WRC i Mexiko inlett, svensktrio inleder i Wales, Tina T. gör comeback, lite SM-tankar och VF motorsport satsar!

BloggMadsKlockan 16.00 vår tid drog WRC Rally Guanajuato Mexico igång med shake down. Efter två genomförda körningar är så här långt Jari-Matti Latvala snabbast, 0,7 sekunder före Sebastien Ogier och som trea, Andreas Mikkelsen. Dock ”mycket” långsammare, hela 2,3 efter finnen. Fyra är sedan Ott Tänak och femma, Hayden Paddon.
Mads Östberg som för första gången visar upp sin nydesignade hjälm där norska flaggan utgör ett dominerande inslag, fick inte till det. Över fyra sekunder bak var inget Ford-åkaren var helnöjd med.

*
BloggOgierAnnat skoj i Mexiko är att Sebastien Ogier och Julia Ingrassia klistrat på jubileumsdekaler på WRC Polo #1 för att visa att detta är 100:e WRC-starten. Dessutom är Mexiko lite av Ogier-land då han vunnit här de tre senaste åren.

*
Även om Citroén redan innan säsongstarten förklarade att en tripp som man inte skulle göra var denna till Mexiko, så finns Kris Meeke på plats. Detta som träning inför 2017 och har därför kört reccen något som även Juha Hänninen och Kevin Abring gjort. För Meeke är det ett längre uppehåll som väntar då man även hoppar Argentina, så först i Vodafone Rally de Portugal den19 – 22 maj är det omstart för ”the Ulsterman”.


BloggMotorVid sidan av WRC i Mexiko är det annars premiären av ”nya” Brittiska Rallymästerskapet som tilldrar sig uppmärksamheten. Med tre svenskar bland de anmälda till ”Mid Wales Stages” ökar så klart även intresset här hemma för MSA-drivna BRC. Fredrik Åhlin och Mattias Adielsson kör i det ”riktiga” BRC medan Robert Blomberg håller hemma i den nationella delen. Detta då den svenskbyggda R5-Mitsubishin ännu inte fått FIA:s internationella godkännande. BloggÅhlin
24-årige Åhlin ska försöka utmana årets WRC2-ledare Elfyn Evans som enligt veckans ”Motorsport News” kommer att bli svårslagen. Tror ändå att Fredrik med kartläsare Morten Abrahamsen med lite flyt, åtminstone kan skugga hemmahoppet. Att det blir tufft att hänga på fjolårets WRC-tvåa på Korsika medger Fredrik som menar att det kommer att bli rent VM-tempo på de walesiska grussträckorna. Han är dock laddad för det nytända BRC.
Vi ser verkligen fram emot att få köra ett helt mästerskap och motståndet är verkligen på VM-nivå. Utmanande blir självklart de skiftande underlagen där asfalten kommer bli något att bita i.
Värmlänningen och Morten Erik Abrahamsen kör för CA1 Sport tillsammans med britterna Alex Laffey och David Bogie.
Stallchefen Martin Wilkinson räknar med att värmlänningen kan leverera.
Det finns inget tvivel om Fredriks kapacitet och fart, det bevisade han nu senast genom att tidigt ta ledningen i klassen WRC 2 i Rally Sweden, säger Wilkinson.

*
BloggMattiasSpännande blir det också i R2-klassen där Mattias Adielsson gör debut i nystartade Vauxhall Motorsport Junior Rally Team. I par med Andreas Johansson ska han ta en ”Vauxhall-strajpad” Opel Adam R2 till en topplacering är det tänkt.
Vi kör ett kortare test idag för att bekanta oss med bilen och göra de sista inställningarna, sedan gäller det att bara släppa loss och fokusera på uppgiften, menar Mattias.
Segern i Östersund Winter Rally satt som en smäck och med fjolårets ERC-framträdande i ryggen hoppas göteborgaren att vara med i toppstriden direkt.
Jag vet inte hur högt tempot är i mästerskapet men jag tror säkert att vi måste ligga på samma nivå som i ERC för att kunna hänga med, konstaterar Vauxhallföraren.
Vi kör för att vinna mästerskapet, det är det som är vårt mål i år men behöver inte vinna varje sträcka eller varje deltävling. Det viktiga är att vi i slutet på säsongen är överst i listan.
För Trollhättans Robert Blomberg med Lars Andersson vid noterna väntar nu en tuff uppgift i ”the British forests” där svenskarna i helgen för första gången kör rally. Robert håller dock ner sin målsättning, väl medveten om hur svårt det kommer att bli.
Håller fortfarande på att vänja mig vid bilen och säkerligen kommer det att ta ett tag innan jag vänjer mig vid de brittiska skogarna.
Taktiken är klar för Robert och Lars.
Kommer att öka farten efterhand!
Hans Mitsubishi är inte ensam i ”B-klassen” då även Osian Pryce och Jamie Jukes sitter i Weng-byggda R5:or. Alla tre körs med stöd från Spencer Sport UK och de två hemmaåkarna har även support från den irländske Mitsubishiimportören.

*
BloggWalesMid Wales Stages har ett enligt ”svensk normalstandard” märkligt upplägg md bara två sträckor på lördagen medan resterande fyra körs på söndagen. Totalt blir det 11 mil specialsträckor där vädret förväntas bli typiskt brittiskt med regn och dimma.

*
BloggCaveDen minnesgode kommer säkert ihåg att superlöftet Tom Cave gjorde en vådlig rullning långt ner i en ravin i sett genrep inför Mid Wales Stages. En rullning som modifierade Spencer Sports R5-Fiesta kraftigt och helgens start hängde i luften. Nu visar det sig att plåtgänget där borta visat sig vara väldigt händiga och i dag kunde därför Cave visa upp sitt nystrukna vapen till BRC-premiären.

*
BloggTinaLite försenad 50-års present fick kartläsarproffset men kanske numera mera föredragshållare, Tina Thörner ta emot när hon återigen tar plats vid sidan av Jutta Kleinschmidt. Det en gång så framgångsrika paret ska nu köra Abu Dhabi Desert challenge med en Buggy på 350 hk och bakhjulsdrift. Ett monster där bara däcken väger 47 kg.
På frågan hur det här kommer att sluta svarar värmländskan.
Ingen aning??? Vi åker dit och kommer göra det bästa vi kan så ser vi hur långt det räcker.
För Tina och Jutta är dock en sak säker
Vi ska ha KUL och njuta av racet!

*
På Facebook ställer fortåkande Växjö-junioren Erik Telehagen en enkel fråga om Rally-SM:s ”kvalitét, kostnader och status”. Nya Peugeot-åkaren skriver.
Det har varit en hel del surr om SM och dess kvalité samt kostnader på senaste tid. Bra att det lyfts tycket jag då statusen på SM är på tok för låg jämfört med andra sportgrenar. Men det finns en grej som inte diskuterats och som jag veterligen tror vi är helt ensamma och unika med i vårat mästerskap. Vad? Jo, man införde en prispott. Suveränt! Men det är kanske inte så unikt i sig utan det som gör det ganska eget är att det är vi aktiva som betalar den själva! Varje tävling avläggs en summa ur tävlingsavgiften till denna prispott. Hur är det möjligt att utövarna i ett svenskt mästerskap ska behöva betala sina egna prispengar? Samt har det inte redovisats mig veterligen hur detta ska fördelas mm.
Misstolka mig inte för jag tycker självklart att det ska ge något tillbaka att kämpa en hel säsong i SM. Kanske är jag fel ute och är ensam att tycka så här men jag anser att det är jäkligt skevt. De mindre lokala cuperna lyckas dra in prispengar för hundratusentals kronor (typ SSRC ). Borde inte SBF lyckas då?”.
Tycker nog att Emil har en rätt så vass point i sitt resonemang. Hur lyckas SSRC  få ihop en stor prispott medan SM-åkarnas är desto skralare och dessutom, måste finansieras av de tävlande själva…

*
BloggMose1I går avslutades arbetsdagen med ett besök hos välkände bilfixaren (både lack och övrig renovering) Moses Bil & Lack i Sätaröd utanför Tollarp. Anledningen till besöket var att Mose Freyer fått förtroende att lackera en av Koenigseggs bilar som just nu visas på mässan i Geneve. Dessutom fanns där ytterligare ett Ängelholmsbyggt fullblod inne för samma behandling, därav tidningens intresse. Efter att bilden med ”Ängelholmaren” var fixad visade Mose mig runt bland alla godbitar som var inne för att få nytt liv.BloggMose2Det var Jaguar, Porsche, Mercedes, amerikanska 50-talare, ”you name it” som trängdes i den stora verkstaden. En liten tår i ögat fick jag när han visade på en snyggt renoverad Mercedes 190 SL. Tråkigt nog hade den lite missprydnader på högersidan i form av kraftig tillbucklade skärmar plus att framhjulet hade en vinkel som inte alls såg bra ut.
Ägaren var precis färdig med renoveringen, när han blev påkörd av en kille som dessutom var oförsäkrad, förklarade Mose.
Själv tänkte jag något på det här med avskaffandet av dödstraff…
Men mitt i den här skattkistan fanns ändå en pärla som stack ut, embryot till en Opel Ascona 400. Fortfarande återstod mycket jobb innan replikan av 80-talets allra häftigaste rallybil (obs. min åsikt) möter sol, vind och vatten men redan nu kunde man ana hur fint det skulle bli. Nu stod tråkigt nog 400:an så inträngd att det var svårt att få den på bild, så ni får lita på mitt ord…

*
BloggVFKul att fler tidningar följer i Kristianstadsbladets fotspår och skriver om motorsport. Vi har ”Motorlördag” varannan lördag medan pigga Värmlands Folkblad istället väljer att ha ”WRC-torsdag”. Skribent Johan Hedlund lovar att ha ”inför” till samtliga årets återstående 11 deltävlingar i WRC. Ett initiativ som förtjänar att applåderas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *