Tom K. slutade som 13:e på Kanarieöarna, danskt i ERC-topp, PG fick bra SM-genrep, tung helg för skånske Grahn, Helin vann i Tyskland, bröderna Madsen toppar DM1, luften gick ur Calles däck, Gustavsson trivs i nya Fiestan och BMW seger i Morgongåva.

I går avslutade jag Motorbloggen med en lägesrapport inför de tre sista sträckorna av ”ERC Rally Islas Canarias”. Då hade Tom Kristensson/Andreas Johansson efter en jobbig helg avancerat till 14:e plats totalt genom att bli sexa respektive femma på sträckorna före regrouping. Plan fanns att rida vidare på den positiva avslutningen och upp till Topp-10 saknades bara tio sekunder drygt. Men det nyckfulla vädret i bergen ville annorlunda vilket så klart gjorde Tom besviken när det började regna precis när han började köra.

Foto. Zoom Motorsport

Väldigt tråkigt eftersom det det började så bra. Rally är rally och bara att inse att detta inte var vår helg!

En åttonde tid på power stage var ändå något som Tom tyckte var OK.

Erfarenheten lägger jag till mina andra i ryggsäcken, bilen är i ett stycke. Jag är nöjd och nu åker vi till Polen för nästa EM-tävling, förklarade Tom vid målet på sträckan. 

Foto. Zoom Motorsport

För att förstå hur tätt det var på Kanarieöarna så från Toms 13:e plats skilde futtiga elva sekunder till ”tio-bästa”.  Men före Polen så avslutade han och sambo Catherine Gidlund veckan med en härlig och absolut välförtjänt båttur under den varma solen.

Foto: Privat

Med två körda tävlingar kan nu Tom och Andreas lägga till ytterligare fyra EM-poäng för sin 13:e plats och har nu totalt 13 poäng vilket ger samma placering i EM-ställningen. Ännu tyngre helg för Mads Østberg/Patrik Barth som efter både drivaxelhaveri och tungt regn på slutsträckorna blev poänglösa. 17:e totalt var absolut inte vad Fafe-tvåan hoppats på, ändå håller man fjärde plats i tabellen.

Foto:erc.com

Anda deltävlingen i ERC blev en enda gigantisk framgång för fransmannen Yoann Bonato. Med Citroën C3 Rally2 vann Yoann sju av de 13 sträckorna medan EM-ledare Hayden Paddon (2:a i helgen) vann två, Jan Solans (4:a) lika många och förvånade att 14:e placerade Andrea Mabellini även han blixtrade till två gånger.

Foto:erc.com

Dessutom vann Skoda-föraren sista sträckan och fick därmed alla bonuspoängen. Trea slutade Efren Llarena/Sara Fernandez efter sin tunga inledning med avåkning på shake down.

Foto: Privat

En alert funktionär på SS10 gav inte bara Mabellini tio sekunders tidstillägg för ”tjuvstart” utan sju andra fick samma tidstillägg. Något som Tom kan vara glad för då han därmed placerade sig fram Mabellini i totalen.

*

Onekligen en rallyhelg som Jeanette Kvick Andersson sent kommer att glömma. Det hela började med tung krasch för henne och Norman Kreuter när man körde första testen inför ”ERC Rally Islas Canarias”. Parets Peugeot Rally4 blev så illa skadad att Kreuter tvingades panikköpa en ny likadan bil så att deras andra EM-start skulle bli av. När väl detta var löst drabbades ”Kvicken” av svår Nässelfeber vilket irriterade hela helgen.

Foto:erc.com

 – Något jag inte vill att någon ska behöva uppleva speciellt mitt under ett rally, berättar hon.

Nu tog hon och Norman sig igenom tävlingen med en andra plats i klassen och ny totalledning i klassen ERC4.

Tack för att jag återigen fick läsa noterna åt dig Norman, massor av skoj men också hårt arbete, summerade danskan helgen.

*

Vi fick en bra genomkörare inför Rally SM som går om två veckor!

Så sammanfattade PG Andersson och Andreas Fredriksson sin ”shake down” inför South Swedish Rally 19-20 maj, norska ”Rally Sørland”.

Foto. PG Andersson Rallying

Den man inte förmådde rå på var inte alls förvånade, vasse Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen med Polo R5. Fyra av fem möjliga sträcksegrar (sista ströks på grund av gräsbrand) gjorde att PG med Team Skåabs Fiesta Rally2 var 17,4 sekunder efter ”Folkvagnen”. Det var också de här två allt handlade om och trean Anders Grøndal/Veronica Gullbaeck Engan, Skoda var 1.25,6 efter FTL. Att Steve Røkland/Jørgen Eriksen med en äldre R2 Peugeot skulle vara med i toppen förutspådde jag redan i fredags. Steve gjorde mig inte besviken och slutade femma totalt vilket var en bra värdemätare för Isac Reiersen/Morten Erik Abrahamsen. SM-favoriten var bara 11,5 sekunder efter ”Peggan” men över 40 sekunder snabbare än trean, Sindre Backe/Mads Johansen. Stark körning av Patrik Dybeck/David Arhusiander med Toyota Corolla. Klar klasseger och tia totalt bådar gått inför resten av året. Lika lyckat genrep fick inte GK Doors Lars Stugemo/Kalle Lexe. På sista sträckan stod en telefonstolpe i vägen för deras Polo R5 och ”game over”…

*

”Game over” blev det även för skåningen Adam Grahn och Marcus Sundh när man körde estniska ”Rapla Ralli”. Med GNM:s blå Fiesta Rally4 gick det överstyr på den fjärde av de 12 sträckorna och bilen hamnade på taket.

Foto.Okänd

Väldigt tråkigt precis när det började lossna för Adam, konstaterade pappa Joachim som följde rallyt på plats.

I en vänsterkurva kom Adam lite för tajt på innern och var därefter chanslös.

Typiskt att sådant här ska hända efter att ha kört säkert 40 mil test utan minsta problem, menade pappa.

Nu blir det bråttom i Åhuskärr då nästa planerade tävling är ”ERC Tet Rally Liepaja” där det även finns en klass öppen för 16-åringar. Dit är det bara en dryg månad…    

*

Lucas Helin och Mikael Kjellgren fick bra start på säsongen efter att ha stått som vinnare av klass 2 i ”ADAC Actronics Rallye Sulingen”. I klassen hade parets Opel Astra Grupp F motstånd av en mix av olika bilar. Ändå blev det den enda Opeln som stod överst på pallen efter de elva sträckorna.

Foto. Helin Motorsport

Problemfri resa i både regn och sol och bra start på Danska Mästerskapet, förklarar Helin.

Marginalen ner till tvåan, dansken Ulrik Pedersen blev 45,9 sekunder.

Foto: Team Glad Sport

Som förväntat tog Kenneth Madsen/Mette Felthaus full pott i ”DM1” med Team Glad Sports Peugeot R5. Att tidsdifferensen till övriga ”rödvita” skulle bli så stor som över två minuter till tvåan Simon Hansen Vallentin/Peter Egholm med ny Hyundai i20 Rally2, var överraskande. Lika långt skilde sedan till trean i 4WD-klassen likaså med Hyundai Ib Kragh/Bo Mølgaard Jensen.

Foto: Team Glad Sport

Bästa dansk med 2WD och tillika trea totalt i den danska delen av rallyt blev Jacob Madsen Leutenberg/Line Nedergaard med Peugeot 208 Rally4 från Glad Sport även dom. Tvåa bakom segermaskin Madsen var Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen med Opel Corsa, dock nästan två minuter långsammare. Tävlingen var även deltävling två i Tyska Mästerskapet och då med Hyundai som rallyvinnare innehållande Christian Riedemann/Nico Otterbach. 55 sekunder efter slutade Julius Tannert/Frank Christian med Skoda och på tredje plats Philip Geipel/Katrin Becker. Tyskarna var snabba på sin hemmaplan och Kenneth Madsen förmådde bara bli femma totalt. Dock inte illa med tanke på att hela topp tio förutom Madsens lätt ålderstigna Peugot, var nya Rally2-bilar.  Betecknade Nico Knacker, f.d Opel Adam Cup-förare som intressant med start i en ny Hyundai. Efter sex sträcka höll glade Nico en sjätte plats men på sträckan efter blev det ”unfall”…

*

Utan luft i ett däck är det svårt att göra bra tider och detta fick Calle och Torbjörn Carlberg svart på vitt. Redan på första sträckan av rallyt som också var premiär för Opel e-Rally Cup blev det punka och 53 sekunder försvann mot sträckvinnaren. Trots att smålänningar bet ihop lyckades man bara köra in 31 sekunder vilket ändå gav både fullt godkänt och dessutom sista platsen på pallen. Vann premiären gjorde Max Reiter före Terence Callea.

Foto: ADAC

Nästa tävling i cupen för de 14 elbilarna körs i Schweiziska ”Rallye du Chablais” i början av nästa månad.

*

Foto: Henrik Åkeson

Inget snack utan att Haninges Kalle Gustavsson/Magnus Nilsson snabbt kom in i den nyinköpta Ford Fiesta Rally2 vilket totalsegern i ”Götenerundan” var tydligt bevis för. Trots en vilt spurtande Christoffer Haglund/Lucas Karlsson gjorde allt för att komma förbi med GK Door-Polon. Men närmare än 2,4 sekunder kom inte ”Chribbe” medan trean, David Nattsson/Sebastian Johansson, Skoda hade 18,8 upp till Kalle.

Foto: Henrik Åkeson

Bästa 2WD var en BMW med André Nygren/Emil Olsson från MK Ratten men min tippade favorit  från Vimmerby Victor Karlsson/Jonas Magnér var futtiga 4,2 efter med Toyotan. Lika tätt till trean, Johan Lundqvist/Carl Örberg,Trollhättan. som körde den lite udda Citroën DS3 R3.

Foto: Henrik Åkeson

Senast jag stötta på Skillingaryds Christopher Zeijlon och Christoffer Svensson var i höstens SSRC-final. Då hade man precis planterat pappa Zeijlons VOC 240 i ett träd men detta verkade inte ha satt några spår. I Grupp H med 240 blev duon fyra i klassen, bara 14 sekunder bak Nygren. Sjua slutade enda skånska ekipaget med Pontus och Peter Berglund, SMK Hörby. Deras Volvo 940 var 27 sekunder långsammare än vinnaren. Bäst i Appendix K blev Kjell och Peter Fransson med deras gula Renault Alpine. 41 totalt av de 162 som tog målflagg var starkt kört. 42 brutna var en bra siffra med tanke på att hela 205 ekipage körde premiären av Svenska Rallycupen. Nästa deltävling körs med start & mål i Nyköping den 3:e juni, Gästabudstrofén med SMK Nyköping som arrangör. Intressant blir att se hur många som istället väljer att köra ”Grussprint SM” i Hässleholm som körs samma dag?

*

Inte varje helg som det är dubbelt BMW i topp när det kommer till grusrally. Men även i ”Morgongåvasvängen” var det tyskt i topp när Robin Brandel/Vesa Isokoski, Rasbo vann totalt före Erik Brodin/Stefan Hägglöf, Sandviken med Honda. Först som femma totalt kom bästa 4WD, Gnestas Mikael Holmgren/Mikael Rosval med Mitsubishi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *