Kajto ”out” ur ERC-premiären, Opel toppar Junior-klassen, tipset inför Simrishamn, SM-Sprinten, Ramona K. i RX-comeback och SM-Sprinten ”bidde inte ens en tumme”!
Inför sträcka fem i ERC 52. Azores Airlines Rallye 2017 ledde Kajetan Kajtanowicz regerande Europamästare före hetaste utmanaren, ryssen Alexey Lukyanuk båda i R5-Fiesta. Då konstaterade ”Kajto” nöjt att det var kul med en så spännande fajt som de båda hade och sa även.
– Vi sladdade mycket här inne på fyran men så var vi ”also pushing a lot”. Det var riktigt roligt och jag är glad över att vi leder men rallyt är långt.
Redan på sträckan efter var det roliga slut och Kajto hade även fel med att det var ett långt rally, för här sladdade polacken lite för brett i en vänsterkurva. Fick sedan inte ordning på bilen innan han satte den i en som det visade sig, oflyttbar jordvall.
Därmed tog Lukyanuk över ledningen och efter rallyts sju första sträckor, tre kvar att köra i dag leder han med 41,3 sekunder före hemmaföraren Ricardo Moura, även han med en Fiesta.Trea och bara nio sekunder långsammare är bästa Skoda med Bruna Magalhaes bakom ratten.
De andra Skoda-åkarna Marijan Griebel och Ralfs Sirmacis har båda drabbats av punkteringar, Sirmacis två stycken dessutom och ligger nu sexa respektive sjua.
*
I Junior-ERC är det dubbelt Opel i topp genom britten Chris Ingram som är 1,9 sekunder före ”Tom Kristensson killern” Jari Huttunen. Ladies Cup verkar också vara avgjord då Tamara Molinas är ensam kvar med sin Opel efter att Catie Munnings rullat och är numera”retired”.
Svensk åskådare på Azorerna är Per-Erik Svensson som så tacknämligt skickat mig bilder från rallyt, förutom den på Kajto, Munnings och Molinas…
*
Tror det är ungefär samma väder på Azorerna som även väntar på rallyåkare och publik när man i morgon ger sig ut på Österlen och Simrishamnsmixen. På Azorerna förutspår man 16 plusgrader men med moln och regn medan det på Österlen är ett strå vassare, 17 plus och inget regn.
Första bil (Regularity) ger sig ut från Autoseum i Simrishamn och en halvtimma senare startar samma bil på SS1. Fortåkarna inleds med Appendix K och på SS1 startar den första ”gammelbilen” strax efter 11.00 och första SSRC-tävlande släpper upp koppling runt klockan 11.20.
Att skriva om startfältet på exakt 170 bilar inklusive Regularity skulle lätt fyllt både denna och hela veckans Motorbloggen. Vill även passa på att tacka alla ni som är så snälla (läs smarta) att ni skickar mig lite info inför era olika rallystarter. Självklart kan jag inte skriva om er alla varje gång men det är det gamla talesättet, ”droppen som urholkar stenen” som gäller. En som är snäll/smart är blekingeåkaren Robin Liljegren och som bevis på detta publicerar jag den bild som han skickade plus lite info. Tack Robin och lycka till, vilket även jag själv kan behöva när jag nu ska tippa premiären av Sydsvenska Rallycupen.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Joachim Grahn R5-Fiesta
3. Robert Scholander Mitsubishi
4. Robin Adolfsson Mitsubishi
5. Stig Andervang Ford Escort
Som jag skriver i morgondagens Kristianstadsbladet, ”I 4WD-klassen blir det tufft mellan de bägge skånska hoppen Grahn och Nilsson som båda kör årets första tävling på grus. Grahn med nya R5-Fiestan har dock testat asfalt i Holland för två veckor sedan något som dock är av mindre vikt på helgens grusvägar. De båda har också flera tidigare segrar i ”Mixen” och med tämligen likvärdiga bilar, Stoffe kör sin nya men äldre Subaru och det blir dagsformen som avgör.”. Även om Scholander leder SM-klassen Otrimmat 4WD tror jag han får svårt att rå på de bägge skånska fortåkarna. Tänkte ett tag chansa med Stig Andervang som vinnare men när Göran ”Spex” Lönnmark så föredömligt rapporterade att Stigs nya WRC-Subaru inte är kurant ändrade jag mig. Spex berättar, ”Min gamla BDA driver ville att jag skulle meddela dig att det tyvärr inte blir nån Subaru WRC till helgen. För fjärde gången har växellådan gått till England . Och är det nån som försökt att verkligen få ordning på detta så är det Stig, så han får lufta ”Folkrace-Escorten” i helgen.”.
2 WD
1. Kristian Johansson Golf
2. Robin Sandberg Toyota
3. Mattis Olsson Toyota
4. Daniel Wall Volvo
5. Christopher Zeijlon Volvo
Egentligen rena självmordsuppdraget att tipp topp-fem bland de här 43 mer eller mindre galna rallyåkarna. Skulle även vilja haft med Johan Green, Joachim Kristiansson, Marcus Theorin, Kristoffer Thörjesson och en hel bunt snabba Volvo-åkare, men nu är det ju så att fem är fem…
Därmed lämnar vi Simrishamnsmixen och jag hoppas få se om inte alla, så åtminstone de allra flesta av de 170 anmälda vid målet på sträcka tre. Som vanligt har jag två uppgifter, att inte springa i vägen och om jag mot förmodan får något viktigt uppdrag, fullgöra detta utan att störa för mycket…
*
till World RX och Euro RX där jag förvånande nog inte fått så mycket nyheter från dom som befinner sig i ”stormens öga”på Circuit de Barcelona Catalunya. Allt verkar dock vara okej inför lördagens första kval och sedan väntar så de direktsända finalerna på söndag. jag för mycket skånsk patriot om jag håller både mina och sambons tummar plus Colins tassar för att Magda Andersson ska få till en fullträff direkt i Marklund Motorsports Polo RX Supercar?
*
Som bekant vill jag gärna se fler tjejer i motorsporten och varje ny tjej i sporten gör mig lycklig men även så när ”gamla” gör comeback. Idag släppte Ramona Karlsson att hon är ny medlem i norska Supercar-teamet CircleX ihop med Jarle Nytrae och Frode Holte. Ett team som drog igång 2014 av Jarle Nytræ. Trots sin ringa erfarenhet lyckades Nytrae erövra en andraplats under SM i Strängnäs 2016 i sin Volvo C30 Supercar. Frode Holte har mer erfarenhet och har bland annat två NM-guld i Supernationell samt en fjärdeplats i EM i Division 1.
Nu ansluter Ramona med sin VW Scirocco Supercar ( Nytrae kör Volvo C30 och Holte Hyundai i20) efter att mammaledigheten är avslutad.
– Det ska bli jättekul att samarbeta med Jarle och Frode. Vi kommer att driva våra team individuellt, men stå i samma tält. Där ska vi samarbeta med delar av personal och utrustning, sponsorer, ingenjörer, hjälpas åt med köranalyser på tester och tävlingar, berättar Ramona.
– Vi ska helt enkelt jobba tillsammans på bred front för att bygga teamet vidare. Jag gillar konceptet och det CircleX står för. Samarbete, glädje och prestation. Allt hör ihop!
*
Vägrar att tro att det var gårdagens undran på Motorbloggen om vad som händer med ”SM i Sprint” i samband med SM-veckan i Borås som gjorde att SBF idag publicerade en officiell bulletin i ärendet. En bulletin som inte gjorde mig speciellt glad då det i Borås inte längre kommer att koras någon ”Sprintmästare Sommar” utan istället klumpar man ihop alla i grenen ”Backe”. Så här skriver SBF, ”I år kommer det även att finnas med rallybilar, såväl tvåhjulsdrivna som fyrhjulsdrivna.
– Ja, i sommar flyttar rallybilarna in i backtävlingen. Vi har under tidigare SM-veckor kört rallysprint både på vinter- och sommarveckorna och det var vår planering till en början även i sommar. Men efter att ha arbetat hårt med frågan sedan i höstas tvingas vi tyvärr konstatera att vi inte har någon arrangörsförening som vill ta uppdraget att genomföra en SM-tävling i rallysprint den här sommaren. För att kunna erbjuda rallyåkarna ett alternativ väljer vi därför att plocka in rally i backtävlingen, avslutar Jörgen Ekwall.”.
Detta som började så bra när Hässleholms MK:s rutinerade tävlingsledare CG Wilke 2013 hjälpte till borta i Halmstad och fixade det allra första Sprint-SM 2013. Här vann Eslövs Mats Andersson och följde upp segern året därpå när Toarps Mk skötte sprinten i samma Borås som nu åter står som värd för SM-veckan. Nu har jag fått information från ”backstage” att inte Toarps-gänget anser sig ha ork till att göra en ny succésprint och då bidde det i slutändan inte ens en tumme.
Redan när man 2015 skippade asfalten för grus påpekade jag det olämpliga i att ändra det upplägg som under två år varit framgångsrikt. Något som gett landets asfaltåkare en chans att få visa upp sig utanför DM-kretsen. Istället kidnappades SM-statusen av grusåkarna och så blev det även 2016.
Det var därför som jag skrev i går, jag med spänning såg framemot vilket underlag årets Sprint-SM skulle avgöras? Det blev då varken grus eller asfalt, det blev ingenting. Nu är jag inte ute efter att hänga varken SBF, Toarps MK eller vem som nu än skulle skött arrangemanget i Borås, men håll med om att detta inte känns kul. Att låta en succé bara rinna ut i sanden eller som nu blanda in rally, rallycross och crosskart-bilar för att köra ”Backe” är i min värld att verkligen kasta bort något riktigt bra.
Nu förslår jag att SBF istället ringer Wilke (jag har numret) eller någon i Ryds MK och erbjuder SM-status till Hässleholms GP eller TingsRyd Rallysprint. För visst ska vi ha en Svensk Mästare i ”Sommarsprint” när vi har det på vintern, eller är jag helt fel på det?
*
Ska man på SSRC-premiär i morgon är det liktydigt med vår och då ska man så klart även ha sommardäck på Opeln. Bytte i morse och kunde då i motsats mot vad ”experter” brukar hävda, konstatera att mina Hakka 9 nu rullat över 5000 mil varav minst 4000 på barmark och inte en enda dubb har trillat bort. Dessutom är där fortfarande hyggligt utstick och även mönsterdjupet är så pass att dom går en säsong till…
I morgon är det om ni redan förstått fullt upp och därmed ingen Motorbloggen, men vi ses på söndag. Trevlig helg!