Regn att vänta på lördagens Asfalt SM, historisk racing på Knutstorp, Team Solberg kör ”Rally Legends” i Värmland och att fokusera på klasserna i MSR är helt rätt!

Häromdagen blev jag som det heter när man kommer nära en stjärna ”starstruck” och stjärnan var ledaren i Asfalt SM:s 2WD-klass Simon Anderson, Eslövs MK. På väg hem från jobbet segade sig plötsligt en vit dessutom el-driven, skåpbil upp vid sidan av mig och vid ratten satt då Simon. Hade jag bara anat detta tidigare, skulle jag varit mer på alerten, kanske till och med försökt hänga på men så blev det inte. I morgon är det dags för näst sista uppehållet för de som tävlar i Asfalt SM med ”Sturupsprinten” Sturup Raceway. I början av veckan utlovade meteorologerna idealväder för lördagen med lagom värme, molnigt och inget regn. Nu har detta dock ändrats och över Söderslätt förväntas lätt regn och runt 15-16 grader, med andra ord kan det bli knepigt ute på svårkörda ”Sturupsbanan”. En liten tanke, meteorologerna har oerhört svårt att trots alla sina hjälpmedel spå rätt väder två- tre dagar framåt. Knepigt när dom utan att darra på manschetten samtidigt förklarar tvärsäkert hur vädret blir om 20-30 år?

Åter till Simon som så klart i kraft av SM-ledning kör i morgon med syster Frida i högerstolen. Lite av en cirkel som sluts berättar elektrikern från Eslöv.

Den här tävlingen är lite speciell för mig, det var här jag åkte rally för första gången med pappa (Mats Andersson) Jag har även åkt med farfar (Östen Andersson) och senast jag tävlade där så åkte jag med Frida. 

Hans egna erfarenheter från Svedala MK:s RS-tävling är dock begränsade.

Foto: Tommy Svensson

Har bara kört här en gång och det var i ungdomsklassen och då blev det klassvinst!

Två segrar av två möjliga har det blivit för Simon och Frida och att syskonen Andersson jagar en tredje är tämligen självklart. Hårt motstånd bjuder regerande mästaren Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft, SMK Hörby som i morgon får förstärkning av Simons pappa med Jörgen Jönsson i högerstolen.

Foto: Tommy Svensson

Även årets SM-debutant, SMK Hörbys Robin Svensson och sambo Sandra Wybrands lär vilja ha ett ord med i segersnacket. För Simon gäller det att tänka om, då det är snart två månader sedan han senast körde asfalt med sin Renault Clio Rally4. Senast har det varit grus och ERC i både Polen och Lettland.

Jag kommer köra mitt eget race och försöka hitta tillbaka till asfaltkänslan…

Första start är klockan 10.00 och tävligen är gratis för åskådare.

Ingen entréavgift tas ut vilket vi vi är bra för att få fler intresserade, förklarar Svedala MK.

*

Ännu mer asfalt och i helgen är det en riktig klassiker på Ring Knustorp, ”Svenskt Sportvagnsmeeting”. Redan idag börjades det köras på Söderåsens sluttning och sedan fortsätter man med detta både lördag och söndag.

Foto: RHK

Bilarna är både historiska och sportvagnar i olika klasser beroende på ålder. Arrangören beskriver helgen, ”Besök Nordens största sportvagnsevenemang på åskådarvänliga Ring Knutstorp. Upplev en helg med tät och spännande racing där mer än 250 tävlande kämpar i 13 heat från klassiska förkrigsbilar till toppmoderna racersportsvagnar. Vandra runt i den öppna depån och njut av alla spännande och vackra bilar. Som ett bilmuseum i det fria. Svenskt Sportvagnsmeeting är sommarens höjdpunkt för bil-entusiasten! Fri träning + tidskval fredag. Tidskval + race lördag. Race söndag. Ungdomar under 15 år gratis entré i sällskap med vuxen.”.

*

Förvånansvärt få som hade negativa kommentarer på min reflektion i går om antalet anmälda till ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” var flipp eller flopp. För mig är det åtminstone mer flipp än flopp och då jämför jag med resten av ERC, sedan kan man så klart drömma sig tillbaka till ”Värmland Runt” för 50 år sedan med runt 200 bilar. Men under dessa 50 år har mycket grus sprutats och nästan det enda som är jämförbart, är att det tävlas med bil på grusväg allt annat är annorlunda, på gott och på ont. Visst var det häftigt då med hela svenska och delar av de norska elitåkarna. Den tiden är definitivt förbi när förare som t.ex Stig Blomquist körde SM på hemmaplan lite för skojs skull.

Foto: Tommy Svensson

Ett nytt inslag i ERC är Glenn Olsson och hans kompisars grepp med ”Rally Legends”. Medan Oliver Solberg jagar seger i ERC-delen med Polo R5 ska Team Solberg, pappa Petter, mamma Pernilla och farbror Henning tävla om familjeäran i  ”Legends”. Två sträckor ska köras, ”Ängebäckstorp” på fredagen och så klart ikonen, ”Colins Crest” på lördagen. 

Foto. Team Solberg

Petter kör med den Citroën C4 WRC han tävlade i WRC med 2010 och detta med mamma Tove i högerstolen. Pernilla och Ulrika Mattson kör med en liknande Mitsubishi EVO 6 som hon använde i Rally-SM. Lillebror har även varit hygglig och lånat ut sin Toyota Celica Turbo 4WD till äldre broder Henning som har fru Maud som kartläsare.

För mig blir det riktigt ”coolt” att ha mamma vid min sida i en rallybil, menar Petter. 

Som alla vet är  hon själv duktig och har vunnit många norska Autocross-titlar. Nu har hon fyllt 72 år men kommer säkert ändå att försöka ge mig lite goda råd…

Pernilla och Ulrika är nu återigen i en rallybil vilket båda tycker blir väldigt spännande, speciellt att köra i Värmland utan snö och is.

– Sträckor som Vargåsen (Colins Crest) är helt annorlunda med publik i t-shirts men det kommer att bli väldigt kul, förklarar Pernilla.

*

Innan jag går vidare med lite från Midnattssolsrallyt som just nu avslutat dag två vill jag poängterar hur bra jag tycker det är att arrangören helt plockat bort ”totallistan”. Istället för att fokusera på den Volvo 240 som är allra snabbast (något annat är i min värld otänkbart) så är det i de olika klasserna man måste studera för att hitta ”dramatiken”. Visst det blir lite svårt att överblicka, men att som visa gör skylla detta på Resultatservice som i mina ögon gör ett jobb som är snudd på 110 procent, är bara korkat. Har inte följt resultatgivningen slaviskt men de gånger jag varit inne (både med dator och mobil), har det varit helt utan anmärkning. För de som har problem tror jag mer på antingen ”slö dator” eller ”SBT” (skit bakom tangenterna).

Foto: THOMAS LINDBERG

Tänker inte gå igen alla klasser men enklast är att börja på den som ligger mig varmast om hjärtat, Klass2, 1000 kub. och upp till 1969. Här dominerar Haninges P-A Sjöstedt/Mikael Ence med Saab Sport och är 1.13,6 före kompisen hos Team Pitan, Johan Elovsson/Ola Bolinder även dom med Saab Sport. På bilden är det Christer Carlsson som kör och har just nu en sjätte plats. Måste så klart även ta med Klass 5 där det är Opel Rally Kadett i topp, Peter Carlsson/Kim Lannebris, Västerås som är halvminuten före BMW-åkande Thomas Johansson/Juha Limatainen, Trollhättan. Sist i klassen men nybörjare med Volvo PV ligger Skillingaryds egen EU-delegat Peter Lundgren/Johan Emilsson. Åtta minuter skiljer till den bortflyende Kadetten.

Foto. Robert Gustavsson

Även Opel i topp i Klass 8 men då en Ascona A men precis som Sjöstedt en del av Team Pitan och med Janne Westlund/Maria Björk-Svensson i hytten. En minut skiljer till Sven Kim Sevius/Alexander Alin som kör en i klassen udda Volvo PV Sport. Här ligger Hässleholms Lars Nilsson/Per Malmström på 12:e plats med den vita Ford Escorten. I 25 bilar stora klass 11 leder respektlöst Eddie Hörbing/Anette Åhman med Ford Escort före hemmaidolen och tillika Opel-föraren Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh. Allra flest bilar finns i Klass 12, 35 startande och där värmlänningen Arne Rådström med Anders Larsson vid sin sida. Länge ledde SM-åkaren Oscar Sundell/Joakim Söderqvist men nu har Arne, kanske i kraft av två mer cylindrar i sin Volvo 262 mot Oscars 240 som bara har fyra att jobba med. 6,8 sekunder skiljer mellan de båda Volvo-produkterna. Först som 25:a bryts linjen av Volvo 240:er i listan och då med Vimmerbys Mats Karlsson/Jonas Frejd i en Opel Ascona 400. På den sjätte sträckan gav växellådan upp i Kristianstads Magnus Johanssons Golf. Därmed får han och Matts Andersson följa rallyt som åskådare. Rallyt har som vanligt varit tufft mot materialet och kanske allra tuffast mot Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. Redan i starten på sträcka ett gick inre drivknuten sönder på ”Sukkan” och med denna bytt var det omstart i morse. Men två sträckor in på dagen blev det ännu en gång för Ola att parkera och nu planeras omstart i morgon. Två som inte startar om och istället har lite plåtjobb framför sig är Jari Saarinen och Kjell Fransson. Både Volvon och ”Bygg-Kjells” fina Renault Alpine ska enligt uppgift behöva mycket kärlek framöver…

*

Ingen Motorbloggen på lördag, sociala aktiviter, födelsedagar med mera sätter stopp. Vi ses på söndag!

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *