”ERC-normalt” antal anmälda till ”Kungliga Rallyt” i Värmland, Liiten tog andra sprintguldet 2023, Loeb är Klara A.s ny teamkompis, ”Magic Weekend” i Höljes närmar sig och MSR igång.
I går släpptes ”Entry list” för ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” vilken stannade på 46 namn. En siffra som jag redan före släppet hade i min prognos och som jag inte heller ser någon anledning att gnälla över. Senast i ”Rally Liepaja” fanns 49 anmälda för ERC men som där kompletterades med elva ekipage som valt rallyt för ”upplevelsen”. Lite fler i ”Rally Poland” som med sin stolta ERC-historia lockade 59 förare för EM-poäng medan 20 valde att köra ”supportklassen” och Polska Mästerskapet. En viktig faktor när man kollar på namnen som anmält sig som faktiskt kommer från imponerande 20 olika nationer, är att ERC länge utgjort en större lockelse för östeuropéer och förare från de sydligare delarna av Europa. För många av dessa som kanske också noterat att man är långt ifrån toppen i serien, är det nog tämligen enkelt att välja bort en lång tripp till Värmland. Svenska kritiker har också irriterat sig på att man inte öppnade upp det ”kungliga rallyt” för Rally-SM vilket man menar, skulle ha gett ett startfält på långt över hundra ekipage. Kanske hade det blivit så, men att gapa över detta redan första året tror jag hade varit helt fel väg för att utveckla rallyt till en permanent plats i EM-serien. Sedan är det så mycket som är unikt i ERC som är svårt att kombinera med våra nationella reglemente. Att få in de båda ”Internationella klasserna 2/4WD” i rallyt hade säkerligen gåt att lösa smidig men betydligt värre med ”GruppH och Standard”.
Med detta sagt så tycker jag att Glenn Olsson & Co har all anledning att känna sig nöjda, i synnerhet som alla topparna i ERC-klasserna är anmälda. I ”Stora klassen ” (ERC) är alla utom en i topp-sju anmälda, Hayden Paddon, (bilden) Martins Sesks, Mads Østberg, Efren Llarena, Mathieu Franceshi och Mikko Heikilä, enbart sexan Yohann Bonato saknas och han förklarade redan före premiären att ERC inte var prioriterat.
Ännu bättre i ERC Juniors där samtliga placerade 1-15 kommer till Karlstad nästa helg och där då klassledaren Ola Nore jr den här gången har Rune Eilertsen till höger i #28 Renault Clio Rally4. Efter honom kommer SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson med #29 på sin röd/vita Peugeot 208 ivrig att få fler poäng, kanske så många att man lyckas gå upp i ledning. Håller helt med tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli när han konstaterar.
– Att kunna locka ett så starkt startfält redan första året är riktigt bra och vi har många olika aspiranter som kommer slåss om tronen, det här kommer att bli en rafflande tävling!
VD Glenn Olsson fyller i.
– Nu ser vi fram emot att folkfesten kan återvända till Värmland och det känns riktigt fint att kunna erbjuda rallyfansen detta. Tillsammans skapar vi Skandinaviens största rallyfest med fart och spänning när Sveriges, Norges och Europas rallyelit gör upp ien kunglig sommarfestival som kommer vara extra allt för såväl tävlande som publik!
Om man nu skulle vilja jämföra med Rally Sweden så är det många fler svenskar och norrmän som kör i Värmland än de som var i Umeå. Till exempel gör Ole Christian Veiby comeback i rally, detta med KMS-Polo R5 och där han lånar Gus Greensmiths kartläsare, hemmaidolen Jonas Andersson. Andra från Norge är Mads Østberg/Patrik Barth, Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen och så junioren Ola Nore Jr./Rune Eilertsen.
Kul är att på bilden från norska Parc Ferme har man lagt Oliver Solberg i kanten som lite” halv norrman” men som i alla avseende numera är helsvensk. Trots att han kör Polo R5 är det ändå hans WRC2-team Toksport som står som anmälare för honom och Elliot Edmondson.
En annan värmlänning är Dennis Rådström som gör sin tredje start med skånska GN Motorsports Ford Fiesta Rally2. I högerstolen sitter Johan Johansson och nu är målet att avsluta trion ERC-tävlingar ännu bättre än i Polen och Lettland.
I klassen finns även William Binbach/Jørgen Eriksen och Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson, Hyundai respektive Ford.
Bland de allra sista i fältet och utanför EM-poäng finns så Team NYBEs Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg och Jonas Åkesson/Maja Bengtsson, båda med Skoda. Junior-klassen kompletteras av Mille Johansson/ Johan Grönvall, Simon Andersson/Jörgen Jönsson, Isac Reiersen/Lucas Karlsson och Patrik Hallberg/John Stigh. SMK Hörbys ambitiösa kartläsare och koordinator hos GN Motorsport, Julia Thulin läser i Värmland noter på engelska åt nordirländaren Jon Armstrong.
Finns även en dansk flagga i listan och vid den står Jeanette Kvick Andersson som även den här gången sitter i österrikaren Alfred Kramer jun.s Peugeot Rally4. Kan även tillägga att självklart hade det varit extra kul om PG Anderson, Patrik Flodin, Pontus Tidemand och inte minst Tom Kristenssons namn funnits med i listan. Men som nästan alltid i den här sporten så handlar allt om pengar. Måste säga att man blir lite konfunderad över kommentarer på sociala medier, bland annat ifrågasattes ”tramset” med kval på torsdagen. Något som den som skrev inte tyckte hörde hemma rally utan i racing och rallycross.
– Det är väl ingen dj-la final sedan som ska köras nej skippa tramset i svenska tävlingar, var åsikten.
Att kvalet är regel i ERC och avgör startpositionen hade den irriterade ingen aning om samtidigt som han/hon ondgjorde sig över det katastrofalt dåliga startfältet. Jag begär inte att alla ska ha full koll på allt, men då kanske det är bättre att hålla lite lägre profil…
*
Som jag berättat var det jobb hela dagen i går och fick bara möjlighet att se det allra sista av finalerna i ”SM-Veckan Rally Sprint Sommar”. Onekligen surt för Patrik Flodin/Lucas Karlsson att vinna kvalet enbart för att sedan köra punktering i finalens första åk.
Istället tog Jari Liiten/Mikael Johansson även hem guldet i Umeå precis som man gjorde när det var ”Vinter Sprint”. Två sekunder efter slutade Patrik Sandell/Staffan Parmander medan bronsmedaljen hamnade runt nacken på Christoffer Haglund och Stefan Ahl.
2WD kan jag tycka var lite profillös om man tänker på de som normalt hör hemma i toppen när det handlar om SM-tävlingar. Nu blev det dubbelt Toyota i topp genom Niklas Hägg/Morgan Olsson före Linus Månsson/Martin Heggblad. Trea slutade en Volvo 240 innehållande Peter Bäck/Michael Jansson. Har skrivit det många gånger, SBF borde ta ett riktigt omtag ihop med SVT för att på något smart sätt koka ihop SM Veckans ”sprintar” med de befintliga och mer ”riktiga” SM-serierna på asfalt/grus. Först då gör jag vågen för ”rally på tv”…
*
Innan jag går över till ”Magic Weekend” eller som folk ofta bara kallar det ”Höljes” kom idag en häftig nyhet för en som är klubbkamrat med Klara Andersson. I nästa deltävling i Extreme E på Sardinien ska SMK Hörbys RX-stjärna dela bil med inte mindre än Sebastien Loeb.
Den niofaldige världsmästaren ersätter ordinarie Nasser Al-Attiyah som är uppbunden med ”Baja World Cup”. Direkt från Höljes åker ”Seb” och Klara till Sardinen (8-9 juli) med ABT Cupra XE och Loeb är redan entusiastisk över den nya konstellationen.
– Jag ser fram emot att återvända till Extreme-E efter två tidigare säsonger och det blir fantastiskt att lära känna ett nytt team, inte minst att få träffa Klara igen.
*
Men före detta ska Klara och gänget i World RX ta sig an Höljes och för henne är målet klart, att ytterligare klättra i VM-tabellen. Med placeringarna 5-4 är det nu minst en tredje som borde vara målet för henne och CE Dealer Team.
– Blir ofattbart häftigt att ännu en gång få köra i Höljes, min hemmatävling. Känns som att jag är inne i ett bra flyt som jag hoppas kunna utveckla, förklarar Klara.
-Som vanligt blir det tufft men jag ser framemot utmaningen och helgen kallas ”Magic Weekend” vilket det finns en anledning till och ser framemot att få tävla inför mina ”hemmafans”!
Går bra för de ”gula bilarna” Niclas Grönholm är bara 13 poäng bakom omöjlige Johan Kristofferson. Klara har en pong upp till tredje placerade Kevin Hansen men är också bara en poäng före Ole Christian Veiby. En norrman i BAUHUS Dealer Team Volkswagen som inte alls är nöjd med säsongen så här långt.
– Jag har fått ganska dåligt betalt i poäng hittills, men hoppas vända den trenden nu. Det samma gäller för Höljes där jag har haft stolpe ut några gånger, men jag tror banan passar vår bil bra och ser verkligen fram emot att köra där, menar Veiby.
Geografiskt sett är det hemmabana för såväl Johan Kristoffersson som Veiby.
– Även om det är i Sverige så är det ju som hemma. Jag har bara en och en halv timme dit med bil från Kongsvinger och det var där jag körde en rallycrossbil för första gången.
Kristoffersson kommer till Höljes med självförtroendet på topp efter den monumentala succén i säsongsinledningen med maximal poängutdelning.
– Det kunde inte ha blivit en bättre start. Vi har varit snabba på två helt vitt skilda bankaraktärer vilket känns stabilt, men man ska komma ihåg att det kan svänga snabbt. En liten felbedömning och så hamnar man i ett helt annat läge, så det gäller att vara skärpt hela tiden, menar Johan.
För Johans Volkswagen RX1e är det tävlingsdebut i Höljes, eftersom fjolårets premiär flyttades till Hell.
– Vi tränade här förra året men då var elbilarna helt nya. Det har hänt mycket sedan dess när det gäller utveckling. Det ska bli riktigt intressant att se hur fort vi kan köra nu…
Hemmabana blir det också för Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Nils Andersson i RX2e.
–Helgens race är årets höjdpunkt och jag har i princip växt upp på den här banan. Jag har ingen vinst i den här klassen ännu men i fjol var det väldigt nära, känns som ett bra tillfälle att få till det i år, hoppas Nils.
För Mikaela är det stor skilland mot förra tävlingen i Hell där hon menade att det var mycket racing.
–Här är det mycket mer rallycross och det gäller att jag tar fram off road-generna. Nu har jag fått många bra tips av Nils, som kört här många gånger, och även av Johan i teamet. De har delat med sig jättemycket av sin erfarenhet, menar en hoppfull Mikaela.
*
Känns som att det blev en lång Motorbloggen och därför rundar jag av här med att kontera att Midnattssolsrallyt är igång och precis påbörjat körning på SS2. Återkommer med mer om detta i morgon.