” DM-Rally” ställs in, nattsträckor i spansk WRC-tävling, Skoda bygger RRC och App K vers. Småland!

Uppenbarligen inte så att Rally-SM har ensamrätt med problem för att få till en riktigt bra serie. Kånge & Co har t.ex många ”vägbulor” att passera över innan vi har det mästerskap som jag är säker både dom, SM-arrangörer, förare, publik och inte minst jag självtycker sporten är värd.
På andra sidan Öresund verkar det vara ännu tuffare sedan ”DM-promotorn” hoppade av mitt under pågående säsong. Självklart förskte DASU ordna allt till det bästa men möts nu av en ny ”vägbula” eller rättare sagt ”vägen avstängd”. Horsens Automobil og Motor Klub ställer in deltävling fem i ”Rally-DM” som skulle körts sista helgen i september. I ett pressmeddelande skriver ”formanden” Preben Jepsen,” Trods ihærdigt arbejde fra alle sider, er det ikke lykkedes os i tide at finde tilstrækkelig sponsordækning for de udgifter der er ved afviklingen et sådant arrangement.”. Även om danskan kanske är skral tror jag att meddelandet går fram även till enbart er som snackar rikssvenska. Översätter ändå, man har ingen sponsor som är villig att täcka kostnaderna. Extra tråkigt är såklart att man från arrangörshåll ligger väldigt långt fram i planeringen, men utan stålar vågar man helt enkelt inte ta risken att köra eller som Preben skriver ” det er økonomisk oforsvarligt for klubben”. Frågan är när samma scenario riskerar att spelas upp på den här sidan Öresund…

*
2013SkodaRRC Den som tror att Skoda enbart satsar på Super 2000-bilar får här lite ”news”. Enligt tyska webbsiten ”Rallye-Magazine” jobbar tjeckerna nu med en Skoda Fabia RRC med 1.6 liters turbomotor, bilden. En bil som ska fylla hålet fram till en tänkbar R5-version ( tänkbart som nya WRC-bilarna) av Fabia. RRC-bilar har visat sig att väl kunna matcha S-2000 bilarna om sträckorna inte är alltför snabba, ifjol vann t.ex Dany Sordo Tour de Corse med en Mini RRC.

*
När vi nu är lite internationella så vrider WRC-arrangörerna i Spanien tillbaka klockan ett snäpp i Rallye Catalunya. Man planerar att köra tre nattsträckor första dagen, fredagen den 25 oktober. Nattsträckor, när får vi se det igen i svenska rallytävlingar? Tänk, när jag började köra i början av sjuttiotalet var det till och med inskrivet i regelboken hur dags man fick starta som tidigast, har för mig att det var 18.00 under vinterhalvåret och 20.00 under sommaren ( kan ha fel på klockslagen?). Men bara det att ”Råd och regler ” dikterade startiden känns idag oerhört avlägset och ändå är det inte ”mer än” cirka fyrtio år sedan…

*
BloggTinterFick ett mejl från 2012 års store dominant inom klassiskt rallytävlande vann både Klassiska Rallycupen och TINTER CRC, småländske Amazonåkaren Thomas Theorin( den snygge Brad Pitt-kopian i mitten på bilden). Anledningen till mejlet var en text av mig på TINTER Classic Rally Cups hemsida där jag återigen, vet inte exakt för vilken gång jag kritiserar Smålands BF för deras minst sagt avoga och märkliga inställning till allt som har prefixet Appendix K i sina DM-tävlingar. En inställning som medför att TINTER CRC t.ex i år enbart finns med i en enda Småländsk DM-tävling, Ljungbys Midsommardansen plus undantaget Silverratten som även ingick i Klassiska Rallycupen. Thomas ger mig hundraprocentigt stöd och skriver ” Ligger och läser i Tinter reportaget i soffan. Det var jävligt bra skrivet om antalet klassiker i Smålandstävlingarna och framför allt klassindelningen i Smålands BF. Min bil har ju för fan inte där att göra och fattar dom inte det eller? Det är ju inte bara för ryggen jag inte kör, om jag blir bra igen kör jag ju inte då heller i Småland, fattar dom ingenting…”.
För att ytterligare understryka hur det ser ut i ”lingonens förlovade landskap” är det bara att kolla startistan till nästa helgs stortävling Dackefejden i Växjö. Av de 192 anmälda är fyra Appendix K-bilar, behöver jag säga mer?

*
Skummade lite i VOC-Mekonomens ”Gästbok” och sänder där en liten tanke till stackars VOC-General Roger Fransson. Nu håller man på att tjafsa om rena hårkliverierna med Mekonomen-dekalernas ”vara eller icke vara”. Säger bara, att ni orkar, sälj VOC:en, köp en Grupp E-bil eller börja spela bowling istället. Något jag själv funderar på ibland, men inte på grund av dekalerna…

*
Nästa helg gör Kristianstads kartingåkare och JP Racings 12-årige Noah Milell EM-debut i Spanien in med runt åttio konkurrenter runt sig. Många av dom är ett par år äldre, fabriksförare, rutinerade och anländer till tävlingen med flyg, men för Noah blir det en lång resa som inleds på söndag.
– Jag och pappa får ta bilen och det är 250 mil som skall avverkas, men det är en del av sporten innan man etablerat sig…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *