ERC i Värmland är ”på G”, VEC kör asfalt på Själland, Ogier kan ompröva, FIA nöjt med USA som ny WRC-arrangör, bluffmejl och Tom/Andreas kurva pekar uppåt i Rally Islas Canarias.

Med tanke på alla tävlingar som körs idag dessutom alla nästan med samtidigt målgång som mitt eget sociala umgänge så väljer jag att helt bortse från dessa i dagens Motorbloggen. I morgon däremot hoppas jag kunna få ihop en summering av lördagen…

*

Börjar med ERC och ”Royal Rally of Scandinavia” som nu lanserat sin hemsida. Än så länge sparsamt med information men ju närmare vi kommer Sveriges första EM-rally i modern tid som körs den 7-8 juli, desto mer kommer att finnas på sidan. 

Har noterat att många ställer frågor om rallyt på sociala medier och även i min mejlkorg. Bland annat cirkulerar ett rykte att även SM ska komma att ingå i tävlingen. Detta dementerar SRM:s (Rally-SM promotorn) vd Patrik Persson med bestämdhet.

Vi ställde frågan, men då SM-klasserna till en del inte harmonierar med FIA-klasser skulle det bli för krångligt för arrangören, därför blev det nej tack, förklarar Patrik.

Annars hade det varit häftigt att få vara en del av ERC, inget snack om den saken!

*

Om än inte på ERC-nivå så är ändå Volvo Euro Cup en cup med ambitioner och nu närmar sig barmarkpremiär för 2023 med stora steg. Den 27-28 maj är det dags för ”DM2” i danska Slagelse med ”Rally Vestsjaelland”.

Jag kan flagga upp att det blir en tuff tävling med 16  specialsträckor över 15 mil SS på grymma danska asfaltvägar, berättar nyblivne SMK Hörby-medlemmen tillika cupansvariga Ted Malm.

Det blir en riktig uthållighetstävling med sex sträckor på lördagen med första start 17.00 och målgång 22:00. Sedan upp igen och starta första bil efter 08:00 för att gå i mål 16:45. Då tävlingen är slut har vi alltså kört 16 SS!

*

Har varit mycket spekulationer kring ”deltids chauffören” Sebastien Ogiérs framtid i årets WRC och med delad VM-ledning (Elfyn Evans har samma poäng) ökar så klart pressen på honom att ändra sig och satsa på en nionde VM-titel. Än är han inte beredd att ompröva, men skulle det fortsatt se bra ut efter kommande Portugal där han inte kör, kan läget snabbt förändras.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Nästa rally för honom är på Sardinien och då har han med all säkerhet trillat ner några placeringar, vilket Toyota-esset själv säger blir perfekt.

Alltid bra på grus att ha lite bilar före sig…

Även om Ogier vill spela ner sina chanser på en nionde titel, vet alla att hans vinnarskalle kan ändra hela spelplanen och detta snabbt!

*

USA:s chans att bli en del av WRC-familjen ökade  dramatiskt efter den lyckade ”testtävlingen” i ”Rally USA”  i Tennessee och Chattanooga. FIA:s representant Michele Mouton var på plats som observatör och var nöjd med vad hon observerade. Samma sak med WRC-promotorn Simon Larkin som även han var nöjd.

En stor framgång som väckte mycket intresse både lokalt och regionalt men det behövs mer saker som att man är villig att investera i en VM-tävling, något vi just nu diskuterar, förklarade Larkin.

En ny testtävling ska köras i september innan beslut tas för 2024.

*

Vet inte om jag (SMK Hörby) är ensam om att få skumma mail som är väldigt lätt att förväxla med riktiga. I dag fanns ett till mig från ”SMK Hörbys ordförande Lars Servin” där ”han” undrade om jag hade möjlighet att genomföra en betalning för klubben?

Mailet hade både klubbens och Södra BF:s logga, så en mindre alert mottagare kanske gått på bluffen, men inte jag. Vill därmed varna andra klubbar för detta och det som gjorde mig så misstänksam var formuleringen, ”Är du tillgänglig?”. Sådant använder Servin aldrig han pekar med hela handen, så är det klart!

*

Sjävklart kan jag trots inledningen inte utan att nämna läget i ”ERC Rally Islas Canarias”. Sista loopens tre sträckor återstår och för Tom Kristensson/Andreas Johansson går utvecklingen på rätt håll. Efter fredagen gick man till nattvila som 20:e ekipage vilket inte låter så bra. Men betänker man att det upp till tionde plats, bara skilde en halv minut förstår man hur tätt och tufft det är.

Foto. Zoom Motorsport

Redan på lördagens första sträcka kände sig Tom mer bekväm i sin Citroén C3 Rally2 för att sedan blixtra till på efterföljande två mil långa ”SS9 Moya-Vallesco”. En sjätte tid blev det på sträckan där ledaren Yohann Bonato satte en ”idottid”, 20,4 snabbare än Tom. Mer mänsklig var tvåan på sträckan, Mads Østberg som var futtiga nio sekunder före Tom och Andreas.

Tiden innebar en snabbklättring på fem totalplaceringar vilket följde upp med ny bra tid av #4 på sista sträckan innan ”regrouping”. Sjätte tid, 4,3 efter omöjlige Bonato innebär att Tom ger sig ut på sista loopen som 14:e bil. Upp till ”Topp 10” där hans polske rival från i fjol, Grzegorz Grzyb är tia skiljer futtiga elva sekunder. Något som också är positivt med svenska ögon är att Toms bästa sträcka är den som också avslutar som power stage i kväll med start klockan 18.03 och livesänds i Sportkanalen med utmärkta kommentatorerna Stefan Klemmetz och Emil Bergkvist..

Riktigt trevligt är också att kolla deras utvecklingskurva där SS2 med sin blöta var sämst och SS10 bäst.

Behöver jag tillägga att det nog mer än mina tummar som hålls krampaktigt inför avslutningen?

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *