Norge hett i WRC, Fiat med R5-Punto, HU-utspel upprör och dubbelt Opel i Trelleborg Motorshow.
Nästa anhalt för ”Cirkus WRC” är Rally Italia Sardegna som drar igång på torsdag som vanligt målgång söndaglunch. Tror inte jag överdriver om jag säger att allra hetast på Medelhavsön är Norge, numera med två förare i serien. Andreas Mikkelsen gör Citroën-debut och att detta är den stora snackisen inför ”Sardinien” står utom alla tvivel. I Stephane Lefebvres C3 WRC ska han vad många säkert hoppas, frälsa ”Vinkel-gänget” och ska jag vara helt ärlig blir jag inte förvånad om Andreas och Andreas (co-driver Jaeger) hamnar på pallen direkt. Att man har kapacitet för detta är omtvistat, men frågan är om bilen är lika kvalificerad? Skulle Andreas lyckas vore detta ”a smack in the face” för ordinarie förare som lagt massor av testtid/mil i bilen och om man ska vara ärlig med ganska klen utdelning…
*
Den andre norrmanen som det snackas om är Mads Østberg med Ola Fløene vid sin sida. Trots att man inte lyckats komma på pallen ännu har han ändå rört om i grytan så pass att konkurenterna krävt FIA på regeländring gällande tester.
Nu har Mads fått en ny titel, ”Hoppkongen” efter att ha flugit 44 meter på Colins Crest och så 36 meter på ”The Fafe-jump” i Portugal. På Sardinien väntar ”Micky´s Jump” och för detta laddar Mads även om han så klart inte kör WRC bara för att hoppa längst.
– Ändå otroligt hur mycket positiv uppmärksamhet detta har gett oss och även Ola är med på noterna, berättar Mads.
– Han bara sitter och ler när vi har landat så vi har mycket kul i bilen…
Senast i Portugal satte Mads och Ola två bästa tider men punkteringar satte stopp för en topplacering. Nu är målsättningen att få till det hela vägen och för detta krävs att alla i Onebet Jipocar-teamet är på tå. Något som inte oroar Mads.
– Jag blir motiverad av alla jobbar speciellt för mig och mina resultat, menar han och berömmer teamets innovativa förmåga.
– Idéen med det reflekterande guldlackerade taket var ett exempel på otroligt smart tänk!
En testdag har man lagt på Sardinien som är det tredje grusrallyt på rad och här är startpositionen om möjligt än viktigare än i de två tidigare.
– Tävlingarna har många likheter när det gäller karaktären på sträckorna, tekniska och kurviga vägar, menar Mads men ser ändå skillnader.
– I helgen är vägen ofta täckt av sand, lös grus och stenar som de först startande måste ”feie vekk” innan det blir bättre grepp, åtminstone på första ”loopen”, säger Mads som startar långt bak.
– Vi har fördel av vår startposition första omgången som sträckorna körs, men den fördelen är vi inte ensamma om…
*
Känns som att R5 är det som gäller när det kommer till rally och framtid. För någon vecka sedan kom där ”concept cars” från både Opel (R5-Corsa) och malaysiska Proton (Iriz) och nu vill inte Fiat vara sämre. I slutet av veckan kom där exempel hur en R5-Fiat Punto kan se ut sedan trimningsfirman Abarth fått säga sitt. Onekligen har Fiat ett arv att förvalta med både 131 Abarth och lite mer långsökt kanske även alla de olika Lancia-modellerna man tävlade med. Säger helt enkelt ”Benvenuto Fiat”!
*
Om det är norskt som det snackas om internationellt så är det här hemma Historiska Utskottets besked i går gällande lite olika grejor när det tävlas med klassiska och historiska rallybilar som är hetaste frågan. Följer man kommentarerna på Facebook så har onekligen HU ”rört om i grytan” och då speciellt i sitt förtydligande angående stötdämpare/fjädring. Här mullras det från många håll och om jag inte misstolkar verkar det som ägare till Appendix K Volvo 240 är dom som reagerat mest på HU:s nu tuffare tolkning av FIA-reglerna.
Att följa med i debatten är helt omöjligt om man inte väljer att lägga all ledig tid på att tolka (eller misstolka) olika åsikter/uppfattningar om vad som är tillåtet eller inte. Tycker ändå att klassikerprofilen Nisse Bergquist med många internationella tävlingar bakom sig sammanfattar det kanon på en enda rad, Nisse skriver: ”Ni ska alltid tänka på att ni ska spegla den period som avses i er HTP”.
Som jag ser det är det inte svårare än vad Nisse skriver, kör man med en bil som har HTP från App- K-perioden 1965 så ska den också se ut och vara utrustad som bilarna gjorde 1965. Inga elektroniska tändsystem eller moderna stötdämpare utan bilen ska se ut som bilarna man kan se på bilderna i boken ”Motoråret” från 1965. Bilden, precis hur en Saab ska se ut möjligen kan jag ha synpunkter på Minilite-fälgarna, ett par plåtfälgar hade varit bättre…
Hade jag dessutom fått bestämma så skulle även bilarna vara tidstypiskt lackerade enligt perioden. Till exempel inga flerfärgade Saab V4:or i rallyskogen om ni frågar mig men det är där ingen som gör, så därför är det fortsatt fritt fram för ”kreativa lackeringar” i Appendix K. För mig har alltid Appendix K-tävlande handlat om att bevara och förvalta ett kulturarv och inte tjäna sekunder på att ”utveckla” bilarna. Har också sagt detta i många år, men tyvärr är där många som har en helt annan åsikt…
*
Det blev tunt med deltagare när Trelleborgs MK hade sin årliga ”Trelleborg Motorshow” idag, bara elva startande. Fyra heat varav de tre bästa räknades gjorde att överst på resultatlistan placerade sig hemmaföraren Magnus och Julia Hägg i familjens Subaru. Tvåa totalt och bästa 2WD-bil blev Lunds Jörgen Lundgren/Andreas Nilsson (bilden), 2,2 sekunder efter var han med sin Opel. Trea totalt och tvåa i 4WD kom ännu en Subaru innehållande Fredrik Lenander/Johannes Mårtensson.
Härlig resultatlista med två Opel i topp i 2WD, fört Lundgrens Ascona och bakom honom Jonny Hansson/Marcus Persson, Opel Manta.
Finns det en avstängd väg eller område söder om Dalälven så är chansen stor att där hitta SMK Hörbys Ungdomsåkare Victor Hansen med pappa Jens. Ny seger, den här gången med Polon (VOC-940:an är fortfarande inte helt kurant efter ”daten” med den småländska naturen i Hammarslaget) och drygt tre sekunder före hemmahoppen Lukas Hägg/Magnus Hägg.
*
Sent i går kom där en flock fina bilder från outtröttlige rallyfotografen Henrik Åkeson från YM2 i Avedøre och tycker det är lite synd att inte visa dom. Här kommer i tur och ordning tvåan och hemmaföraren Johnny Pedersen, sedan Anders Karlsson, Eslöv och till sist klasstrean Anders Palmquist, SMK Hörby.
*
I morgon blir det ingen Motorbloggen då jag först har en späckad arbetsdag och sedan ska vi ta oss an ”Silver-Kadetten” för att först och främst få den klar till besiktning. Tid är bokad den 19 juni så där är inte mycket tid att vinka på. Håll tummarna…