Slottssprinten ny succé med Liiten återigen på tronen, Mikkelsen siktar på WRC-titel med bara sex tävlingar, Carlberg stark tvåa i superhett Österrike, Kvick tvåa i Rumänien och som vanligt enbart positivt bland boende inför TV-Svängen.

Finns en del arrangörer som haussar upp sina tävlingar men när det väl är i skarpt läge, visar de sig vara mer luftslott än häftigt arrangemang. Detta stämmer dock inte på Katrineholm MK:s ”Slottssprinten” som hur otroligt det än verkar, kopplar hårdare grepp om såväl tävlande som publik för varje år som går.  

Helgen drog sigång redan på fredag med ett uppvisningsrace där SxS Nordic UTV körde på väg och terräng runt Ericsbergsområdet, berättar tävlingens eldsjäl Christer Nystrand.

Storpublik i ett härligt sommarväder som bjöds på bra action av dessa häftiga 4-hjulsdrivna offroadfordon, med frivillig entré  går till Barncancerfonden och Min Stora Dag!

Foto: privat

Dock var det ändå lördagen som var rallyts ”stora dag” med sina 180 anmälda. Fyra sträckor på marker kring Ericsbergs Slott och där återigen Jari Liiten, nu med ny Skoda Rally2 kan titulera sig ”Kung på slottet” för ännu ett år. I par med Mikael Johansson var Sandviken-åkaren 2,5 sekunder snabbare än GK Doors ”Chribbe” Haglund/Lucas Karlsson med Polo R5. Nyköpingsduon hade i sin tur MK Speeds Kenny Stavbom/Mattias Andersson i Hyundai runt 18 sekunder bakom sig.

Foto: Katrineholms MK

Ett snudd på galet publikintresse där varje av de fyra sträckorna hade massor med folk och även parkeringarna var fulla med långa rader av bilar längs tillfartsvägar. Programtidningen sålde slut och där vi till slut fick begränsa alla som ville ta sig upp till Ericsbergs Slott för den avslutande sträckan, berättar Nystrand.

Helt enkelt en stor succé där de tävlande och publik fick full valuta med underhållning i toppklass!

Toppklass visade även  hemmaduon Emil Carlsson/Tobias Abrahamsson som med sin Toyota Corolla var bästa 2WD. Men bara 1,4 sekunder långsammare var mer favorittippade värmlänningarna André Nygren/Emil Olsson med BMW. Även hårt ner till tredje plats med Norrköpings Linus Månsson/Martin Heggblad. Deras Corolla behövde ytterligare 3,3 sekunder på de fyra sträckorna.

Foto: Katrineholms MK

Ruskigt snabb var även vinnaren i C-2WD och från Katrineholm även han, Rasmus Carlsson/Sam Karlsson, Volvo. 17:e totalt men ändå bara sex sekunder före tvåan i klassen, Hampus Westman/Alexander Glavsjö, Haninge. Lite längre ner men ändå den som återigen stal publikens hjärtan, kom ”Kutrygg-föraren” från Ludvika, Adam Backström med Robin Nyström som notläsare i den minst sagt sladdvänliga grön/gula Volvo PV:n. Sexa i klassen blev resultatet för ”sladdkungen”. Bästa B-2WD blev Ilsbos Joel och Edvin Söder men detta fem sekunder långsammare än C-vinnaren. I 1300 Rallycup var Marcus Johnsén/Caroline Lindqvist, Laxå fem sekunder snabbare än tvåan Filip Karlström/Tomas Norrstrand, Gullabo.

Foto: privat

Bästa skåning med en stark andra plats i Grupp E-klassen blev Vinslövs-boende Hampus Larsson med Älmhult-kartläsare Sebastian Lindeborgh. I storebror Jespers Toyota hade man 17 sekunder upp till vinnaren Andreas Broberg/Rasmus Persson, Värmdö MK.

Foto: Malm Motorsport

Även SMK Hörbys Ted och Katharina Malm i C-Grupp F/VOC fick med sig en buckla hem till Blentarp. Dock inte av samma sort som Hampus, utan här var det lite för tung ingångsfart i allra sista målsvängen som satte spår i höger framskärm på Volvo 240:an.18:e plats blev placeringen för familjens Malm.  

Foto: Katrineholms MK

Nystrand avslutar den lyckade helgen. 

Som grädde på moset, såklart ”After Rally” i Slottsparken, med grillfest/party långt in på småtimmarna. Över 400 personer njöt av den fantastiska kvällen i en nära magisk slottsmiljö och ”Slottssprinten – Mer än bara Rally” lever upp till sitt rykte!

26 av de 180 startande tvingades bryta och mest surt var det för Falköpings Daniel Nattsson/Sebastian Johansson. Redan på första sträckan blev det en ”flervarvs rullning” med den snygga Skoda Rally2…  

*

WRC2-mästaren 2021 Andreas Mikkelsens karriär har präglats av diverse bakslag, dock inte många som ”AM” själv kan lastas för. Senast var det att Esapekka Lappi la beslag på den plats hos Hyundai som han enligt egen utsago, mer eller mindre blivit lovad. Istället kör han vidare med Toksport i WRC2 där han så här långt har en seger (Sardinien) och en tredje plats (Portugal). Mikkelsen hade då inga planer efter Sardinien men har nu lyckats säkra start i både Estland och Finland. 

Foto. Toksport WRT

Inför ”Rally Estonia” ligger norrmannen sexa men med bra läge, då alla fem framför kört fler tävlingar. Ändå vill han inte bekräfta att det blir satsning på ny WRC2-titel. Själv hoppas han kunna bärga titeln med bara sex tävlingar förklarar han för DirtFish.

Jag tror att det som är realistiskt är att jag försöker göra sex tävlingar och inte sju som de andra killarna där de kan ta bort sitt sämsta resultat.

Med två tidigare segrar i Estland och WRC2 är han så klart taggad för att köra hem en tredje. Lyckas detta och guldet i höst är inom räckhåll är han nöjd, men menar samtidigt att han inte tror att hans framtid i Rally1-klassen står och faller med detta. Värre är att 34-åringen precis som merparten av Rally1-chaufförerna undantaget Kalle Rovanperä, börjar bli lite till åren.

Förstår att teamen nu letar bland yngre förare men samtidigt vill man ha förare med rutin för att vinna mästerkapet, menar han.

Jag tror att jag definitivt är en av dessa så jag behöver bara hålla mig i gång och visa upp mina färdigheter!

När Mikkelsen började tävla med senaste Skodan var han i inte helt överens med bilen, gillade föregångaren bättre. Nu däremot har han lärt känna nykomlingen och känner sig trygg i den förklarar han för DirtFish.

Speciellt på snabba vägar så i Estland borde den vara mycket bra…

Foto: McKlein

I Estland får han då möta en hungrig och fylld av självförtroende Oliver Solberg som kör för poäng i WRC2. Däremot väljer Värmlands-vinnaren bort Finland för VM-poäng och detta är ett smart och taktiskt drag. Med alla snabba konkurrenter på plats, blir det så klart tufft att komma på pallen. Istället väljer Oliver tävlingar med mindre hårt motstånd för poäng. I slutändan är det som alltid, inte enbart på snabbhet man vinner mästerskap… 

*

Det blev en andra plats för Calle och Torbjörn Carlberg i ADAC Opel e-Rally Cup och ”Rally Weiz”. Under en brännande sol i Österrike där över 35 grader uppmättes rådde smålänningarna inte på cupledaren Max Reiter. Fyra sträcksegrar inklusive Power stage blev det och efter målgång hyllade Calle vinnaren.

Foto: ADAC

Max har imponerat och visat hur snabb han är och jag kämpade lite i början men sträckorna var otroligt förrädiska med att greppet ständigt förändrades, förklarade Calle. 

Mot slutet försökte jag pressa Max men utan att äventyra viktiga poäng. Så jag är nöjd med andraplatsen och förväntar mig en het kamp om titeln hela vägen till finalen. 

9,1 sekunder skilde mellan cupledaren Reiter och Calle, vilket nu gör att det skiljer fem poäng inför ADAC Saarland-Pfalz Rallye den 18-19 augusti.

*

Åt ERC-rutinerade Simone Tempestini i en nyare Skoda Rally2 hade inte Jeanette Kvick Andersson och Sebastian Barbu mycket att sätta emot i Rumänien och ”Raliul Sibiului Bilstein”. Nästan två minuter skilde ner till Barbus äldre Skoda R5 men avslutningen blev bra berättar ”Kvicken”.

Foto: Okänd

Sträckseger på sista sträckan där det gick ”pisse staerkt” och det har varit en fantastiskt kul tävling!

Foto: Okänd

Två av rallyts nio tuffa (läs dåliga) grussträckor ströks och den ena efter att deltagarna vägrade köra på grund av bristande säkerhet. Bland annat saknades ambulans inte bara på sträckan utan i hela området…  

*

Helgen avslutades för mig med att besöka de sista boende på ”min sträcka” till TV-Svängen. Som vanligt enbart positiva reaktioner och jag kanske misstolkar, men känslan är att alla enbart tycker det är kul att det en gång om året händer något på deras väg/skog.

Detta får mig att tänka på ett samtal med en funktionär i ”Kungliga Rallyt” när vi började diskutera de nya krångliga och dyra skyltreglerna från Trafikverket. När jag påtalade att det blir kostbart för en liten tävling med många anslutningsvägar till sträckorna, om Trafikverket ska skylta. Funktionären som uppenbarligen inte hade koll på det skånska vägnätet konstaterade enkelt.

Då måste det vara bättre att använda sträckor med mindre tillfartsvägar…

Upplysningsvis kan jag då berätta, att här nere kör vi på det som finns vi kan inte sitta och välja vad och var vi vill köra. Avundsjuka? Så klart vi är…    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *