Efter SS5 Latvala i WRC-topp, Neuville ”out”, snö för ”Adam” och Åhlin, MSA förklarar och ålder är inget i motorsport!

I think I’ll lose 30s on the guys behind. I do what I can but I have no grip at all with the soft tyres!
Orden kommer från Sebastien Ogier,first on the road” på långa SS4 EL CHOCOLATE i WRC Rally Guanajuato Mexico och han hade inte svårt att dölja besvikelsen. Nu var det som vanligt inte alls så illa som ”Seb” befarade för det var faktiskt bara Dani Sordo i Hyundai #4 som var 0,2 sekunder snabbare. BloggLatvalaFast detta gällde bara tills Jari-Matti Latvala tog tag ”choklad-sträckan” och med sin startposition längre bak utklassade han resten av gänget.Han var hela 22 sekunder snabbare än Sordo och Ogier.
Kändes ganska halt så jag visste faktiskt inte riktigt hur jag körde, men uppenbarligen har vi haft en fördel av att de andra rensat sträckan från lösgrusen, konstaterade nya rallyledaren Latvala.
Ogier var fortfarande besviken och menade att han gjort vad han kunnat.
Först på vägen och de mjuka däcken var helt ok men där var verkligen inte grepp över allt, menade Seb.
Hade vi valt de hårda däcken hade det varit ännu värre… BloggÖstberg
Något som Mads Östberg kan skriva under på, körde på hårda Michelin och som förlorade massor av tid på dagens första sträcka. Sjätte tid, men en 1minut och 11 sekunder efter Latvala var inget han och Ola Fløene var nöjda med.
Det var ren katastrof. Kände redan i andra kurvan att jag inte kunde köra bilen, menade Mads vid målet.
Ingen känsla alls och jag försökte verkligen, men de här däcken på den här vägen var bara fel!
Ännu värre var det för Thierry Neuville som var för Ogier på de första ”splittarna” men drygt fyra mil in på sträckan var det slutåkt för dagen. Efter ett snabbt parti åkte belgaren av, snurrade på vägen och knäckte en bärarm och ”is out for the day”. Lite kuriosa, inte heller i 2015 år s ”EL CHOCOLATE” gick det bra för Neuvile, då rullade han…
Eric Camilli hade inte lyckan med sig i sitt nionde grusrally. Med en knapp mil kvar att köra fick han stopp, på M-Sport Fiestan, punktering.
I dag ska det köras sju sträckor så mycket kommer att hända. Just nu när jag ska trycka ”publicera” har de första bilarna rullat i mål på SS5 och efter denna är ställningen så här.
1.Latvala 54m08.0s, 2.Ogier +22.4s, 3.Sordo +34.0s, 4.Mikkelsen +45.3s, 5.Ostberg +1m27.6s.

*

Julien Ingrassia (F), Jost Capito, Sébastien Ogier (F) Cake for 100 WRC starts WRC Rally Mexico 2016

Sebastien Ogier och Julien Ingrassia laddade upp igårkväll med lite tårtkalas för att fira sin 100:e WRC-start. Nästa gång Volkswagen Motorsport kan få möjlighet att upprepa tårtfesten blir i deltävling sju 2018. Om allt går som det ska vill säga, har då Andreas Mikkelsen kört lika många VM-rallyn som Ogier. Fast då lär inte Jost Capito vara den som kommer med bakverk, han finns då i Formel 1.

*
BloggTyskpeggaHäromdagen noterade jag att Opel Spain visat upp sin egen R2-Adam och jag önskade då att samma sak även kunde bli verklighet i Sverige. Ser nu att Peugeot Deutschland skaffat en Peugeot 208 T16, alltså R5-bilen för årets ”DM-serie”. 28-årige tysken Christian Riedemann med belgiska kartläserskan Lara Vanneste bara 24 år gammal utgör besättningen i fransyskan.
I år är det 30 år sedan Peugeot senast vann det tyska rallymästerskapet, då med Michele Mouton bakom ratten i en Grupp B Peugeot 205 T16. Noterbart är att året före, 1985 var det svensken Kalle Grundel i en likadan bil som vann ”DM”. Premiär för nya tyska R5-Peugeoten blir i helgens Saarland-Pfalz Rallye som startar ikväll.

*
BloggADACHär blir det även premiär för ADAC Opel Adam Cup och då med svenskintresse i form av #32 Tom Kristensson/Timmy Berntsson som numera tävlar på tysk licens för klubben ADAC Ostwestfalen – Lippe e.V.. Samma klubb kör även den andra svensk-Adam bilen # 31 med Pontus Åhman/Johan Johansson.BloggAdam Totalt 15 bilar kör i Adam-cup och av bilderna från reccen att döma, blir det inte mycket till asfaltrally. Påminner mer om ett hyggligt Rally Sweden på snötäckt asfalt…

*
BloggWalesI morgon drar Mid Wales Stages igång och även där är det ”pissväder” som väntar för Åhlin & Co. Snö och odubbat är ingen bra kombination, detta vet alla som läser Motorbloggen…

*
I går ”delade” jag Erik Telehagens undran på Facebook om Rally-SM och hans tankar kring bland annat prispotten som han menade, betalades av SM-åkarna själv. Något som fick Lasse Mattsson ordförande i MAS som driver Rally-SM att reagera. Speciellt påståendet att Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen hade så mycket större prispott än ”flaggskeppet” Rally-SM och att denna dessutom bekostades av sponsorer.
Stämmer inte. Precis som i Rally-SM, går en del av anmälningsavgiften i SSRC:s fall, 150 kronor till den gemensamma prispotten, förklarar Mattsson och menar att 500-lappen i SM måste till.
Vi jobbar för att skapa än mer pengar till potten, till exempel har vi redan fått ihop 75 000 kronor i prischeckar utanför prispotten.
Mattson berättar även att man subventionerar Junior-SM-deltagarna med 1000 kr i varje tävling, något som kostade arrangören i Östersund drygt 20 000 kronor, en summa som märks i en arrangörsbudget.
Det är jättetufft att få en SM-tävling att gå ihop ekonomiskt, kan ju nämna att SSR gick 350 000 kronor back 2015 så den som tror att arrangören sitter på en guldgruva och skor sig på deltagarnas bekostnad är helt fel ute!
Nu jobbar MAS för att få in ännu mer sponsorer, bland annat hoppas man på att en storsponsor ska gå in i SM-serien 2017.
Vår andemening är att sänka kostnaderna för både arrangörer och tävlande framöver, men dit är det en lång resa, avslutar Mattsson.

*
BloggSMKIgår var det dags för vårens ”Förarmöte” i SMK Hörby. Så klart fick då vice ordföranden i klubben och fram tills i söndags även ordförande i Rallyutskottet, Lars Servin förklara turerna kring att han lämnat sitt uppdrag. Annars låg tyngdpunkten den här kvällen som omväxling till tidigare förarmöte där det mer handlat om teknik/regler, den här kvällen hur vi/sporten ska möta framtiden med allt färre funktionärer och tuffare attityd från väghållare. När dessutom möjligheten att få använda allmänna vägar begränsas är detta allt annat än en lätt nöt att knäcka. Här har SBF ett jättejobb att göra med att övertyga våra politiker att vi måste få lov att använda allas våra gemensamma idrottsanläggningar (vägarna alltså), så klart under ordnade former. Som det är nu känns det som att förbundet inte alls verkar förstå, hur tufft det är för alla rallyarrangörer att få ihop bra vägmaterial, men jag kan ha fel…
Kvällen avslutades som vanligt med att alla de runt femtio deltagarna fick berätta om planerna för året. Det var här som jag blev tårögd när ”nyrullade” Ungdomsåkaren Victor Hansen 16 år förklarade sina planer och några minuter senare var det dags för en annan förare, som inom några månader fyller 70 år (inga namn men han kör svart VOC och alldeles för fort med tanke på åldern, slår till och med mig…) att avslöja sitt 2016. Undrar i hur många sporter detta förekommer, ett ålderspann 16-70 år där alla tävlar på samma villkor och möts utan minsta tanke på siffror i prästbetyget? Uttrycket ”åldersdiskriminering” används flitigt i många sammanhang, men i motorsporten existerar det överhuvdtaget inte. Var det så konstigt att jag fick en tår i ögat?

*
BloggJaktFick mig tillsänt ett härligt filmklipp med en så våldsam biljakt genom Atens gator att den kanske mest berömda, den i filmen Bullitt där Steve McQueen smiskar en Ford Mustang genom San Franciscos gator, förbleknade. Här är det franska superstjärnan Jean-Paul Belmondo som i en röd Fiat 124 Special förtvivlat försöker undkomma förföljaren som kör en svart Opel Rekord. Med tanke på hjulspinnet och däckröken utgår jag från att det är den sällsynta varianten med en ”6:a” under huven. En vanlig 1700:a lär knappast kunnat lägga ut en lika häftig rökridå. Hur biljakten slutar? Läste du inte början, det handlade om en Fiat och en Opel…

*
BloggSaabAvslutar med en härlig nostalgibild från den småländske helsingborgaren Jan Bonving som städat bland sina gamla bilder. Väljer denna som kunde fått rubriken ”Det bästa av två världar” där en Saab V4 brottas runt en kon i en OT-A i sjuttiotalets början med SMK Helsingborg som arrangör. En klubb med stil då deras egna ”servicebil” är den Opel Rekord Caravan från 1962 som ses bakom V4:an. Visst f-n var det bättre förr…

*
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *