Inget ”RAC-väder” i Wales, tejp för Paddon, SSRC-final på lördag , ingen Hirvonen till ”BM” och ”Plötsligt händer det”!

BloggRACNär jag blev rallybiten på allvar i slutet av sextiotalet så fanns det förutom TV-Svängen så klart ett antal stora rallyn i min och mina kompisars värld. Här hemma kördes KAK-Rallyt, numera Rally Sweden, i Finland var det ”Tusen Sjöars Rally”, Monte Carlo Rallyt var självskrivet likaså grekiska Akropolis Rally och Safari Rallyt. Men utan på allt gick RAC-Rallyt eller som det heter numera ”Wales Rally GB”. Inte bara för att det alltid fanns gott om svenskar i startlistan eller att det ofta var den blågula flaggan som vajade överst vid målgången. Först att vinna var Erik ”På taket” Carlsson med tre raka vinster 1960-62. Därefter tog Tom Trana över stafettpinnen, vann 1963 och -64. Bengt Söderström var sedan snabbast 1966 innan Harry ”Sputnik” Källström tog Lancias första seger i ”UK” och detta 1969 och vann även -70. BloggSTigÅret efter var det Stig Blomqvist som förlängde Saabs segersvit (bilden) och sedan dröjde det ända till 1977 innan Björn Waldegård fick ta emot segerpokalen. Senaste svenske segrare var så Stig Blomqvist 1983 med Audi quattron.
Men det var inte de svenska framgångarna i sig som gjorde att ”RAC” fastnade i hjärtat. Det var istället den tuffa utmaningen med många, långa och sönderkörda sträckor. Till detta skulle så adderas det usla brittisk vädret, oftast regn och rusk ibland till och med tjockt med snö. Allt detta kom fram i går när jag såg ett sammandrag från 2015-års Wales Rally GB där vädrets makter absolut inte var på rallyts sida. Dock ser det annorlunda ut i år och ska man tro yr.no så blir det nästan sommar i Wales under rallyt som startar på fredag morgon. Lägg till detta upp till 15 grader plus.BloggWALESVÄG

Ännu märkligare är att det på vissa sträckor under rcecen klagats på damm från förarna. Alltså inte på långa vägar något riktigt ”RAC-väder” fast kollar man på Pontus Tidemands bilder så ser det ändå ut som att damm blir det minsta problemet…

*

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Catalunya 2016 Photo: Bodo Kräling

Sebastien Ogier/Julien Ingrassia säkrade fjärde VM-guldet redan i förra tävlingen, Rally de Espana men får ändå bära favoritskapet i Wales i kraft av tre raka segrar med Polon. Det är också viktigt att göra ett bra resultat för fransmannen även om guldet är klart, det för Volkswagen så viktiga ”Manufacturers’ Championship” är nämligen fortfarande en öppen affär. Sven Smeets vill högst ogärna bryta sviten med tre års VW-vinster och lämna över titeln till Hyundai som är första och enda utmanare, 62 poäng skiljer.
I fjor blev Kris Meeke tvåa och även i år tror jag att hemmahoppet blir svårslagen. Nu tror jag inte att varken Meeke eller Citroën nöjer sig med en andra plats utan går ”for the win”. Med andra ord ”vinna eller försvinna” är troligen det som gäller för nordirländaren i DS C3 WRC3:ans allra sista framträdande i WRC.BloggPaddon
Om andra platsen i WRC är det superjämnt, Andreas Mikkelsen och Thierry Neuville står båda på 127 stabila poäng, fyra 13 poäng efter är ”The Kiwi”, Hayden Paddon. På reccen använder han samma kurvsystem som legendaren Possum Bourne, klisterlappar på ratten med ”kurvgraderingarna”. Skönt att se att vanligt gammaldags papper, penna och tejp fortfarande fungerar i en högteknologisk WRC-bil.

*
Ryktena surrar som aldrig förr om vilka som ska få de absolut sista platserna hos Toyota och M-Sport. Enligt fler brittiska ”knowers” ska Mäkinen vara utsatt för hårda påtryckningar från Tokyo att sätta någon av sina två japanska adepter som teamkompis till Juho Hänninen, vilket Mäkinen då vägrar. Han menar att dom är allt för oerfarna för att gå rätt in i WRC vilket alla nog kan hålla med om är en korrekt bedömning. Istället placeras Teemu Sunninen som reserv vid sidan av Hänninen vilket både känns logiskt och möjligt. Andra placerar istället Sunninen hos Skoda Motorsport som ersättare för Lappi.  Fortsättning följer…

*
Samtidigt som WRC-åkarna kämpa i leran borta i Wales är det på lördag dags för årets final i Sydsvenska Rallycupen i år med Hovmantorp som start och målplats. Fyra sträckor eller två stycken som körs två gånger vilket ger totalt 33 kilometer som de 80 startande ska tugga i sig med början klockan 11.30. Arrangören har maximerat till just 80 bilar och detta inkluderar då även ”Lucky loosers” som till antalet utgör mer än 25 procent av startfältet. BloggIngvarNoterbart är även att det klena 4WD-intresset här nere är markant, bara fyra bilar ( bilden, 4WD-klassens vinnare Hässleholms Ingvar Andersson med Adam i högerstolen vann klassen i SSRC)anmälda  plus Jan Kastenmans Mitsubishi i de ”lyckliga förlorarnas-klass”. Nu är ju både Robin Adolfsson och Robert Scholanders bilar på ”rehab” men även med dom i startlistan är det märkligt tunt med 4WD-åkare i SSRC. Jämfört med kollegan Svenska Rallycupen skiljer det nog runt 20-25 bilar per tävling. Någon riktigt bra förklaring har jag inte varför det är så här, kanske någon annan har?

*
På lördag körs det även ”Trätäljasprinten” i regi av Säffle MC och med Tveta Skola som HQ. Fyrtio förare vinns i anmälningslistan och allra mest intressant är en som står utanför, Volvo-friskusen Kim Sevius. Nu har även Kim hoppat på ”240-tåget” i Appendix K och byggt sig en ”klassiker” vilket framöver gör den redan nu tuffa klassen än värre.
I 2WD står favoritskapet mellan Limas Andreas Levin och Säffles Mats Karlsson, garderar med Andreas Thelaus. Första start är klockan 11.00.

*
BloggBreenDet blev inget rally i Belgien för Mikko Hirvonen som är förhindrad av Dakar-förberedelser. Hans plats tas nu av en minst lika vass konkurrent till Emil Bergkvist nämligen Citroëns WRC-förare Craig Breen. Blir något att bita i för svenskarna.

*
Nästa att lämna återbud är Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som slutade totaltvåa i Rally Denmark. Tyvärr orsakade lite ”off road körning” för mycket skador på Opel Adam R2 så att starten i Lausitz-Rallye inte blir av.
Vi kan simpelthen ikke nå at få bilen klar på så få dage efter vores rulletur, meddelar Jacob besviket.

*
Nu börjar MAS som ansvarar för Rally-SM med att ”läcka nyheter” inför nästa års upplaga. Första ”nyheten” är att man ska komprimera tävlingshelgerna och därför ska besiktningen ske med något undantag ske fredageftermiddag. Ett önskemål från deltagarna för att minimera hotellnätter frånvaro från ordinarie arbete.
Grundtanken har varit att mekanikerna ska behöva vara på tävlingsplatsen absolut tidigast fredag lunch, säger Stefan Thaleman, vice ordförande i MAS och tävlingsledare för East Sweden Rally.
MAS försöker även plocka bort ”reccen” från torsdagen och köra denna fredag med samma syfte som besiktningen. Undantaget är South Swedish Rally som har rekognoseringen på torsdagen, Kristi Himmelsfärdsdagen.
Alltid en början, men…

*
BloggProtonTack vare mer pålästa kamrater har jag nu fått lite mer kött på benen om Protons nya R5-bil. Uppenbarligen är bilen helt ny och enligt källor ska målet främst vara Asian Pacific Championship vilket känns ganska naturligt även Nya Zeelands nationella mästerskap skulle vara intressant. Nu är det brittiska Mellors Elliot Motorsport som jobbar med att göra R5-bil av modellen Iriz.

*
I början av november gör DTM-åkaren Tom Blomqvist debut i World Endurance Championship när han i Shanghai ersätter Giedo van der Garde i Ligier-Nissan JSP2. Tom delar bilen med Antonio Giovinazzi och Sean Gelael.

*
BloggAlfredEn minst sagt flådig inbjudan damp häromdagen ner hos kartingföraren ”Mr Nilsson Alfred” där CIK-FIA inbjöd till prisutdelning i Wien den 3 december. Längst ner står ”Dress code” och här påtalas att overall inte accepteras, istället är det ”long suite” som gäller vilekt jag tolkar som mörk kostym. Då blir du stilig Alfred!

*
BloggMantaSom dom säger i Triss-reklamen, ”Plötsligt händer det”. Var på väg från ett fotojobb i Vinslöv när jag slår en blick åt höger på väg ut ur samhället. Där står den, en Opel Manta 1900 SR plötsligt parkerad på en gårdsplan ungefär som nedsläppt från himlen. Var så klart tvungen att tvärbromsa och ta en bild på undret.
Inte varje dag man ser en Manta i nyskick och dessutom i en för mig mycket ovanlig röd kulör. Mitt minne från när Mantan var ny i början av 70-talet, var att dessa var antingen orange eller gula, men röd har jag inget minne av. Man kan lugnt säga att Mantan lyste upp den här oktober onsdagen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *