Det blev Saab för Ramona, regnar WRC i Portugal bort, Coopern tävlar fortfarande efter 50 år och Olofströms MK föredöme!
Ni som kunde tyda mina kryptiska rader i lördagens blogg om Ramonas bilbyte från WRC-Skodan fattade så klart att det var Saab det gällde. Jag skrev, ”Nu ska jag inte förstöra Ramonas ”jippo” på Stockholmsmässan, men en sak ska du veta Ramona, tack vare mina ”ögon” vet jag exakt vad du tänker ”flyga” in i på onsdag…”. Bara för att ni ska förstå att jag hade riktigt på fötterna visar jag även bilden på Ramona när hon i lördags testade Saab:en på banan i Arvika. Tack Stefan och Tilda Karlsson för er vaksamhet.
Det blev alltså det stolta rallycrossmärket Saab som blev Ramonas val. Ingen Ford, ingen Polo/Scirocco, Skoda eller Mini som var några av de märken som det tippades på. Istället blev det i Per Eklund Motorsports färger som Ramona ska ut på rallycrossbanorna. Själv var jag lite försiktig och tippade lite blygsamt SM-serien men det visade sig vara helt fel. Inget snålade utan både VM och EM planeras för Ramona och Saaben. Säsongen inleds i Portugal i början av maj och avslutas i Argentina i november. Så här långt har Ramona gjort klart för sju av de tolv VM-tävlingarna men målsättningen är att köra fler. Den 4:e juli kommer VM-cirkusen till Höljes och där kommer Ramona självklart att stå på startlinjen. Ingen dålig teamkamrat hon får då norrmannen Henning Solberg blir ”side kick” till Falköpingstjejen.
– Det känns riktigt roligt att jobba tillsammans med Per Eklund, en av Sveriges främsta tävlingsförare genom tiderna. Teamet har mycket rutin och stort engagemang och det är extra kul med ett svenskt team, säger Ramona Karlsson.
Hon blir härmed den första och enda kvinnliga föraren i en Supercar i Rallycross-VM. Där kommer hon att möta några av de allra största motorsportsstjärnorna t.ex Petter Solberg, Ken Block, Jaques Villeneuve, Tomas Heikinnen med flera.
– Jag ger mig självklart in i detta med målsättning att vara med och fightas i toppen, och jag har lika mycket vinnarskalle här som i rally, säger Ramona Karlsson.
Per Eklund är glad att knyta Ramona till sitt Saab-team.
– Det känns extra kul med en kvinnlig förare i dessa stora sammanhang något som aldrig förekommit tidigare. Det ska bli mycket intressant och spännande att följa Ramonas utveckling!
Supercar-klassen i VM är där de mest extrema rallycrossbilarna körs och med över 600 hästkrafter gör bilarna 0-100 på ca 2 sekunder. Bilen hon kommer att köra är en Saab 9-3 Supercar som tillsammans med Henning Solbergs är de enda Saab-modellerna i årets VM. Närmast väntar tester för Ramona och andra förberedelser inför premiären i VM den 3-4 maj i Portugal.
Vad säger man, fågel eller fisk om detta med en Saab? Håller med m att det är kul med ett ”helsvenskt team”, å andra sidan känns ju Saab lite gammalt. Men jag säger som gubben sa om sonens första flickvän.
– Bra nog att lära upp sig på…
*
Ser ut att bli en kletig tillställning nere i Portugal till helgen inte minst sedan jag fått bilden på Fredrik Åhlins WRC2-Fiesta. Som han påpekar ”bilen efter testen, noll reklamyta”. Rena Safaristuket verkar det bli på tävlingen och redan nu pratas det om att korta vissa sträckor på grund av det myckna regnet som fallit. Totalt är planen att köra sexton sträckor på totalt 34 mil såvida inte vädret ändrar på planen.
Just nu nu är det ”reccie” vilket ställer till stora problem med allt regn menar Fredrik.
– Det har regnat, och så regnar det bara ännu mera och stundtals har det nästan varit omöjligt att köra över specialsträckorna.
– Detta gör att arrangören kommer tvingas stryka vissa vägavsnitt. Kanske inte riktigt som Safari-Rallyt, men för mig känns det ändå lite som detta!
Fredrik som startade sin första WRC2 tävling i samband med Rally Sweden med support av DMACK är glada över att få möjligheten att vara med även i Portugal.
– Efter tre körda deltävlingar finns vi med på en sjunde plats totalt efter vår pallplats i Rally Sweden, bara tre poäng efter vår teamkollega Jari Ketomaa, summerar Fredrik.
Känns faktiskt riktigt stort med två svenskar i WRC2 och så länge det inte är fler, så räcker ju tummarna…
*
Fick ett lite tråkigt besked idag, Staffan Börjesson från Kristianstad slutar som ”kartingskrivare” och ”tar målflagg” som han skriver i mejlet, ”Efter nästan 28 år som ”frilansande racing skribent” tar jag nu målflagg. Jag vill härmed tacka alla som jag har haft äran att få samarbeta med.
Främst vill jag tacka Claes Uddgren på dåvarande Idrottsbladet som upptäckte mina ”skills” 1987 som 13-åring. SM i Klippan 1987 glömmer jag aldrig.
Stort TACK till Johan Stureson, Per Stureson och hela iPS Motorsport för åtta häftiga år i STCC. Liksom till Fredrik Larsson för två år i Porsche Carrera Cup. TACK även till Niklas Olofsson i kartingens KZ2 klass för fyra spännande säsonger.
Och ett stort TACK för fyra fantastiska år tillsammans med Noah Milell och hans familj.
Avslutningsvis vill jag TACKA Er alla inom media som läst en del av artiklarna och nyhetsbreven.”.
Jag tackar för alla tips och under de här åren Staffan och önskar lycka till framöver!
*
När jag skrev om ”fosterställningen ” efter RS-premiären fick jag som tröst lite gamla fina bilder på Oplar in action från Gunnar Dandenell. På den ena fanns även numera Hässleholmsboende RHK-fantomen Tommy Jagerwall i den vit/svarta ”Coopern” vilket föranledde Tommy att skriva. ”Gunnars översta bild, där ser du den vita/svart tak som jag kör idag. Vi har många minnesvärda duster från de åren.”. Visst är det otroligt att samma bil fortfarande gör tjänst om än omlackerad till röd/vit. Kan bara reflektera över detta med engelska bilars dåliga kvalitetsrykte. Riktigt så illa kan det ju inte vara om en engelsman fortfarande funkar efter ungefär femtio år i hetluften…
*
Det gnälls ofta i rallyleden om medias ointresse för vår sport. Själv brukar jag då replikera över hur aktiva klubbar/förare är med att informera om verksamheten och då brukar det bli tyst. Blir därför glad när Olofströms MK genom Björn Borgqvist skickar ett enkelt mejl om vad som hände med klubbens förare helgen som gick. En kort text plus en bild på Joakim Ekstrand med co-drivern Morgan Möller i Falsterbo och som avslutning lite information om vad som väntar i Simrishamnsmixen nu på lördag. Jättebra initiativ och tröttna nu inte om inte tidningarna nappar på detta direkt. Det handlar om ”droppen som urholkar stenen…
*
När vi kört de två första proven i Express-Specialen och rullade in i Hörby för de avslutande tre såg jag något som kan ha varit en hägring. På Parkgatan kom en Opel Rally Kadett rullande, gissningsvis av 1969-års modell och i den minst sexiga färgen på denna designklassiker, guldmetalic. Exakt en sådan som Roland B. hade när vi träffades första gången i början av sjuttiotalet. Vad det var som gjorde att han valt den här ”gubbfärgen” vet jag inte för i mina ögon var en Rally Kadett röd eller gul och kanske silver, absolut inte guldfärgad. Minns också den klassiska devisen, lika gångbar än i dag som satt klistrad på den vackert välvda bakrutan, ”Opel für sportliche fahren”. Men var det en riktig bil Stefan och jag såg eller en synvilla? Måste leta upp regnumret som vi skrev ner och kolla om bilen finns i verkligheten?
Finns det någon info om var Miriam tar vägen? Lär ju inte få vara med och visa vägen i Rallycrossbilen 🙂
Kanske nästa svensk(a) i WRC?
Hon har åkt några tävlingar med Pelle Wilen i år.