Sainz vill hjälpa Citroën, Kajto ERC-vann i tufft Grekland, SSR-vinnare byter till 4WD, stark skånsk insats i Vrena, Jocke G. överlägsen och William N. tog första RX-segern!
Ingen större hemlighet att 2017 Citroën C3 WRC dras med problem relaterat till fjädring/stötdämpare, dessutom problem som ”Vinkel-ingenjörerna” verkar ha svårt att hitta en lösning på. Även om C3:an går lite bättre på vägen för varje tävling man kör så verkar där ändå vara en bit fram till konkurenterna. Nu förklarar sig den tvåfaldige världsmästaren Carlos Sainz vara villig att ställa upp och hjälpa till.
Inget konstigt med detta då han redan är involverad med koncernkollegan Peugeot i deras ”Dakar-projekt”. Att han dessutom varit med i hela processen med Volkswagens WRC-Polo menar Sainz, kanske kan bidra till att få annan input i sammanhanget.
I Portugal diskuterade Kris Meeke och Saniz intensivt vid serviceuppehållen och samtalen handlade om C3:ans ”set up” erkänner Sainz i Autosport.
– För mig är det en utmaning att få en bil så snabb som möjligt och det är alltid nyttigt att få en annan förares uppfattning.
Citroën-bossen Yves Matton konstaterar att det vore både värdefullt och smidigt med Sainz till hjälp då han redan finns i koncernen men, tillägger han.
– Det finns inga konkreta planer för tillfället!
I intervjun berättar Sainz att 2017-års bilar är exakt i den riktning han jobbat för i många år och menar att detta var den injektion som WRC behövde för att utvecklas. Men konstaterar även lite besviket.
– Olyckligtvis fick jag själv aldrig chansen att tävla med en sådan…
*
– Vi fick fina poäng och nu ska jag bara ta mig till mål, berättade han vid målet på avslutande SS12.
Skoda-åkaren var här lite skakad och berättade varför.
– Passerade tre kraschade bilar här inne så visst var det ett svårt rally!
En av dessa var tysken Albert von Thurn und Taxis som rullade och dessförinnan hade unge ryssen Nikolay Gryazin eldat upp sin nya R5-Skoda på transporten mellan sträcka fem och sex. Totalt kom endast 20 bilar i mål och bland dessa fans inte WRC-rutinerade Nasser Al-Attiyah som bröt tre sträckor från mål, styrningen la av på hans Fiesta.
”Kajto” var så klart glad över sin seger och höll med Magalhaes om att det varit tufft i Grekland.
– Ett av de svåraste rallyna i min karriär, menade Kajto.
– Tufft både för bilen och våra kroppar så nu är jag verkligen trött…
Polskt även på tredje platsen genom Grzegorz Grzyb som gillade det grekiska ERC-bidraget även om det varit väldigt tufft.
– Mycket svår tävling men nu är jag riktigt glad, konstaterade Skoda-åkaren.
*
Förra helgen vann Steve Røkland och Tom Woodburn J-SM klassen i South Swedish Rally och snart väntar en ny utmaning på den talangfulle norrmannen. Med tre NM-guld är 24-åringen från Kongsvinger beredd att ta nya steg i karriären och i kommande Aurskog-Høland Rally gör han debut med en 4WD-bil. Tidigare har han bara testkört både Fiesta Super 2000 och Fiesta R5 men i skarpt läge blir det nu debut. Dock inte i någon R5:a utan istället blir det i den Subaru som Geir Helge Frøslid tidigare kört.
*
Det blev favoritsegrar vid Svenska Rallycupens utflykt till Vrena och SMK Nyköpings ”Gästabudstrofën”, Tobias Johansson vann 4WD och Fredrik Eriksson tog hand om segern i 2WD.
Pierre Skytt var på plats och berättar,” Tog en sväng neråt länet i dag och fick uppleva svensk sommar med blomstrande dikeskanter, 12 graders värme och duggregn som inramning till SMK Nyköpings fint arrangerade Gästabudstrofén. Stor eloge till SMK Nyköping som lyckats så väl med vägarna. På SS2 och SS4 där vi hamnade bjöds omväxlande men fina vägar som utmanade ekipagen lite lagom.
Som väntat fick man se Tobias ”Lill-Eken” Johansson i storstil. Alla upplevdes tvekande, på dom två ställen vi stod under dagen utom Lill-Eken. Säkert, bestämt, en inbromsning och ett vinnande flyt som värmde att se i dom lite gråkalla Sörmlandsskogarna. Alltid kul att se R5:orna också, trean Kjell Sandberg i Skodan som laddade väl. Likaså fyran för dagen, Björn Adolfsson som alltid bjuder på en sladd och roar publiken men som tar för mycket tid för honom själv.Massor av folk ute i skogen även för att se getingboet, A 2WD där Hälleforsnäsboende Fredrik Eriksson Katrineholms MK verkar omutbar i år i sin gula Golf med Kristoffer Nordlund vid noterna. Fredrik och Kristoffer är verkligen inne i vinnarcirkeln och verkar inte bry sig om att motståndet var benhårt idag. Fredrik slappnade av i nästan 10 sekunder på sista sträckan men det räckte för att vinna även denna deltävling. Tvåan från Hällefors Emil Karlsson i sin Volvo 940 var inte att leka med. Otroligt att hålla sådan fart i en Volvo utan att sladda. Och även tredje placerade hemmasonen från Vrena, Eric Johansson som dock bromsade stopp framför fötterna på oss vid ett tillfälle på SS2 höll ett rysligt tempo. Men som vanligt gäller det att hålla sig ifrån misstagen och idag verkar det räcka med en påbromsning som tog några få sekunder och som tydligen straffade sig tillräckligt.
I Suzuki Cup eller 1300 cupen var det åter igen Robert Andersson Eskilstuna MK som regerade tillsammans med Carl-Gustaf Karlsson i sin vita oljade blixt. Robert radar upp seger efter seger han höll tvåan Robin Norling från arrangörsklubben på behörigt avstånd tävlingen igenom. Att stå under inflygningen till Skavsta Flygplats och se Ryanair och Wizz Air landa och lyfta medans man tittar på rally är perfekt lördagsnöje när man har intresse för brummande mekanismer, både lågflygande och högtflygande.”.
Själv kan jag lägga till att min klubbkompis Pontus Berglund med färska notläsaren Julia Thulin fortsätter att imponera.
– Låg på 7:e plats inför sista sträckan men gjorde en tabbe, snurrade, och tappade till 10:e plats, berättar Pontus.
– Surt men är nöjd ändå och vilken kanontävling av SMK Nyköping, vilka vägar!
Han vill även berömma sin flickvän/kartläsaren.
– Julia gör ett kanonjobb i högerstolen!
Sämre gick det för ett annat ekipage med skånskt inslag, Vetlandas Robert Bertilsson med kartläsare Palle Palmberg som kör i ”Sukka-Cupen”. Redan på SS1 blev det taklägg och ”game over” för paret. Otursförföljde Ola Strömberg kom den här gången två sträckor innan det var över honom och Britt-Marie Ålund i högerstolen
För alla Nyköpingsbilder utom den på 2WD-vinnaren Fredrik Eriksson som har Pierre Skytt som upphovsman, är det Henrik Åkeson som ska cred för.
*
Istället för att fira pingst i Åhuskärr tog Joachim Grahn/Rickard Nilsson med sig sina mekaniker och R5-Fiestan till danska Horsens för att där köra ”Pinse Rallysprint”. Fyra heat kördes och i tre av dessa gick det klockrent för ”Jocke” .
– I fjärde heatet körde vi i kapp bilen framför och tappade några sekunder, men det slutade ändå med att vi totalsegrade med 16 sekunder över Kenneth Madsen, berättar Jocke.
Men den här gången var det inte bara Jocke och Rickard som fick ta emot pris efteråt.
– Mekaniker-teamet fick även pris för ”bästa service” då dom gjorde ett kanon jobb med att fixa styrservon som krånglade på väg fram till start av heat 2, berättar Rickard.
– Efter några minuter var felet avhjälpt och vi kunde starta heatet utan några problem.
Efter tvåan Kenneth Madsens vassa asfaltraket eller Suzuki Swift Maxi placerade sig Claus Jensen med en GSi Kadett. För att få lite perspektiv på GN Motorsports insats, så var näst snabbast 4WD bil en Mitsubishi i händerna på Henning Fabricius, över en och en halv minut efter den vita R5-Fiestan.
*
Inte så ofta man får lov att berätta att en totalseger tas av ett komplett tjej-ekipage men i Fjärås rallysprint ”BDS Loppet” ingående i Mega Rallycup var C-föraren från Karlstad Nathalie Holm med Therése Landström totalsnabbast med en Mitsubishi EVO 6,5. Efter de sex körda sträckorna skilde 0,7 sekunder till B-föraren från Kullings MS Robert och Peter Teiffel i en Grupp H-Volvo 240. Ytterligare 1,3 sekunder långsammare var C-föraren Marcus Holm/Emil Fröberg, Fägre Mk i en BMW Compact.
Noterbart var också att bästa A-förare var Bertil Carlsson/Ingemar Johnzon, Varberg på en tionde plats och även dom i Mitsubishi precis som vinnaren.
Placeringen efter, elva slutade SMK Hörbys Terese ”Tessan” Lennartsson som med pappa Janne i den ”nya” GSI Kadetten gjorde grus comeback. Lite drygt 20 sekunder skilde till Nathalie längst fram men att ändå sluta elva totalt bland 48 startande imponerar på mig.
*
En minst sagt lyckad helg blev det för Tomelillas William Nilsson med både både guldmedalj och mästerskapsledning efter besöket på Westombanan i Arvika.
– Det bara stinker svett och champagne om mig nu och exakt så luktar en seger i rallycross, avslöjade en överlycklig William efteråt.
Annars började det inte så bra då William blev offer för en startsmäll i Q2.
– I starten kom en av förarna i fel spår och krockade in i bilen bredvid. Det skapade en kedjereaktion och bilarna kraschade i varandra. När smällen nådde mig hade jag ingenstans att ta vägen utan klämdes mellan räcket och en annan bil. Det var en rejäl smäll som tog hårt på bilen.
Mekanikerna lyckades dock rätta till bilen och väl i final dominerade han.
– I finalen gjorde jag en halvkass start, men lyckades ändå komma in i första kurvan som etta. Regnet gjorde banan riktigt hal och bitvis var det halkigare än is. Det gällde att ta det lugnt.
På pallen fick William sällskap av kompisarna i JC Raceteknik Sondre Evjen och Henrik M Krogstad .
I Supercar var det 15-årige Oliver Solberg som stal hela showen och vann med pappa Petters fjolårsbil. Tvåa slutade Thomas Bryntesson och som trea Mats Öhman. Tack för bilden Kåre Granfeldt
*
Här sätter jag punkt och i morgon berättar jag hur Andreas Mikkelsens Porschedebut slutade och även om Vankivas Mattias Lindberg även vinner sista V8-racet i Finland.