Ekström och Marklund RX-vinnare, mycket från SSRC-premiären på Österlen, Adielsson bröt i Slovaken och Opel-seger i ERC.

BloggEkströmMed bara någon minut mellan SVT:s utmärkta/proffsiga sändning från premiären av WorldRX/Euro RX i Barcelona och bloggskrivande är det bara att gratulera Mattias Ekström till årets första seger. Men att DTM-kollegan Timo Scheider skulle ta andra platsen var i mina ögon en riktig högoddsare. Alltså dubbelt DTM i premiären och med ”Baby blue” Andreas Bakkerud som trea efter en tuff krasch under lördagen
I PSRX Volkswagen kan man nog anta att det funderas över varför Johan Kristoffersson har så svårt att få till starterna. I finalen var det ren katastrof när han stod kvar på startplattan när resten stack iväg och dessutom fick teamkompisen Petter Solberg bromsa och köra runt den stillastående Polon. Något som sinkade så pass att pallen inte kom i fråga för den VM-jagande norrmannen som slutade fyra medan Kristoffersson kom sist. Däremellan bästa bil från Team Peugeot Hansen, den i händerna på Timmy. Den andra som körs av Sebastien Loeb nådde inte ens semifinal.

*
BloggAntonStort grattis även till Anton Marklund som visade vilken duktig chaufför han är och vann helt ohotad EuroRX-finalen. Anton har gjort helt rätt som taggat ner från World RX för att försöka hitta ”skojkänslan” i körningen igen och skojigare än vad han hade i Barcelona är nog svårt att ha om man heter Anton Marklund.BloggMagda2
Fick som vanligt ståpäls när Johan Ejeborg gjorde en lång intervju med Magda Andersson och att Hörby-tjejen inte nådde semifinal är egentligen inte så mycket att säga om. Skillnaden mellan hennes gamla bakhjulsdrivan Touringcar och nya Supercar Polon som driver på alla hjulen är stor, mycket stor. När sedan bilen dessutom krånglade lite så är det bara att se Spanientrippen som ett lärospår. Expertkommentator Jonas Kruse berömde också Magda som han menade hela tiden visade positiv formkurva. Jag vågar lova att det inte lär dröja länge innan Magda är varm i kläderna och utmanar Euro-killarna ”all the ”way till pallen…

*
Ber er bara att studera tipset till 2WD-klassen i Simrishamnsmixen här nedan och hoppas få höra applåderna då detta är klockrent så när som på att Kristian Johansson fick bryta redan på första sträckan med trasig styrning. Flyttar man så upp resten ett pinnhål så har ni också resultatlistans fyra först placerade
2 WD
1.Kristian Johansson Golf
2.Robin Sandberg Toyota
3.Mattis Olsson Toyota
4.Daniel Wall Volvo
5. Christopher Zeijlon Volvo

Stoffe Nilsson, Tommy Nilsson och Jesper Johansson vann Simrishamnsmixen
Fixade även att få till rätt vinnare i 4WD där en förkyld och allmänt hängig Stoffe Nilsson/Jesper Johansson tog hand om segern i årets första tävling i Sydsvenska Rallycupen. En seger som Stoffe helt tillskrev pappa Tommy då han med en ren hjälteinsats bytte både drivaxel och fixade till bränsletrycket. Något som börjat strula på rallyts tuffaste sträcka, Kronovall eller SS3. Vid målet var Stoffe var helt övertygad om att de skulle få bryta.
Bara framhjulsdrift och så även en motor som inte går som den ska, konstaterade en uppgiven Stoffe.
Fast då hade han inte räknat med Tommy och i hans värld fanns inget som heter bryta. Bilen fixades och med så tre raka sträcksegrar blev det fjärde Simrishamns-vinsten för Stoffe. Vann här 2011-12-15 och så nu.
Kanonstart, menade Stoffe.
Extra viktigt att ta sig i mål på alla SSRC-tävlingarna då ingen får räknas bort…
Därmed avslöjade han också årets målsättning, totalseger i Sydsvenska Rallycupen.
Den som bäst hängde med var den blå/vit/röda Subarun var en annan Subaru körd av Eskilstunas Algot Öberg. Nu var han 15,9 sekunder efter och det är väl lika bra att erkänna att Öberg smet under min ”tipsradar” och fanns inte ens med på min topp-fem. Förlåt Algot, ska inte upprepas.BloggAndervang
Trea slutade Stig Andervang med ”Folkrace-Escorten” och vid målet på trean berättade han att det var 33 år sedan han senast körde på Kronovall.
Det var i SSR med Ford RS200:an och tro det eller ej, men jag kände igen flera av kurvorna!

Joachim Grahn och Rickard Nilsson var besvikna vid målet på sträcka tre där bilen stannade
Främste utmanare till Stoffe räknande jag Joachim Grahn/Rickard Nilsson med R5-Fiestan men det ville sig inte alls och tiderna var inte alls så bra som Jocke önskade. När bilen dessutom stannade i över 20 sekunder inne på Kronovall var dagen helt förstörd för hemmahoppen.

En av favoriterna till seger i Simrishamnsmixen var SM-ledaren Robert Scholander men på sträcka tre hamnade han i skogen och fick bryta.
Inte bara dagen utan även Mitsubishin blev förstörd för SM-ledaren i Otrimmat 4WD Robert Scholander/Jonas Magnér. Efter ett ”sprätt” på Kronovall lyckades inte Robert trycka in bilen i den efterföljande högern utan det blev skogsbesök. Mitsubishin såg riktigt ledsen ut efter stoppet mot träden…

*
Åter till 2WD där då Robin Sandberg bjöd sponsorn/kartläsaren Mathias ”Mr Nybe” Bengtsson på sitt livs första rallyseger, trots många åkturer har det aldrig blivit någon seger förrän nu berättade Mathias.
Riktigt kul och Robin körde väldigt bra och stabilt, tror bara han gjorde ett enda litet misstag, berömde Vinnar-Matthias.

Vinnaren av 2WD-klassen i Simrishamnsmixen, Robin Sansberg till vänster grautelras av tvåa Mattis Olsson. I bakgrunde Åke Sandberg och kartläsare Matthias Bengtsson

Misstaget blev när Robin som han sa kom lite för nära ”komaten” (alltså en halmbal) annars vara han nöjd med allt och menade att han nu började komma in i framhjulsdriften. Dock önskade han lite mer effekt och mindes tillbaka när han körde Saab Turbon.
Där var det kraft nu är det mer som att köra moped, menade Robin.
Tvåa i klassen slutade Mattis Olsson/Marcus Sundh som bara kunde gratulera efteråt. Visserligen gick inte hans Toyota som den skulle men Mattis trodde ändå inte att han kunnat utmana Robin.
Idag var Robin bara för snabb, inget annat att göra än att gratulera.
Sedan följde tre Volvo i rad och föga överraskande med Daniel Wall/Lina Jonasson som bästa RWD, 38 sekunder bak Sandberg. Christopher Zeijlon/Christoffer Svensson var ytterligare åtta efter och så allt snabbare men framförallt säkrare Johan Kastenman/Ronny Espmarker. En femte plats i den här över 40 bilar stora klassen visade att totalsegern i Anderslövsrallyt inte var någon tillfällighet. Måste även nämna min klubbkompis Pontus Berglund med Tom Törngren vid notblocket som slutade nia i klassen. Att få till det så bra med en ”VOC+++” i det här getingboet visar att Pontus besitter en viss talang eller tänker jag fel?

*
BloggToddeKan ju hitta hur mycket att skriva om som helst, till exempel att Thord Johansson, Hörby var minst lika förkyld och hängig som Stoffe inför start. Hittade honom sovande under en jacka i servicebussen och på frågan om läget, svarade Todde med att enbart visa upp allehanda medikamenter. Kanske var det därför han körde alltför snålt och förstörde både högersidan på 940:an och kornas kvällsmat…

*
BloggIdaSMK Hörby dominerade klassen VOC/Grupp F och där dagens i särklass gladaste kartläsare Ida Isaksson kunde klättra upp överst på pallen ihop med sambon Henrik Levin. Vet inte hur många gånger hon före start och vid målet på trean förklarade hur roligt det var med rally och hur lycklig hon var när hon fick åka med Henrik.
Finns inget bättre, sken Ida med hela ansiktet.
Tvåa och trea var även Hörby-ekipage, Jim Nilsson/Rickard Frick respektive Ola Wingren/Anders Östberg.
I B-klassen för samma typ av bilar var det Åtvidabergs Lukas Kindgren/Terje Plomén som höll i taktpinnen och tvåan från Munkfors Patrik Fredriksson/Kent Ola Björklund var 2,4 sekunder efter. BloggIngessonMåste även nämna elfte placerade far och son Lars/ Karljohan Ingesson, SMK Hörby även dom. I Emil Lundbergs f.d Vinnar-940 gjorde Lars comeback i en rallybil efter cirka 30 års frånvaro från allt vad rally heter. Frågan var vem av de två i bilen som var lyckligast före start,  men sätter nog ändå en slant på att pappan var ett snäpp över.
Nu gick det alldeles för sakta tyckte Lars och tänkte sig tillbaka till yngre dagar när han körde Ascona B ”Nationell” och sedan blev det även en dålig tid på Kronovall. Detta hade sin förklaring enligt en storskrattande Lars som normalt jobbar som polis.
I vår utbildning ingår att man inte får lov att passera en olycksplats utan att förvissa sig om att allt är OK och här inne stod tre bilar med trianglar ute så jag var tvungen att stanna…

*
BloggSiggeSSRC-profilen Magnus Sigvardsson värmde som bekant upp med en rullning i Anderslövsrallyt men Mr Magic i Timan, Jocke Wessberg fick ändå ordning på Max-Golfen till helgen. Inte någon utställningsbil att titta på precis och vid målet Kronovall sa också motorn upp sig för Sigge. BloggJesperNu vann istället Kristianstads Jesper Larsson/Mikaela Lindahl.
I blott sin andra tävling tog Ljungbys Emil Karlsson/Filip Henningsson sin första seger i C-VOC/Grupp F.BloggVictor Imponerande så klart men ett snäpp upp på den skalan var ändå Victor och Jens Hansen i Ungdomsrally. Den 17-årige Hörbyföraren var 1 minut och 47 sekunder före familjen Lagerstam, Tim och Magnus från Kullings MS på andra plats. Men det som imponerar med Victor är att med startnummer 139 även ha tempo som hade gett seger i C-VOC och 59:e plats totalt…

Tack för alla fina actionbilder ute på sträckorna Henrik Åkeson.

*
I tävlingens tror jag allra minsta bil, en Renault Twingo vann Ydres Albin Nordh/Johan Karlsson B-förare 2WD och detta hela 24,4 sekunder före Andreas Axelsson/Johan Karlsson i en Golf. Vad är det man säger, storleken har ingen betydelse…

*
Ännu en comeback fanns i lördags och det var Simrishamns en gång så vassa Opel-åkare Peter Nilsson som med RS-åkande sonen Tommy körde förbil med den nyinköpta Grupp H-Asconan. Vid målet på trean berömde Tommy farsan bakom ratten.
Han kan ju faktiskt köra bil, det trodde inte jag, menade Tommy.
Vet inte om berömmet steg Peter åt huvudet för på nästa sträcka sällade han sig till alla dom som genom åren ”byggt om bilar” på ökända ”Bästekille”. Nu väntar lite garagejobb på den ”gule”!

*
BloggBertilSom sagt finns hur mycket att skriva om efter en helg på Österlen och kan ju tillägga att jag inte sabbade någonting alls vid målet på SS3, Kronovall. TK-Chef Ronny Isacsson var nöjd med min insats och så även Jonas Hansson/Bertil Gunnarsson som skötte det tekniska med tider och sådant skit. Säger som jag brukar efter en funktionärsinsats, det värsta är ju att det är så himla kul ute i en TK, bara synd att inte fler i rallyleden förstår detta…
Fick lite frågor från den glade byggmästaren från Vimmerby Kjell Fransson som förresten tog sin nya Renault Alpine till seger, över vad som händer med ”Silver-Kadetten”.
Blir det något MSR, undrade Kjell i likhet med många andra i Simrishamn.
Förklarade att detta var planen men i vilken form är mer oklart. Finliret i Regularity känns inte som min grej och inte heller fullgaskörande med en oersättlig klenod känns direkt lockande.
Kanske kan jag få lov att köra VIP eller någon sorts föråkare, svarade jag utan att på något sätt förankrat detta med MSR-ledningen.
Kjell tyckte att jag så klart istället skulle vara med i tävlingen men ändå bara köra i mitt eget tempo, lugnt och säkert det fungerar hur bra som helst var hans åsikt. Nu är det ju så att jag känt Kjell i många år och har rullade Escorter, kraschade Volvo-bilar och inte minst en tillknycklad gul Folkvagn på näthinnan. Att då ge råd om att man ska köra som honom lite lugnt och säkert, nej till detta är jag skeptisk, extremt skeptisk!

*
BloggRöjselDär var även ”finbesök” i SimrishamnFord Sveriges SM-åkare Daniel Röjsel fanns på plats som åskådare. Dock var sättet Daniel kom till Skåne mer tveksamt nämligen i baksätet på småländske rallyprofilen/Saabälskaren Kjell Peterssons ”nya” Saab 9 5. När dessutom Kent ”Nacka” Johansson lagt beslag på platsen högerfram undrade jag om Daniel verkligen tänkt över detta. Han medgav, det kanske var lite tveksamt med att sitta i baksätet på en Saab. En stund senare tittade jag ut över de parkerade bilarna och där bakom den blå 9 5:an försökte Daniel skyla ansiktet bak mörka solgalsögon och jag förstår honom!

*
Får bli lite kort om övrigt motorrelaterat som att Mattias Adielsson/Andreas Johansson fick bryta i Rally Roznava i Slovakiska Mästerskapet. Rallyt tog dock slut för svenskarna på sträcka sex, vattenpumpen på R5-Fiestan slutade pumpa vatten. Då låg man femma med tre R5:or och en WRC-bil före sig. Vann gjorde tjecken Pavel Valousek jr.

*
ERC 52. Azores Airlines Rallye 2017 vanns av hemmaföraren Bruno Magalhaes drygt 1.30 före Marijan Griebel som gjorde 4WD-debut med en Skoda även han. Trea slutade irländaren Josh Moffet.
Alexey Lukyanuk fick bryta med ”mechanical” medan Kajto lyckades starta om men placerade sig bland de sista.BloggIngram
Junior-ERC såg Opel-föraren Chris Ingram som vinnare medan märkeskollegan Jari Huttunen fick ge upp med trasig drivaxel. Bästa tjej blev även detta en Opel-förare Tamaro Molinas som även blev fyra i Junior-klassen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *