Emil B. kör ”BM”, inget WRC till Kina, Emelie lånade pappas 940 och vann, Grøndal affischnamn i ”Lausitz-Rallye”
Har varit oroväckande tyst om vad som händer kring Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg och i dag kom där positiva besked. Paret kör finalen i Belgiska Mästerskapet Rallye Du Condroz 4-6 november och detta i J-motorsports Citroën DS3 R5. För svenskarna är detta andra tävlingen i ”BM” och där tredje platsen i ”Omloop van Vlaanderen” gav råg i ryggen inför finalen.
– Vi siktar på en topp-fem placering och hoppas kunna vara med och kriga om sträcksegrar. Men det är väldigt tufft motstånd med 10 WRC-bilar och över 20 R5:or, så vi är ödmjuka inför uppgiften, berättar kartläsare Sjöberg.
Motståndet blir inte att leka med där numera friskförklarade WRC-åkaren Stéphan Lefebvre kör i samma team som Emil. Finnen Mikko Hirvonen gör också lite av rallycomeback, körde ju på Kanarieöarna tidigare i år och blir svår att rå på. Samma sak med belgaren Francois Duval, även han med tung WRC-bakgrund. Dessutom kör ju även Citroëns ”Top dog” Yves Matton som vanligt med en ”gammal” WRC Citroën C4 och vid sin sida har han Loebs gamle kartläsare Daniel Elena.
*
Något WRC-rally blir det inte Kina förrän tidigast 2018 och nu träder källor fram som bekräftar att det inte handlade om väderskadade sträckor, utan nog mer om ” Tom Peng Pung”. Källan som körde banan på samma datum som rallyt skulle ha körts berättar.
– Skulle vilja påstå att där var kanske två ställe som kunde orsakat problem och ett av dessa hade lätt kunnat fixas. Rallyt kunde ha körts, något som är bortom alla tvivel, menade källan.
Istället ställer han frågan om regionen där rallyt skulle arrangerats egentligen vill ha ett VM-rally och så nästa fråga.
– Är man verkligen kapabel att anordna ”a world championship round?”.
Teamen är de som mest tryckt på för att få med Kina i WRC med sin stora bilmarknad och kanske allra mest angelägna har Citroën varit. Till Autosport säger Yves Matton att deras önskan står kvar men.
– Det verkar vara väldigt svårt att organisera ett rally där borta, konstaterar Matton och lägger till.
– Vi är intresserade av ett rally där men vi vill ha ett stabilt rally som har möjlighet att finnas i kalendern, inget som kommer då och då…
Ser med andra ord inte så ljust ut för kineserna att få se Sebastien Ogier & Co live inom den närmaste framtiden.
*
Inte så lätt att ha full koll på allt som händer i motorvärlden och då händer det ibland att uppenbara saker passerar filtret. Då är det skönt att ha kamrater som hjälper till att informera om mina missar. Senaste (vågar absolut inte lova den sista) var i Marknadsnatta där jag missade vinnaren i C-förare 2WD. Säffle -tjejen Emelie Axelsson var där helt outstanding och vann med 37 sekunders marginal till Kevin Jirvelius. Ännu mer imponerande att detta var första gången utanför VOC och nu satt hon i pappa Stefans Volvo 940 Grupp H precis som hon aldrig gjort något annat. På FB skriver Emelie. ”Första gången i skogen med grp h:n gick 1000 gånger bättre än förväntat, (för ett dygn sedan testade ja de för första gången å trodde ja skulle köra ihjäl mig.
Men detta hade inte gått utan alla som hjälpt mig å tokskruvat denna veckan för att få ihop bilen!
Å tack mamma Anette för du betalde startavgiften!”.
Så kul det blir med fler tjejer i rallyskogen och måtte fler ha vilja och möjlighet att följa Jonna, Emelie, Victoria, Magda och allt vad ni heter…
*
Ännu mer tjejigt blir det när danskan Jeanette Kvick meddelar att hennes samarbete med Christine Giamapoli blir allt bättre. I Spanska Grusmästerskapets, Rally Malaga slutade tjejerna tvåa i R2-klassen och vinnare i ”Dam-klassen” ( f-n vad det hörs gammalt med Dam-klass).
”Kvicken berättar”.
– Den tuffa 40 kilometer långa Terra Alta i Rally De Espana var ” barnemad mod de her prøver”. Det var så svårt att hitta rytmen med alla svängar, blinda krön och dålig väg hela tiden.
Inför finalen i slutet av november ”Posoblanco” leder Peugeot-duon ”Dam-klassen” men dessförinnan väntar ett stort asfatltrally i Madrid mitten av nästa månad. Men då gäller det Spanien, redan till helgen är ”Kvicken” igång igen.
– Jag flyger hem enbart för att byta väska och overall inna turen går vidare till Lausitz Rallye där jag ska åka med tysken Dirk Klemund i hans Grupp N Subaru, berättar hon och tillägger.
– Tøff liv som codriver!
*
Blev en snygg övergång till just Lausitz-Rallye där Anders Grøndal och Miriam Walfridsson i R5-Fiestan är dom som alla kommer att jaga. Inte bara för att har startnmmer 1 utan mer för att paret totaldominerat rallyt utanför Boxberg i flera år med seger 2013, -14 och -15. Med andra ord inte så konstigt att Valvoline-Fiestan pryder rallyts hemsida.
Årets upplaga den 19:e har fått ihop 99 anmälda varav två svenskbilar, Eskilstunas Subaru-åkare Algot Öberg och så ”rookien” Kevin Jirvelius från Fjugesta med R2-Fiesta. Från norsk horisont är där ännu fler anmälda och där Arnt Gustav Olsen kör i samma klass som Gröndal. En som också brukar tillhöra toppen är pappa Latvala, Jari med sin Mitsubishi 3.a.
Ende dansk jag kunde hitta förutom Jeanette Kvick som kartläsare var Opel Danmarks succéspar Jacob Madsen/Line Lykke Jensen i Opel Adam R2.
*
Om detta vet jag inte ett smack men en bloggläsare mejlade mig häromdagen en bild på en Proton i R5-utförande. Vet alltså inte om bilden är gammal och inaktuell eller om den malaysiska tillverkaren ligger i startgroparna för att kasta sig ut i WRC2?
Då vet jag däremot mer om Tommi Mäkinen och nya WRC-Yarisen som nu visas utan förklädnad. Ser grym ut!
*
Fick lite återkopplingar angående gårdagens ”triangelkross” i Marknadsnatta, tack och lov tyckte alla utom en att besättningarna gjorde helt rätt som varnade sin kompisar för den fula stenen. Den som tyckte annorlunda (ett välkänt namn i mejlkorgen) tyckte tvärtom att detta inte följde spelreglerna ” det ska vara lika för alla-mantrat” trummades än en gång fram. Men när det är risk för inte bara dyrbara materiella skador utan kanske även liv och lem, är det för mig fullständigt uppenbart att man varnar andra från att råka illa ut. Detta såväl i rallyskogen som i verkliga livet!