Emil B. gör SM-comeback, Vankiva-Lindberg V8-suverän, skånskt i YM2 och HU förtydligar inför MSR…

Det blev ingen anstormning till helgens SM-tävling Rally Bilmetro trots att man förlängde anmälningstiden, utan antalet stannade på drygt 60 bilar. Dock tillkom intressanta namn och kanske allra mest spännande att Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg gör ett inhopp i Trimmat 2WD. Senast Emil körde SM var SSR i fjor men då var det med en Mitsubishi och nu är det Fredrik Perssons Kit-car Golf som ska pressas på sträckorna kring Sandviken.
Jag tror det är Martin Berglunds gamla vinnare. För ska jag köra vill jag gärna ha en bil jag kan segra med, säger Emil.BloggEmil kopia 5
Någon provtur har det inte blivit med Golfen men en sådan är planerad innan lördag.
Antingen testar vi hemma, Hofors MS anordnar ett test, eller också någon annanstans. Provköra måste jag, säger han och fortsätter.
Det har gått lite tungt i VM, så med SM och alla trevlig publik ska vi öka på glädjen och motivationen igen. Det ska verkligen bli kul att vara med hemma igen!
Trots en J-EM titel är Emil ödmjuk inför uppgiften och menar att topptrion, Kristian Johansson, Pelle Willén och Robin Sandberg är snabba, kanske alltför snabba…
I 4WD har tillkommit Svenska Rallycupens suveräne ledare Tobias Johansson men även Asia Pacific-åkaren Robert Blomberg finns nu i startlistan. Dock inte med en R5-Mitsubishi utan en R5-Fiesta.

*
BloggLindberg”Vankivas fines´t” V8 Thunder Cars-profilen Mattias Lindberg är rena segermaskinen så här långt. I helgen drog V8-gänget till Finland men detta brydde sig inte Mattias ett dugg om utan gjorde som tidigare, vann båda racen.
Drygade ut mästerskapsledningen med ytterligare 32p och leder nu SM med hela 49 poäng efter 4 race, jublade Mattias efteråt.
Stort tack till Bryntesson Motorsport och mina mekaniker för en grym bil hela helgen! Och tack till sponsorer, samarbetspartners, familj och vänner för allt stöd!
Ska nog mycket till för att ”GA-Lindbergs påg” ska missa det SM-guldet…

*

Idag på Danmarks Nationaldag har det körts deltävling 2 Yokohamamesterskabet Øst i Avedøre och med skånska framgångar. Allra bäst av de röd/gula lyckades Eslövs Anders Karlsson/Jan Jönsson som körde in som sjua totalt med ”Silver-Escorten”. Elva totalt och trea i Klass 3 blev resultatet för SMK Hörbys Anders Palmquist, den här gången med Janne Persson vid skissblocket. Före sig hade paret totalfemman Kenneth Kolbe Jensen/Jeanette Kvick och sexan Rasmus Sørensen. Placeringen efter Anders och Janne togs av äkta paret Håkan och Pamela Oddshammar med den röda BMW Compacten. BloggPalmquist

Vann YM2 gjorde Steen Andersen med sin Mitsubishi och detta 25 sekunder före BMW-åkaren Johnny Pedersen. Trea slutade Brian Johnsen, Ford Escort.

*
Just nu debatteras (för vilken gång i ordningen??) däcken i rally och den här gången är det (hoppas jag) oförtröttlige eldsjälen Conny Hansson, Kullings MS som sitter i förarstolen. Det är i Facebook-grupperna ”Svenska Rally Arrangörer” och ”Rädda Svensk Rallysport” som rallygummi ventileras. Conny skriver ( har valt ut delar ur hans långa inlägg). ”Vi är ju ett antal som vill påstå att vi inte i längden kan följa WRCs däckreglemente. Det WRC har idag har vi i morgon, ungefär. Vi är ju ett antal arrangörer som har jätteproblem med gening och därmed har svårt få låna väg, då det tar för mycket på dikesbanken, diken, vägtrummor, brunnar, fiberkabel, bla. För att inte tala om den stora kostnaden att försöka återställa vägen. Vad göra? Naturligtvis olika hinder, vilken ingen gillar, varken tävlande eller arrangör.”BloggVägar
Sedan menar Conny att det som behövs för att säkra framtiden för sporten är ett nytt däckreglemente, ”Vi är några som förespråkar en form av standarddäck. Går inte kolla om det är standard sägs det. Ett enhetsdäck, genom offert, av standarddtyp är synnerligen lätt kolla. Detta borde vara genomförbart för åtskilliga klasser. T.e.x kan inte jag förstå hur bilar i AppK kan få använda dagens däck, då allt annat ska vara tidstypiskt, in i minsta detalj.”.
Sedan hänvisar Conny till tester gjorda av RU (Rallyutskottet) som enligt honom aldrig redovisats. Nu ville han i årets Kullingstrofé den 5 augusti göra tester i ”skarpt läge” med att låta inbjudna förare prova ”standarddäck” i typ ”Öppen klass”. En klass (man hade räknat med 3-6 bilar) som då skulle ha startat först och i rent test syfte, men här blev det tvärstopp berättar Conny. ” Vi skickade en dispensansökan till vårt Rallyutskott, (RU).
Efter lite tjat så fick vi svaret att detta låter sig inte göras, av RU genom ordf Jan Rydh. Det finns inget som heter ”öppen klass” så det gick inte söka dispens. Sen efterfrågas av RU, vad som är ett standard däck? Leverantörens skyldighet? Tillgänglighet? Det ska göras riskanalys. Att ett mätbart mål tas fram. Resultatet?
Bland annat detta innehöll svaret.
Vi ställde frågan om vi istället kan hantera detta genom föråkare, nu när det inte finns ”öppen klass”?
Vi har väntat ett tag med att presentera vår inbjudan till Kullingstrofèn, pga svaret på dispensansökan. Nu kan vi inte vänta längre på att få svar på den frågan om föråkare.
Därför kan vi inte just nu dra vårt lilla strå till frågan om hur standard däck uppfattas, annat än det som tidigare kommit fram. Detta tycker jag är oerhört dåligt av vårt beslutande organ, att inte ge tillstånd, till ett test. Jag är ytterligt förvånad att inte dessa såg möjlighet att få ett svar genom testet. Om resultatet blir bra eller dåligt. Då hade vi vetat mer. Utan tester har vi ju inget diskussionsunderlag. Fakta är ju nödvändigt om om beslut ska tas. Dessutom gratis för RU/SBF.”.
Slutklämmen i debattinlägget känns inte så kul där Conny uppgivet konstaterar ”Jag måste nog snart ställa mig till dem som redan gett upp och lagt av. Tyvärr. C Hansson”.
Connys inlägg tyckte jag absolut att Rallyutskottets Janne Rydh skulle få en chans att bemöta och det gjorde han, mindre än en halvtimma efter att jag mejlat honom.
Däck är inte enkelt, därför debatteras det ständigt, konstaterar Janne.
Han menar också att juridiken inte går att bortse ifrån och ställer frågan.
Vad är ett standarddäck rent definitionsmässigt?
Vårt däckreglemente innehåller en del krav på tillgänglighet för de tävlande, att få tag på däck. Ger vi dispens till en arrangör om att få ha öppen klass för däck utanför reglementets ram får vi lätt ett prejudikatsnack, menar Janne som fortsätter.
Därför i sitt senaste mail som jag på grund av tjänsteresa inte svarade på så snabbt som uppenbarligen krävdes, ville Conny köra dessa som ”föråkare”. Alltså funktionärsbilar och jag svarade honom nyss att detta är en bra idé.
Med Janne och därmed RU:s förklaring ser inte jag något hinder till att Kullings MS genomför sin ”däcktest” där jag tror många är intresserade av utfallet. En intressant FB-kommentar i frågan kommer från Tommy Vestlund, verksam i Nedre Norras BF som berättar att man här tänker köra en cup 2018 på just ett ”billigare och enklare däck”. Ett däck som är klassat och som kommer att kunna testköras i vanliga tävlingar under året. Spännande!

*

STCC support 3-4/6 2017 Rudskogen Foto Tony Welam

Det var norskt för hela slanten när Porsche Carrera Cup Scandinavia intog Rudskogen Motorsenter. Dennis Olsen vann bägge racen men som gästförare fick han inte med sig några poäng hem.
Fler sådana blev det för Jocke Mangs, Lukas Sundahl, Oscar Palm och Philip Morin. Den kvartetten toppar också en jämn tabell efter säsongens andra utlandstävling.
WRC-tvåan Andreas Mikkelsen var även han gästförare och imponerade i debuten med en fjärde- och en femteplats. I det andra heatet var han inblandad i en incident som innebar att han tappade till sista plats. I mål var han femma!
Uppkörningen var rolig. Jag fick en smäll i rumpan i starten och snurrade. Sedan var det bara att köra på, log Mikkelsen, som lovade att komma tillbaka och Porsche Sverige vill ge honom chansen i sin VIP-bil fler gånger.

*
I dag kom där ett så kallat ”officiellt meddelande” från Historiska Utskottet som bland annat handlade om ”Kolfiber och Kevlar” och ”stötdämpare”. Nu är jag ingen teknisk expert men av reaktionerna från ”Klassikeråkare” på följande text så är detta en het potatis, ”
Stötdämpare enligt 2017 Appendix K Bilaga I. Om det ej framgår att den på bilen monterade stötdämparen använts under perioden så krävs redovisning av bevis att dom använts. ”. Nu har jag vanliga gula BilsteinSilver-Kadetten därför blir jag inte så bekymrad, men det verkar där finnas många andra som blir…Blogg240
En annan ofta diskuterad sak är remskivan på Volvos B23-motor, nu skingrar HU dimmorna, ” Utbyte/Ändring av Remskiva på Volvo B23 motor, Homologering 5626: På grund av många frågor om, ett flertal olika åsikter och tolkningar angående om remskiva på Volvo 240 med B23 motor får bytas mot annan remskiva/mindre remskiva så har HU haft flera informativa utbyte med ett flertal olika parter.
Beslut: HU har beslutat att generellt tillåta byte av remskiva från och med Period G2 (1/1 1970->) under förutsättning att utbytesdelen speglar det historiska arvet i Appendix K, den ska alltså vara i samma färg som förr, INTE t.ex. gul eller blåeloxerad på bilar där det bevisligen inte användes förr.

Även tändsystemet är föremål för klargörande, ” Tändsystem skall vara enligt homologeringshandlingen, periodspecifikationen, Appendix J från perioden och vad som står i Appendix K. Detta innebär att en fördelare får ej utbytas mot en modernare variant som inte finns med i homologeringshandlingen, fanns den tillgänglig ska bevis redovisas att den användes på bilmodellen.”.
Som avslutning ger HU lite enkla tumregler, ” Vad är tillåtet att använda i Appendix K:
Många frågor kommer om vad som är tillåtet i Appendix K. 1: Fanns detaljen inte på Perioden så är det ej tillåtet. 2: Fanns detaljen på perioden men bevis är ej redovisade för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 3: Var det ”Fritt” under perioden men bevis saknas för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 4: Står det ingenstans att det är tillåtet att använda detaljen, då är det förbjudet. 5: Delar homologerade i grupp 2/4 får inte användas i grupp 1/3. 6: Delar som makulerades 1:a Januari 1976 får inte användas efter detta datum. 7: Bilmodell = Homologering. En Escort 1300 är inte samma bilmodell som Escort RS 2000.”.
Kan man misstänka att det blir lite aktivitet i garagen inför Midnattssolsrallyt som startar om exakt 23 dagar??

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *