 på hans och Andreas Johanssons Hyundai i20 R5 från Kowax 2BRally och då ska paret göra ett försök att inte bara försvara mästerskapsledningen, utan allra helst även utöka densamma i denna sjätte deltävlingen. Inför helgen leder SMK Hörby-föraren på 123 poäng före Grzegroz Grzyb på 91 poäng medan trean Kacper Wroblewski står på 82 poäng, båda med nya Skoda Rally2-bilar. Bilar som på pappret borde vara ett snäpp vassare än Toms R5:a men inget som bekymrar och Tom förklarar varför.
– Inför den här tävlingen har vi fått en nyrenoverad bil och Kowax-teamet har lagt enormt med tid och energi att få bilen helt optimerad. Både motor, växellåda och turbon är renoverade och bilen går jättebra vilket vi kände när vi gjorde en kort test i måndags.
Att svenskarna nämns i favoritsnacket är inget märkligt och ”PM” skriver på sin hemsida ”więc w asfaltową część sezonu z zamiarem walki z prowadzącymi w tabeli Kristenssonem i Johanssonem”. Då Erik Cais som normalt kör i WRC2 och är nia där, inte har med mästerskapet göra så rankas trean Wroblevski som största utmanare mot Tom och Andreas.
– Helt klart kommer vi att försöka och bara att hoppas att inte Toms tempo på asfalt är lika högt som på grus, menar Skoda-föraren lite drömmande.
Rallyt betyder mycket för Kowax då svetstillverkaren har sin bas i Tjeckien och därför åkte Tom ner redan i helgen som gick. Detta i sällskap med några av sina trogna samarbetspartners som då även fick känna på G-krafterna i ett asfaltrally under en provtur med R5.an. Igår var det test medan reken börjar imorgon innan rallyt medan rallyt startar vid lunch på fredagen och så sista sträckan (SS11) med början klockan 15.15 på lördag. Totalt 89 ekipage är anmälda varav 33 med rally2/R5-bilar och där fjolårsvinnaren Cais från Tjeckien är lite av favorit med en Ford Fiesta Rally1.
*
–Det blir rally i Örkelljunga den 13 augusti!
Detta meddelar idag tävlingsledare Kjell-Åke Olsson efter att det efter Motorbloggen ”push” igår, fyllts på med så många namn att minimigränsen är snudd på uppnådd. Men Kjell-Åke avslöjar även att tanken på att ställa in i princip aldrig funnits.
– Vi hade kört på betydligt färre än 80 deltagare med tanke på allt jobb som lagts ner.
Han fortsätter.
– Inte bara detta, för blotta tanken att köra runt till alla boende som verkligen sett framemot att få rally på sina vägar och förklara att vi ställer in, den uppgiften hade inte alls varit trevlig!
Nu försöker istället SMK Örkelljunga att se över kostnaderna för ”Smedsvängen” och där hitta sätt att ändå få ihop budgeten.
–Inga dramatiska besparingar men så klart, någon större vinst blir det inte för klubben…
Kul att se att ytterligare en hemmaförare nappat på erbjudandet tävla gratis då Magnus och Lina Andersson anmält sig med sin lite udda Appendix K- Sunbeam Talbot Lotus. En liknade bil körde en gång Stig Blomquist i South Swedish Rally till publikens stora förtjusning. Foto: Tommy Svensson
I detta ämne så återkopplade Ola Schönström, SGA i Södra och menade att det var märkligt att jag fick klä skott för något som han uttalat, detta med 50-60 aktiva rallyåkare i distriktet. Ola tyckte det var schystare att han fick försvara och förklara sin analys.
– Ingen har hört av sig till oss och påpekat att vi är helt fel ute i våras analys, men man kan alltid sina maila synpunkter till rally@sodrabf.se
Sjävklart svarade jag och skrev, ”Jag får klä skott för allt som inte är bra, eller fungerar som det ska enligt förståsigpåarna. Enklare att skjuta budbäraren eller ta det ”face to face” mer er. Men detta är inga problem, jag är tämligen van vid det här laget…”.
*
Nästan motsatta problem har Kullings MS som i år flyttat lördagens klassiker ”Kullingstrofén” till Vedum. Med 170 anmälda till Svenska Rallycupen lär rallyt bli det som prägar den lilla västgötska orten den 6 augusti.
– I år landade vi i vackra Vedum för att undvika ”kollision” med en cykeltävling, samhället är litet, och trängsel lär uppstå, mer eller mindre, förklarar Conny ”Mr Kullings” Hansson för Ericsson Motorsport.
Conny tipsar även om att inte stressa som åskådare då tiderna mellan sträckorna är väl tilltagna. Inför ”Trofén” har man även presenterat en gedigen programtidning på 16 fullproppade tabloidsidor.
–Karta & Program säljs vid alla infarterna, norr, öster och väster till Vedum. Samtidigt säljs det inne i Vedum i BK-hallen, start & mål vid Laskegården. Även på Tempo/DinX som även har rabatterat bränslepris utöver gofika och gott käk, berättar Conny
– Vidare har Frendo Annelund, ICA i Nossebro, Bildelen i Vara och ICA Floby försäljning.
Tävlingen är deltävling fyra i Svenska Rallycupen och där det sedan återstår tre innan finalen, ”Marknadsnatta” den 22 oktober. Fyra sträckor på 41km ska köras i snabb takt under lördagen och med 16 deltagare i 4WD med Christoffer Haglund, Ulf Pettersson, Mattias Olsson, Lars Stugemo och Jerker Axelsson bland tävlande i R5-bilar. Bland de Nationella bilarna ses Fredrik Eriksson, David Dannevall och Ronnie Jakobsson bland A-förarna. 60-talet ekipage för Trimmat 2WD, bland A-förarna topp fem i tabellen, André Nygren, Patrik Åkerman, Robert Eriksson, Linus Månsson och Hampus Jakobsson.
Melvin Bengtsson toppar stort i tabellen för B-klassen och på hemmavägar lär han bli svårslagen ned sin Peugeot. Joakim Wallin har täten i C-tabellen trots att han stod över start senast. Lars-Ove ”Biffen” Olsson ses som favorit i stora Appendix K med 30 anmälda Många jagar bakom till exempel Peter Johansson, Roger Brenemark, Eddie Hörbing och Kjell Fransson. Ett andra och intressant inhopp gör Calle Carlberg som annars ses i ADAC Opel eRally Cup med en Opel Corsa nu blir det däremot en Volvo för GruppF/VOC.
–Jag funderade på om jag skulle åka eller inte, men tillslut kom jag fram till att rally faktiskt är ganska roligt. Så kan man åka för en jämförelsevis liten peng så passar man såklart på. Det fanns dessutom en lucka i den annars smockfyllda kalendern, berättar Calle.
Vid sin sida har han istället för som i Tyskland pappa Torbjörn, flitige co-driver Kevin Athley. Målet är att få till en bättre ”Trofé” än i de två tidigare försöken då han fått bryta. Förutom Svenska Rallycupen kör även Racepart Sweden 1300 Rallycup en del tävling i Vedum. Här leder Joacim Rydin före Björn Norman om det blir någon av de här två som viner lite oklart, men cupens stora beskyddare Ola Strömberg varnar för ett annat namn.
– Om den riktiga överraskningen från Slottssprinten, C-föraren Marcus Johnsen fortsätter i sitt samma tempo med erfarne Roger Lindblom som co-driver, då kan det bli annorlunda…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com