Emil B. officiell fabriksförare för Opel Motorsport, Tom har skakat ner i Torsby, Tom B. kör DTM 2015(?) och WRC-Stochl kör RallyX!
Normalt sett brukar Motorbloggen börja med lite WRC-nytt men idag puttar Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg enkelt bort värstingarna när man berättar att det idag signerats kontrakt med Opel Motorsport. Ett kontrakt som gör paret till fabriksförare, när hade vi en svensk md den titeln senast? Måste ha varit PG Andersson med Suzukin och då snackar vi 2008…
Nu har Emil tecknat ett 2-års kontrakt med option på ett 3:e med Opels Officiella fabriksteam inför 2015. Det handlar om ett omfattande program innehållande J-ERC, och WRC Rally Deutschland samt ytterligare ej planerade tävlingar. Tillkommer gör så klart även ett omfattande testprogram med Opel. Utöver detta kommer det ske mycket tester tillsammans med Opel Motorsport.
Opel Motorsport ger även Emil personlig tränare som kommer att lägga upp ett program som är anpassat för Emil och hans mål.
– Den här chansen är det få som får och tillsammans med Joakim Sjöberg som kartläsare ska jag göra allt & lite till för att representera Opel Motorsport på ett positivt sätt, konstaterar Emil
Utöver satsningen med Opel Motorsports fabriks team så kommer även Emil att komma till start i SM sprinten i Örebro och Rally Sweden i privat regi.
– Får vi ihop budget så ska vi även försöka att åka några SM tävlingar i en konkurrenskraftig Opel ( Emil, de allra flesta Oplar är konkurrenskraftiga, min anmärkning) för att bjuda igen till samarbetspartners och supportrar här hemma i Sverige.
Emil satsar även på att anordna en bussresa för partners och supportrar till Rally Sweden för att få maximalt stöd med med den fräna Opel Adam R2.
– En ofattbar start på säsongen, säger co-driver Jocke Sjöberg,
– Först SM Sprint i Örebro sedan Junior EM i Lettland och på detta Rally Sweden, allt inom 14 dagar, något man bara drömt om…
En svensk som fabriksförare dessutom i en Opel, kan det bli så mycket större? Jo så klart om det handlat om WRC, hur långt borta är detta för Emil och Joakim…
*
Shake down är avslutad inför morgondagens premiär för Sverige-Serien i VOC Mekonomen Rally, Finnskogsvalsen i Torsby. Alla ”norrlänningar” får ursäkta men jag håller så klart ett par extra tummar för mina klubbkompisar i SMK Hörby Tom Kristensson och Christoffer Juhlin. Tom berättar efter ”nerskakningen”.
” Shake down genomförd. 32 km av mycket viktigt däck-erfarenhet, ett fullständigt fantastiskt test som gav mycket inför imorgon! Victor Hansen åkte första vändan och Marcus Lindström åkte andra. Båda skötte sin första notläsning exemplariskt, riktigt häftigt! ”.
Tolv mil lite drygt, specialsträckor fördelat på sju olika ( utlovade dessutom vara vrålsnabba, brrrrrr) möter de knappt hundra anmälda varav hälften i VOC-klassen. I favoritgänget finns Thomas Lahti, Kristoffer Karlsson, Pär Pålsson, Tom Kristensson och Niklas Nilsson.
Utanför VOC:arna knyts så klart största intresset till Pontus Tidemand som kör en ”öppen klass” (man får göra egna noter) ihop med Mattias Adielsson, Robert Blomberg och Mattias Jirvelius.
Mest namnkunnig är ändå Petter Solberg med sonen Oliver som kartis i Appendix K-Escorten. Hemmahoppet Arne Rådström, Ola Axelsson bägge i Volvo plus Tom Axelsson ska försöka utmana den värmländske ”guten”.
*
På andra sidan gränsen körs första rundan i Norska Mästerskapet, Sigdalsrallyt, även här sju sträckor men bara nio mil totalt. Pallplatserna förväntas att fördelas mellan Frank Tore Larsen, Anders Gröndahl och Eyvind Brynhildsen. De två förstnämnda i R5-versioner av Fiesta respektive Citroén medan Brynhildsen har på pappret ett lite övertag då hans Fiesta är i RRC-skick.
*
I år blir inte Mattias Ekström ensam svensk i DTM, Stig Blomquist äldste son Tom gör nu Ekström sällskap. Tom ska köra en av BMW:s lediga bilar avslöjar AutoMotor &Sport, uppgifterna är ännu så länge inte officiella. Tidningen hänvisar till ”säker” källa i Tyskland.
*
Nu har det blivit lite bättre fart på Opel-spottingen igen och Ingvar Sjöberg, Uppsala bidrar med dagens höjdpunkt, ” Om jag inte fattat fel så gillar Du gamla Opel Kadetter. Här en bild som jag har haft på Facebok i gruppen “Rally från förr”. Bilden tog jag vid en tidkontroll vid Midnattssolsrallyt 1964. Kadetten som går i trimmade klassen kördes av Roland Löwgren och kartläsare Bengt Hedström. Kadetten debuterade ngn gång sent 1963 men 1964 var första riktiga säsongen. Enligt boken “Opels rallyhistoria” hade man skrämt upp de ursprungliga 40 hk till 60 hk. DKW som också syns på bilden kördes av Sixten Gillmo.
Bilden tog jag med en Zeiss Ikon 6 x6 som jag lånat av min pappa. Med åren har det blivit många fler rallybilder med egna och bättre kameror men frågan är om bilderna har blivit bättre.
Hälsningar Ingvar Sjögren”.
För de lite yngre läsarna så står alltså Kadetten vid sidan av föregångaren till dagens Audi, en DKW Junior. Sådana var som bekant aldrig några problem att åka ifrån för en Kadett…
*
När DASU delade ut de olika ”Dansk Motorsport Award” var det Christian Jensen som fick ta emot utmärkelsen som ”Årets Rallykører”. Jensen blev dansk mästare med Peugeot Total Dealer Team DK:s Peugeot 208 T16.
– Jeg er rigtig glad for den titel, jeg fik ved Dansk Motorsport Award, säger Jensen.
– Riktigt glad och de tre ”Danmarksmesterskaber,” jag vunnit tidigre är jag glad för men prisen som Årets Rallykører betyder virkelig meget!
– En indsats, som jeg ikke kunne have leveret uden min co-driver Freddy Pedersen og alle andre i teamet. De har alle sammen en stor andel i denne pris!”
Nästa helg är det dags för Svenska Bilsportförbundet att i Stockholm ha sin motsvarighet till festligheterna på Cirkus i Köpenhamn.
*
Bilsport Rallycup har gjort klart med tävlingskalendern för 2015 meddelar generalen Roger Roth.
Bilsport Rallycups Kalender för 2015:
2 Maj, Hammarslaget, Norrahammars MK.
23 Maj, Oknörundan, Mönsterås MK.
4 Juli, Semesterturen, S:a Sunnerbo MK.
1 Augusti, Viks-8:an, SMK Valdemarsvik.
5 September, Gullaboknixen, Gullabo RC.
31 Oktober, Novemberskölden, Nässjö MK.
*
I fjol valdes Ramona Karlsson att som en av två förarrepresentanter ingå i FIA Women in Motorsport Commission som leds av ingen mindre än rallylegenden Michéle Mouton och hon får fortsatt förtroende även 2015. Syftet är att öka motorsportintresset för kvinnor och arbeta för jämställda villkor för exempelvis kvinnliga funktionärer, förare, co-drivers, arrangörer, ingenjörer, mekaniker och teamchefer.
– Det är ett viktigt arbete och jag är jätteglad över att ha blivit utvald till att vara med och bidra med mina kunskaper och erfarenheter. Det är även riktigt inspirerande att få träffa andra kvinnor som lever och brinner för motorsport, precis som jag gör, och det är verkligen en ära att få förnyat förtroende, säger Ramona.
Mouton kommenterar också Ramonas inställning.
– Hon är verkligen en sann inspiration och förebild för kvinnor inom motorsport. Som president för FIA Women in Motorsport Commission, är jag jätteglad över att arbeta med Ramona!
*
Nu hoppar även gamle WRC-åkaren Manfred Stohl från Österrike på Rallycross-tåget och anmäler sitt team Stohl Racing till FIA World Rallycross Championship. Med två Ford Fiesta Supercars satsar man på att åka alla tolv VM-deltävlingarna, en bil för Stohl själv medan den andre rattas av Max Pucher.
*
Kommenterade häromdagen detta att Toto skulle spela in en skiva medan Lasse Stefanz megabox innehåller 48 CD. En halvan CL-Events, Carsten Magnusson har nu behandlats färdigt med syrgas efter mitt ”avslöjande” och mejlar nu, ”du undrar vem som är störst i världen av Toto eller Lasse Stefanz. Toto har sålt 35 miljoner skivor i världen hur många har LS sålt i världen eller dom bara säljer i Sverige?”.
Egentligen ointressant hur många skivor man säljer, LS lyssnar man på medan Totos alster om mina uppgifter är rätt vill säga, är uppköpta av taktäckningsföretaget Icopal. Syftet lär vara att använda Totoplattor som kostnadseffektiv ersättning för takpannor i det krigshärjade Syrien…
*
Stor dag för bilsporten i den allra sydligaste delen av landet i helgen, dags för Södra BF:s årliga ”Konferens Syd” i Åhus. Förutom massor av motor och regelsnack är det även prisutdelning för alla olika mästerskap i distriktet ( jag ska inte ha något pris i år…). Efter detta delas så distriktets specialpriser ut och redan nu säger jag grattis till alla välförtjänta mottagare.
*
Redan idag meddelar jag att det inte blir någon Motorbloggen på lördag. Ett minst sagt ansträngt fotoschema innebär att där inte finns tid för något bloggskrivande, men kan kanske vara skönt att slippa ”motortrams” en dag…
Trevlig helg så ses vi på söndag.