”Die Carlbergs” jagar seger i Österrike, Veiby/Levin snabbast i Årjäng, ERC inför mästerskap för däckfabrikanter, klent i SM-final och rallytragedi i USA.

Efter sju av de elva sträckorna i ”Rallye Weiz” håller Calle och Torbjörn Carlberg en andra plats i deltävling fyra av ”Opel e-Rally Cup”. Nu har två sträckor strukits av för mig okänd anledning men då har smålänningarna varit snabbast på två sträckor medan ledare Max Reiter vunnit tre.

Foto: ADAC

Detta ger ett försprång på 8,7 sekunder  och så kommer trean Luca Pröglhöf med halvminuten upp till Reiter. Sista sträckan på rallyt som körs i Österrike och på asfalt startar i kväll vid 19.30-tiden.

*

Jeanette Kvick Andersson som är i Rumänien och åker i Sebastian Barbus Skoda är det en andra plats för tillfället som gäller. Med tre sträckor kvar av ”Raliul Sibiului Bilstein” har paret dock långt upp till ledande Simone Tempestini, 1.40.,7. En sträckseger har det blivit för firma ”Kvick&Barbu”. Nämnas kan att ERC junior-trean i Värmland, Norbert Major är i gång igen och är bästa 2WD med en Peugeot 208 Rally4. Ligger faktiskt femma totalt av de 52 som är kvar i rallyt…

*

Inför storpublik i sommarväder kunde tävlingsansvarige Anders Fredriksson konstatera att rullningen i föregående helgs ERC-rally inte påverkat Ole Christian Veiby något nämnvärt. Efter tre stenhårda urladdningar uppför ”Marknadsbacken” i Årjängs ”Hästkraftshelgen” stod den vita KMS-Polon som segrare före en annan KMS-Polo med Johan Kristoffersson bakom ratten. 

Foto. Privat

Sent in i matchen kom Pontus Tidemand, även han med en Polo lånad från Peter Hedström och slutade trea. Annars började Tidemand bäst men lyckades inte hålla sin ”pace” i de två övriga åken och var till slut 1,2 efter Veiby. Lite av favorit var hemmaförare PG Andersson, Ford Fiesta men fick nöja sig med en fjärde plats, två sekunder efter Veiby.

Foto. Privat

Min favorit i 2WD, Limas Andreas Levin motsvarade förväntningarna och vann med Nissan Sunny. Men det var stenhårt och det var hans snabbaste tid tredje åket som fick användas som särskiljning. Här var Andreas sex tiondelar snabbare än Oscar Sundell, Sandviken som därmed slutade tvåa med BMW:n. Ny Nissan Sunny som trea, värmlänningen Nicklas Karlsson och detta futtiga 0,7 sekunder efter Levin i toppen.  

*

Nu meddelar ERC att man 2024 även inför ett mästerskap för däcktillverkare. I WRC har Pirelli ensamrätt att leverera däck för VM-klasserna medan man i ERC använt Pirelli, Michelin, MRF plus i ERC Juniors där enbart Hankook är tillåtet.Till nästa år blir det alltså ett mästerskap som blir öppet för alla tillverkare som registrerar sig via mästerskapet och nu jobbas det utifrån att samma ska gälla i WRC. Ingen hemlighet att inte alla i WRC är överförtjusta i att tvingas köra på Pirelli och dessa applåderar så klart en nyordning. Det påpekas också att olika däck skulle tillföra ett nytt spänningsmoment när inte alla kör med samma gummi. 

Foto: Tommy Svensson

I ERC hårdsatsar MRF med ett flertal toppåkare på deras däck, men än så länge är man bara på andra plats i mästerskapet med Martins Sesks medan Mads Østberg är trea. Leder gör Pirelli-åkande Hayden Paddon och bäst med Michelin är fransmannen Franscheschi som fyra.

*

Foto: Niclas/Rally SM

Om en vecka den 22 juli går anmälan till ”EMC-Sprinten”, final i Asfalt SM ut. Med idag bara 16 anmälda för SM/RM känns det ändå inte som att tävlingen riskerar att ställas in, då Enköpings MK satt ribban rekordlågt. Bara 20 ekipage krävs för att man ska få ekonomi och SM-status att gå ihop…

*

ARA (amerikanska mästerskapet) delade sin deltävling ”New England Forest Rally” i två delar, en för mästerskapet och en för de regionala ekipagen. Tråkigt nog drabbades det sistnämnda av en svår olycka på sträcka fem där trean i rallyt, Thomas Pullen med kvinnliga kartläsaren Erin Kelly kraschade med sin Subaru så lilla att Kelly avled. Tävlingsledningen beslöt efter ett möte med tävlande och funktionärer att blåsa av rallyt. Då hade halva startfältet redan meddelat att man av respekt för Kelly inte tänkte köra resten av rallyt.

Foto: Extreme E

I ARA-mästerskapet ledde efter första dagen, Brandon Semenuk/Keaton Williams med Subaru över två minuter före Patrick Gruszka i Hyundai R5. Familjen Block/Gelsonimo var också i elden och där dotter Lia Block även ny i Extreme E med Rhianon Gelsonimo ledde sin klass med en en RWD Subaru BRZ. För mamma Lucy är det en andra plats i klassen med en ny Ford Fiesta Rally3 där Kens kartläsare Alesandro Gelsonimo skötte noterna, för övrigt gift med Rhianon. 

*

Här avslutar jag dagens Motorbloggen, Slottssprinten är ännu inte helt färdigkörd så den får anstå till i morgon…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *