”Hemlig” hjälp till Åhlin, ERC till Danmark(?), respektbrist för trianglar och V8-test för STCC-förare!
En hemlig sponsor såg till att Fredrik Åhlin kommer till start i WRC Rally Wales GB som startar nu på torsdag. Dock inte mer hemlig än att Fredrik vet vem ”räddaren” är.
– Hemlig, men inte för mig, det är en vän, en riktigt god vän, är vad Fredrik vill avslöja.
Det dyrbara motorraseti BRC-finalen gjorde ett stort hål i budgeten och utan den hemliga vännen hade Fredrik aldrig kommit till Wales. Nu är inte Fredrik den som ger upp i första taget medger han.
– Man skulle enkelt kunna säga att det verkligen inte var bra men jag är van med ”krokigare vägar” än andra och då är det bara försöka växla ner och prova igen. Jag är grymt tacksam för det extra stöd som mina samarbetspartner ställt upp med, men helt ärligt utan supporten från en hemlig sponsor hade det aldrig ens varit i närheten att komma till start.
Även hans engelska team Ca1 Sport har ställt upp och hjälpt till att få ihop paketet vilket visar att man verkligen tror på värmlänningen. I Wales har ordinarie lots Morten Erik Abrahamsen förhinder, jobbet och ersätts av Andrew Roughead. Inget som bekymrar Fredrik som även tidigare haft engelska ord i sitt notförråd.
– Nu måste jag vänja mig med några ytterligare ord men jag menar och hoppas att just GB Wales är den rätta tävlingen för att prova.
Förberedelserna har bland annat bestått i att köra sträckorna i en simulator dock i väldigt lågt tempo berättar Fredrik.
– Ville bara få möjligheten att lyssna på noter lästa på Engelska och få lite bra feeling inför VM-rallyt och det känns helt okej.
Blir väldigt spännande att följa R5-kampen i Wales mellan Fredrik och fabriksförare Pontus Tidemand.
*
Kalle Rovanperäs nya titel Lettisk Rallymästare gav genklang långt utanför det lilla landet på andra sidan Östersjön. I spanska Autohebdosport finns idag en lång artikel om det 16-åriga underbarnet på bilden med pappa Harri. Reportern har även frågat Toyota Gazoo Racings Tommi Mäkinen vad han tror om Kalles framtid.
– Jag är mycket intresserad av Kalle, vi kommer att följa honom noga och önskar att han kunde få prova nya Yaris WRC.
Lär inte vara några större problem att övertala Kalle till detta…
*
Helgens DM6 ”Danboring Rally Denmark” har högre mål än att bara vara deltävling i Danska Mästerskapet, man vill nu ta nästa steg och bli deltävling i ”European Rally Trophy”. Helgens upplaga var ”kandidatløb” och därför fanns britten Andy Millns på plats i Ans som FIA-observatör ihop med Islands motsvarighet till SBF, Tryggvi Thordarson. Spännande att se om danskarna får snurr på detta och kanske i förlängningen bli en ERC-tävling.
*
På tal om ERC så tog Jacob Madsen/Line Lykke Jensen i Opel Danmarks R2-Adam sjätte raka DM-segern och målet för dom har hela tiden varit Junior-ERC 2017. Men nu verkar det dock som att detta hänger lite löst om man ska tro Line Lykke efter målgången i lördags
– Det ser lidt svært ud lige nu, det er ikke let at finde midlerne, men det er vores højeste ønske, og vi arbejder hårdt på, at det kommer til at ske, menade hon medan Jacob var mer positiv.
– I vores lille tohjulstrukne bil slås vi nu med de hurtige firehjulstrukne biler, så der er ikke tvivl om, at vi skal til udlandet og køre en stor serie…
*
Måste skriva att det känns väldigt avlägset att 2016 skriva om så mycket strul med tidtagningen i en rallytävling att vissa klasser bara fick tider för fyra av de fem sträckorna. Men detta var vad som hände i Fagerstas ”Nattkröken” och självklart något som bara inte får ske. Nu är jag helt medveten om att arrangören säkerligen gjort allt i sin makt för att förhindra strulet men tyvärr nådde man inte ända fram. På Facebook ber Fagersta Mk om ursäkt för att det blev som det blev.
” Sen ber vi så mycket om ursäkt och hoppas att alla har förståelse för tidsstrulet på SS4. Vi gjorde allt vi kunde för att rätta upp misstaget, det var ett mänskligt misstag som orsakade detta strul. Men tävlingsledningen tar på sig allt ansvar för detta. Ni är självklart välkomna att ringa oss och diskutera så ska vi svara så gott vi kan. Men vi hoppas att ni är nöjda med dagen och fått kört många mil SS och bjudit på nån sladd! Ang Priserna kommer Fagersta MK Skicka hem alla priser till dem som fick pallplatser.”.
Den resultatlista som nu ligger ute är lite för omständlig för att jag ska ha tiden att analysera fullt ut, nöjer mig med att konstatera att hemmaföraren Martin Lundquist i sin Golf tog totalsegern före Lars Engström.
*
Att Rolf Grybb vann Asfaltcup genom att vinna RS-finalen i Eslöv med ”Kanonen” berättade jag redan igår. Tvåa blev nu Daniel Ekdahl, Lunds AC med pappa Kjell-Åke i högerstolen (bilden) och som trea, efter mycket strul i lånad bil och allt, Björn Andersson och Lyn anDersson, Hässleholms MK. Kristianstads Hampus Larsson valde bort Kanonen för Marknadsnatta vilket Björn tackade för och knep nu bronset med en ynka poäng tillgodo på Hampus.
*
Får ibland påstötningar om den bristande respekten för varningstrianglar i rallyskogen och nu senast i Marknadsnatta. På SS2 åkte två ekipage av vägen och där det sattes ut trianglar för båda bilarna. Något som man med säkerhet kan säga inte respekterades då båda kördes över och blev skrot. Två nya trianglar kom då upp och tyvärr med samma dåliga resultat, förarna bara körde rätt över.
Nu var detta ett väl synligt ställe, de kraschade rallybilarna syntes tydligt men det gjorde inte den fula sten i diket som var orsaken. Därför sattes en triangel vid stenen för att hindra att fler gjorde samma misstag och då utan styrning riskera flyga rätt in både bland folk och bilar. När så trianglarna var slut ersatts dessa med en stor granruska för att markera den farliga stenen. Tilläggas kan att vägen var bred och fin så någon anledning att köra nere i diket fanns egentligen inte. Nu noterades de värsta syndarnas startnummer och rapporterades till tävlingsledningen och får man hoppas, har efterräkningar att vänta. Noterbart är att så gott som alla utan respekt hörde hemma i klassen Grupp F/VOC…
*
I förra veckan hade V8 Thunder Cars sedvanlig ”Hösttest” på Mantorp Park och där dök bland annat STCC-föraren Emelie Liljeström upp. Senast är det internationella långlopp som gällt för Emelie.
– Det är kul att köra i Sverige och det är där man har sina sponsorer, säger hon. V8 Thunder Cars gör det bra med nytänkande, de ser vad som behövs och attraherar en annan publik. Det är det som krävs och det man gör även utomlands där det är fullsatta läktare.
På plats var även Ronny Nygård från Bålsta som tidigare kört Camaro Cup, nu provade han på en Ford Mustang hos Bryntesson Motorsports. Även Hyllinges Ginetta-förare Andreas Andersson kunde tänka sig att köra ”V-åtta” 2017.
Intresset är stort för V8 Thunder Cars efter den gångna säsongen och till nästa år hoppas promotorbolaget PMR många deltagare.
– Det är redan tre nya förare klara där en av dem redan har fått sin bil levererad inför 2017 och vi ser potentialen i flera av de som var med här idag. Vi vet också att det ligger förslag hos ytterligare förare och team. Vår målsättning på minst tjugo bilar ligger fast och den senaste veckans utveckling gör oss än mer övertygade om att målet ska uppnås, säger Richard Berggren, Memphis Racing.