Nya WRC-regler, Sainz får lämna VW-gänget, nya snällare” däck i rally och Magda från Löberöd till landslaget!
Mitt under brinnande WRC-säsong ändrar nu WRC Commision lite regler för att uppnå större sportslig rättvisa. Redan till helgens Vodafone Rally Portugal införs nyheten att förare som startar om enligt Rally2 reglerna alltid startar först och därmed ”will be given the sweeper slots”.
En annan nyhet är att även förare under ”Rally 2” får tillgodoräkna sig poäng i den avslutande ”Power Stage” hade detta gällt senast i Mexico hade t.ex Mads Östberg fått poäng här.
Sista nyheten, missar man att köra en Super Special får man 5 minuters tidstillägg, samma som en vanlig sträcka. Inga direkt omskakande nyheter, men ändå lite positivt att man hela tiden försöker få till det så bra som möjligt.
*
Jag ställde mig lite undrande till detta med Carlos Sainz Dakar-start för Peugeot med tanke på hans djupa engagemang i VW Motorsport. Jost Capito hos VW delade min uppfattning och nu är det klart att Sainz lämnar Ogier & Co ( bilden från Monte Carlo rallyt då allt var frid och fröjd).
– Vi har kontrakt med Carlos som dock snart går ut och det kommer inte att förlängas, säger Capito till wrc.com.
Han vill dock inte avslöja när kontraktet upphör men säger att det sker innan spanjoren ska börja testa Dakar-Peggan. Självfallet kommer han även att plockas bort från utvecklingsarbetet med nya WRC-Polon.
Sainz kommenterar bara med att det var ett allt för bra erbjudande för att kunna säga nej. Nu spekuleras det även i fransk media att han skulle få Sebastien Loeb som ”team mate”, ett rykte som avfärdas från Peugeot. Aktuell är i stället femfaldige vinnaren på motorcykel Cyril Depres.
*
Bra, riktigt bra och nu snackar vi Mats Thorszelius och Rallyutskottets meddelande om att nya däckregler i rally är på väg. På SBF:s hemsida kan man läsa: Däck som förstör vägarna har under en tid varit ett problem för många arrangörer av rallytävlingar i Sverige. Nu arbetar rallyutskottet för att ta fram ett nytt reglemente för framtidens däck. Detta reglemente är till för de arrangörer som har problem med att dagens däck förstör vägarna, största delarna är kopierat ur reglementet gällande 1994-03-15.
- Det här reglemente kommer att användas av vissa arrangörer på prov under 2014 för att vi ska få en bra utvärdering och för att komma fram till rätt beslut för framtidens däcksreglemente, säger Mats Thorszelius i rallyutskottet.
”.
Vad jag förstår blir det mer likt ”standarddäck” framöver än dagens ”monsterdäck” som pulveriserar den hårdaste grusväg på noll tid. Detta steg tillbaka kommer naturligtvis att orsaka ramaskri runt om i rallyleden. Det ena argumentet bättre än det andra för att behålla dagens däckregler kommer att framföras och som vanligt mer eller mindre högljutt men hoppas jag, med mycket litet resultat. För däcken är ett av rallysportens stora problem och något där väghållare gärna skulle se en förändring. En ändring blir därmed en del av sportens kommande stålbad…
*
Då har SMK Hörby fått sin första landslagsåkare när Magda Andersson från Löberöd som nominerats till juniorlandslaget i rallycross. Redan i fjol körde Magda internationellt i JRX-klassen och som satt upp VM som ett framtida mål i karriären.
– Väldigt motiverande att komma på landslagslägret i Falun. Inspirerande med bra träningar och föreläsningar. Jag tycker att en sådan här samling ger en bra motivation till när man kommer hem och mer energi till att satsa på det man gör, menar Magda.
Hon är en av sex förare som nye koordinatorn Ronny Larsson har tagit ut till juniorlandslaget 2014. Larsson som själv vunnit både SM- och EM-tävlingar lyfter fram de nya adepterna och deras satsningar.
– Vi har ett fantastiskt juniorlandslag som jag tror mycket på i framtiden och det gäller nu att ge så mycket stöd och hjälp som möjligt, menar Ronny Larsson.
Juniorlandslaget består av Kevin Hansen, Källby- Magda Andersson, Löberöd-Thommy Johansson, Gamleby- Sebastian Eriksson, Sunnemo- William Nilsson, Tomelilla-Philip German, Lindesberg.