Latvala snabbast i WRC ”nerskakningen”, Novikov kör i Finland, spansk garagerensning och AB:s käftsmäll till fotbollen!

Vädret och då de stora regnmängderna har varit det dominerande förhandssnacket införBloggProtugal WRC Vodafone Rally Portugal. Nu ser dock väderleksrapporterna för helgen något bättre ut. Inget regn utlovas men dessvärre har nog en del av sträckorna redan fått svåra skador, återstår att se hur detta kommer att påverka. Vid onsdagens ”shake down” var detBloggLatvala Jari-Matti Latvala som var snabbast med WRC-Polon på den nästan fem kilometer långa sträckan. Överraskande tvåa var Henning Solberg som tydligen inspirerats av Silver-VOC:en och kör en likadant lackad Fiesta istället för den vita som användes i Rally Sweden. Henning var 08, sekunder efter finnen medan Sebastien Ogier tog det lite lugnt och noterades för tredje tiden, 1,9 sekunder långsammare än sin VW-kompis.
Latvala var nöjd med sin första körning på portugisisk mark.
Sträckan var inte precis lerig utan bara lite fuktig. Därför valde jag mjuka däck vilket visade sig vara ett bra val…
Bästa Hyundai var Dani Sordo med fjärde tid, 2,6 efter och samma titel fast med Ford tog Mikko Hirvonen som femma, 3,1 långsammare än landsmannen i topp. Antingen mörkar Citroén-åkarna eller så är det något annat strul för Mads Östberg. Nionde tid och fem sekunder efter känns inte helt okej…

*
I WRC2 var det Jari Ketomaa som tog ”pole” före Nicolas Fuchs med Yuriy Protasov som leder WRC2 som trea. Pontus Tidemand, utan några testmil i Fiestan körde sin som sexa.
Fredrik Åhlin hade ingen bra dag och den här gången var det varken bil eller däckens fel. Fredrik har drabbats av någon form av matförgiftning som dock verkar vara på tillbakagång.

*
Då slänger vi ut ett tips och detta känns riktigt, riktigt bra. Kan bara hoppas att samma känsla återfinns efter målgång…
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Mikko Hirvonen Ford
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Sebastien Ogier Polo
5. Andreas Mikkelsen Polo
Garderar med Mads Östberg någonstans på topp-fem.
Ikväll drar man igång med en Super-Special i Lissabon och runt lunch på söndag ska rallyt vara avslutat.

*
Inte utan att man saknar unge ryssenBloggNovikov Evgeni Novikov, bara 23 år gammal och som alltid bjöd på lite ”uppvisning”. Novikov körde senast i 2013 års avslutning Wales Rally GB. Nu verkar det dock som där finns en öppning för comeback vilket bekräftas av M-Sports Malcolm Wilson och detta i Rally Finland.
– Planen är att få tillbaka Evgeni till Finland, men det blir enbart som ”one-off appearance in a World Rally Car”, avslöjar Wilson som även bekräftar att just Finland är ryssens eget val.

*
Ingen har väl misstat de cineastiska mästerverken ”Polisskolan 1-2-3o.s.v” och den ”rappe” aspiranten som kan framföra alla sorts olika ljud enbart med hjälp av munnen. BloggFilmJag säger bara släng dig i väggen, detta efter att ha hört den rumänske funktionären som ljudhärmar en WRC-bil exakt och detta enbart med tom ölburk som hjälpmedel. Blundar man så känner man riktigt hur fort det går på sträckan fram till ”varvstoppet” slår ifrån och nerväxlingen börjar, stor underhållning!

*
Spanjoren ”Antonio” har haft lite ”garagerensning” och säljer nu ut lite överblivet. Här kan nämnas lite rallygodis som BloggBMWBMW 2002 Turbo, Talbot Sunbeam Lotus, Fiat 124 Spyder Abarth, Marcos GT, Mercedes 190 ex Didier Auriol, Lotus Europa, Porsche 911 och så klabbets dyraste en BloggMercaMercedes 450 för 90 000 pund. Alla i ”mint condition” av bilderna att döma. Kollar man så lite extra på bilderna ser man dessutom massor av annat godis i bakgrunden, som t.ex en WRC-Peugeot 307. Får Antonio vad han begär blir plånboken runt sex miljoner spänn tjockare!

*
Från Mattias Adielsson kommer en kort lägesrapport inför helgens äventyr i franska Rallye Terre des Causses. Redan i tisdags lämna man västkusten för de snabba och hårda franska grusvägarna.
– Tror att vägarna kommer att passa oss då de är av snabbare karaktär. Det ska heller inte vara några direkta diken att tala om så vi ska kunna gena ganska mycket, menar Mattias.
– Det är alltid en viss risk med att gena så vi får vara extra uppmärksamma på ”rekningen” innan tävlingen.


Igår så undrade jag om den guldfärgade Opel Rally Kadetten fanns i verkligheten eller om det var en synvilla. Dröjde bara några minuter innan ”Opel-gurun” Rune Nilsson i Hässleholm informerade om vem som var ägare till skönheten. Ytterligare några minuter kom där t.o.m mejl från den lycklige ägaren som var ”Opel-collecorn” Jan Perdén i Sjöbo. Han höll dock inte med om att guldfärgad Kadett var osexig, ” Hej, det var ingen hägring du såg trots tuffa special prov. Jag kan förstå att du inte tycker om gröna rally bilar, men Guld…. Vad jag vet är guld nr 1 och silver nr 2! Är det dessutom en guldfärgad Opel så är väl saken klar!”.
OLYMPUS DIGITAL CAMERATack för bilden och devisen på framskärmen är lika sann idag som en gång hos de gamla grekerna ”Opel Power”

*
Volvo-åkaren Ulrik Nilsson, Dalby MK nappade på mitt tips om ”droppen som urholkar stenen” och mejlade mig lite information sitt framträdande i kommande helgs Simrishamnsmixen. Speciellt kul var självinsikten när Ulrik skriver ”... därför kunde jag liksom inte hålla mig utan tog med dig på mejl listan för Nilsson R-sports info – som skickas från dikets absoluta botten till samarbetspartners & nära & kära…”.
Men Ulrik ”dikets absoluta botten” är väl inte helt rättvist, där finns ju redan Silver-VOC:en…

*
Inte ofta man har anledning att citera koka ord från Aftonbladet. Men när krönikören Peter Kadhammar skriver om fotbollshuliganerna efter dödsmisshandels i Helsingborg finns det all anledning. Kadhammar skriver här bland annat ” Varför blir det då inte dråp och upplopp i samband med motortävlingar? Något manligare än en stora motorer finns väl inte. Speedway är också traditionellt en sport för arbetarklassen – om man nu ska tro att våldet är klassbundet, det vill säga utövas av män med låg inkomst.
Boxning! Det borde vara en sport som inspirerar åskådarna till att frejdigt klå upp varandra.
… 
”Hata, hata, hata” står det på tröjor som AIK:s supporterklubb Black Army säljer. Hatramsorna är en del av fotbollen, säger journalisten Isobel Hadley-Kamptz, djurgårdssupporter, i P1 Morgon. Hon tycker det är bra. Hon talar om att leva ut ”starka negativa känslor” – hatet mot den andra klubben. Steget från hat till våld är rimligen inte långt.”
Krönikörens avslutning är också klockren, ” Varför ska skattebetalarna vara med och finansiera kalaset? Det är dags att åter låta polisen ta betalt för bevakningen av matcherna. Det är dags att sluta dalta med fotbollen.”.
Klubbarna verkar ju ha hur mycket pengar som helst att betala spelare med, inte mer än rätt att de själva får bekosta sina ”kalas”!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *