Ekström tog sin första VM-seger i Höljes, Sprinttipset OK där Mats vann men Jocke blev tvåa och Tomelilla Jimmy blev historisk vinnare!
Vilken show det bjöds på när Rallycross-VM drog till skogs och Höljesbanan blev skådeplats för Mattias Ekströms första VM-seger med Audin. Finalen blev precis så tät och dramatisk som en final ska vara och när punkteringar blev lite var mans egendom förstärktes också dramatiken. Men svensksegern var odiskutabel, Ekström var helt enkelt bäst den här soliga söndagen. Nu tänker jag inte uppehålla mig mer vid Höljes, utgår från att alla som är intresserade följt tävlingarna som föredömlig visades på tv.
*
Är nöjd med tipset inför Sprint-SM i Borås och då så klart allra mest nöjd med 2WD-klassen där jag hade både vinnaren Mats Andersson och tvåan Leif Peterson rätt. I 4WD var det omkastade roller och där jag nu står med skammen att ha ”tippat ner” SM-ledaren Jerker Axelsson (bilden från Pierre Skytt) till enbart en andra plats. Istället, lite hemmablind så klart trodde jag på ”bonnapågarna”
Jocke Grahn och Rickard Nilsson som blivande guldinnehavare.
– Vi hade problem med kopplingen i de båda kvalheaten, berättar Rickard.
– Ska man vara med och slåss om guldet krävs att alla fyra åken är klockrena för att få rätta känslan. Nu fick vi bara till finalåken…
Rickard och Jocke är dock snabba att berömma Jerker.
– Jerker var snabbast idag, inget som går att snacka bort!
Men ”bönnerna” har inte gett upp, till nästa år ska guldet med hem till Åhuskärr.
– Trea i fjol, tvåa i år så det är bara etta som gäller 2015, vi ger oss aldrig, menade de bägge silvermedaljörerna.
*
Riktigt spännande blev det aldrig i 2WD-klassen, Andersson med dotter Frida i högerstolen är alltför bra för resten av ”asfaltsverige”. Erkänt snabbe och hårdåkande Leif Peterson kunde bara konstatera att närmare än 0,7 sekunder kom aldrig Toyotan den nyreparerade Protonen. Samma tidsskillnad i de två finalåken mellan de bägge visar hur jämn och säker Mats i Protonen är. Vad är hemligheten frågade jag Mats?
– Vet inte, jag försöker köra så fort det går och så undvika att göra misstag, var hans förklaring.
Vet inte om detta är det rätta svaret. Tror att samtliga rallyförare har samma taktik som Mats med skillnaden att han kör som han snackar.
Annars var det lite kort med tid för uppladdning inför helgen. Runt halvåtta i fredagskväll var den nyrenoverade Protonmotorn bromsad och klar för race.
– Hade så klart känts bättre med någon ytterligare dags marginal, men nu var det som det var, pustade Mats ut med ett glas segerbubbel i handen.
*
Hoppades ett tag att Rolf Grybb skulle kunna ta en medalj men ett par små misstag i sista finalåket satte stopp för detta. Nu blev Rolf åtta, placeringen före min klubbkompis Tommy Andersson i BMW:n.
*
Är väl inte så mycket mer att orda om Hedin Bils Rallysprint mer än att från tv-soffans utsiktspunkt berömma Dan Järbyn och resten av Toarps MK och deras medhjälpare för ett fint arrangemang. Visst banan kunde kanske varit lite längre, tolvhundra meter är kort men nu blev det än mer explosivt. Tilläggas kan att tv-sändningen var mycket bra även om det tog en stund innan Jonas Kruse uppmärksammade att Gävles Mikael Lundberg tappade framhjulet vilket orsakade finalkraschen. Sprintrally är en helt perfekt tv-sport och kanske man skulle utveckla det hela till en hel SM-serie? Ett tips jag bjuder Rallyutskottet på…
*
I lördags blev Jimmy Eriksson från Tomelilla historisk genom att bli förste svensk att vinna en GP3-tävling. Från sin första pole position höll Eriksson undan till seger på Silverstone i Storbritannien.
– En helt otrolig känsla. Mitt mål den här sommaren var att ta min första GP3-seger, och nu har jag lyckats med det relativt tidigt, sade 23-årige Koiranenförare Jimmy i ett pressmeddelande.
I söndagens andra race i GP3-mästerskapet gick det sämre för Eriksson. Efter en lättare kollision körde han av banan redan efter fem av de 15 varven. Trots kraschenligger svensken kvar som tvåa i totalt, åtta poäng efter ledande britten Alex Lynn efter tre av de nio deltävlingarna.