Etanolen på väg ut och dumstrutarna på väg in.
Regnet fortsätter falla och har gjort så till och från hela lördagen i Hörby. Enligt väderleksrapporten ska det dock upphöra framåt 21-tiden och sedan blir det uppehållsväder under söndagen. Lite risk för någon skur vid 14-tiden, men inte alls i samma omfattning som idag, vilket är positivt besked inför Express-Specialen, andra deltävlingen i RS-DM och AsfaltsCup.
Vill det sig illa så kommer regnskurarna på söndag precis lagom när A-förarna, Mats Andersson och Ebbe Nilsson som bäst är igång med att göra upp om totalsegern. A-förarna startar nämligen sist i Express-Specialen och vid 14-tiden bör alla C och de flesta B-förarna ha hunnit i mål. Vem vet kanske det blir en B eller C-förare med torr asfalt under hjulen som totalvinner imorgon?
Kadetten är besiktigad och med blankt papper, om där nu mot förmodan är någon som trodde något annat? Fick till och med en guldstjärna av besiktningsmannen för det fina skicket. Inte illa för en bil som är 46 år gammal och körts i drygt fyrtio rallytävlingar…
Över till något helt annat, nämligen etanol eller E 85. Nu har även Folkpartiet fått upp ögonen för den tvivelaktiga frälsaren etanol och föreslår att subventionerna ska plockas bort. Istället vill man införa en miljöbilspremie på 25 000 kronor för bilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. Alltså skatterabatt oavsett drivmedel, vilket gör att även snåla dieslar äntligen får plats i ”miljöbilsfåran”.
Utspelet har naturligtvis inte setts med blida ögon av ”spritanhängarna” som nu mobiliserar mot sveket. Maud Olofsson som hela tiden stött E85 linjen får naturligtvis stöd av mer eller mindre suspekta miljöorganisationer i kampen för sprit i tanken. En kamp som jag tror är dödsdömd och om några år så sitter istället miljögänget där med dumstrutarna på huvudet när etanolen är borta.
Att man då lockat/lurat folk att köpa etanolbilar för att felaktigt skona miljön är naturligtvis trist. Bilarna går ju att köra även på vanlig bensin vilket gör att dom fortfarande kan användas, så ägarnas besvikelse kan jag leva med.
Men det som gör mig riktigt förbannad är att man under resans gång sett till att massor av bensinmackar på landsbygden tvingats slå igen. Detta för att man inte haft ekonomi att investera i E85 pumpar som lagen kräver. Det här är mackar som i många fall även varit byns affär, apotek och post, men utan bensinen har kunderna istället valt att tanka i stan. Samtidigt med tankningen gör man även de andra ärendena som man tidigare gjorde på macken.
Hur Maud som företräder det som, åtminstone förr var landsbygdens parti Centerpartiet, kunde gå med på de här tokigheterna är för mig en gåta. Att Karin Svensson-Smith och hennes partikamrater hyllade besluten är inget att förvåna sig över. Dom har ju mer eller mindre gjort det till en sport att försvåra och inte ta ansvar för vanligt folks vardagsliv.
En Volvo V70 som kör på E85 släpper ut 86 g CO2/km netto. Det du! Den minsta dieseln – Volvo C30 DRIVe släpper ut 98 g – sen tillkommer produktionsutsläppen på ytterligare 10 g = 108 g CO2/km netto.
Riksdagen har låtit utreda myterna om att pumplagen skulle orsaka mackdöd – och funnit dem vara just myter. http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=45&sq=1&ID=igalgb7DA_2_A
Sluta sprid myter är du snäll.
Hej.
Blir där inga produktionsutsläpp för att ta fram E85?
Angående myten om pumplagen, så är det mindre än en timme sedan Andreas Carlgren i nyheterna på tv, förklarade att han inte var främmande för att riva upp pumplagen eller åtminstone öppna upp för generösa dispenser då lagen fått förödande konsekvenser för landsbygden. På fem år har över elvahundra mackar eller en fjärdedel lagts ner och pumplagen bidrar i högsta grad till utarmningen av landsbygden. Till och med Karin Svensson-Smith miljöpartist menade i samma inslag att lagen inte blivit riktigt vad man tänkt sig.
Undrar vem som först ska sluta sprida myter?
MVH Tommy
Mythbuster är det sommar tid du menar då? Vintertid är de ju tvugna att blanda i mer bensin ju? Vad blir värdena då?
86 g är årsgenomsnittet beräknat på 82 % etanol + 18 % bensin – vilket är vad vägverket och naturvårdsverket mätt sig fram till är snittblandningen genom att kolla hur mycket E75 resp E85 som säljs.
Utsläppssiffran innefattar samtliga produktions- transport-, odlingsutsläpp mm. Concawe är källan. Så mycket bättre är faktiskt etanolen.
Ännu bättre är förstås biogasen – så den ska vi naturligtvis använda så mycket det går. Men när den är fullt utnyttjad så är etanolen nästa steg – långt bättre än de fossila bränslena.
Att en centerpartist som Carlgren under ett valår, måste böja sig för en högljudd landsbygdslobby som fått se sina mackar försvinna gör inte sambandet med pumplagen mindre mytologiskt. Att Karin SS hakar på populistvågen förvånar väl ingen.
Det går att att bygga om en pump för 40.000 kr. Den mackägare som inte har råd med den investeringen kan erbjuda en säck ved till sina gengaskunder – det finns ingen anledning att lägga ned mackar pga pumplagen – det är bara en dålig ursäkt för den som ändå skulle lagt ned.
Pumplagen kan vara dålig av massor av anledningar, det må man tycka vad man vill om – men läs utredningen innan ni uttalar er! Det går helt enkelt inte att konstatera ett samband mellan pumplagen och mackdöd. Sorry! Hur gärna man än vill hitta enkla förklaringar och få en syndabock till att landsbygden drabbas av ytterligare grundskott – det är andra orsaker än illvilliga politiker som gör att landsbygden förtvinar.
Hej.
Nu vore jag den sista att försvara både Carlgren och Svensson-Smith, men nog tror jag att deras kovändningar bygger på framtagen fakta. ´
Glad påsk
Tommy